InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Foursquare meldt waar je vrienden zich bevinden

Foursquare meldt waar je vrienden zich bevinden

Foursquare heet de nieuwe rage die uit de Verenigde Staten komt overgewaaid. Door via je smartphone te melden waar je je bevindt kun je vrienden die zich in de buurt ophouden tegen het lijf lopen. Ook word je door de andere gebruikers van deze netwerksite op de hoogte gesteld van de interessantste plaatsen en activiteiten in je streek.

Hoe het begon

In 2008 startte Dennis Crowley Foursquare. Hij noemde het een ‘location-based social networking service’, oftewel een plaatsgebonden socialenetwerksite. Met Alex Rainert had hij voordien reeds de gelijkaardige dienstverlening Dodgeball opgestart, maar die in 2005 aan Google verkocht.
Met Foursquare scoorde hij vrij snel. Daar waar de site slechts een honderdtal steden besloeg in 2008, werd in januari 2010 het aanbod tot over de hele wereld uitgebreid. Dit zorgde voor een boom van jewelste. Momenteel is de kaap van de miljoen gebruikers overschreden en melden er zich dagelijks duizenden mensen aan. Crowley verwacht dat er tegen het einde van de zomer drie miljoen gebruikers actief zullen zijn.

Commercialisering

Daar waar een site explodeert trek je bedrijven aan die geïnteresseerd zijn om reclame te maken. Aldus werden reeds talloze commerciële afspraken gemaakt zodat je als trouwe gebruiker van Foursquare kunt profiteren van talloze commerciële aanbiedingen. In hoeverre dit in Europa zal lopen is nog een open vraag.

Toekomst

Ofschoon er gelijkaardige initiatieven op het net lopen zoals Rummble, Loopt of Gowalla is Foursquare veruit de populairste, niet in het minst omdat er een wedstrijdelement aan het gebruik van de site is verbonden waarmee je prijzen kan winnen. Hoewel Crowley nog niet weet wat hij met de site zal doen aangezien deze nog niet winstgevend is, hebben zich al bedrijven zoals Yahoo, Microsoft, Facebook en Google kandidaat gesteld om het over te kopen. Yahoo zou al een bod van een slordige 75,6 miljoen euro hebben gedaan, maar Crowley houdt de boot voorlopig af.

Hoe werkt Foursquare precies?

Wat heb je nodig om deze applicatie te draaien? Foursquare natuurlijk, een gsm, bij voorkeur een smartphone, en veel enthousiasme om nieuwe dingen te ontdekken.
Als je je aanmeldt bij Foursquare haal je de benodigde software binnen op je mobieltje. Zo kun je een verbinding leggen met je adressenbestand, je Facebook- en Twitterprofiel, zodat je kan zien waar je vrienden uithangen. Stap je bijvoorbeeld een drukbezochte discotheek binnen, kan je via je gsm zien wie van je vrienden er ook vertoeft. Heb je geen smartphone kun je op de hoogte gehouden worden met berichtjes.

Maak je kenbaar!

Nu kun je je vrienden vertellen waar je je bevindt door het in te voeren via je smartphone. Je kan je opgeven op een van de duizenden plaatsen die Foursquare voor jou heeft opgelijst en staat de door jou gekozen plaats er niet bij, dan voeg je die gewoon toe. Eens dat gedaan kan je de tips en adviezen lezen die men heeft geplaatst met betrekking tot je regio. Ook plaatsen of dingen die je best vermijdt worden erop vermeld. En niet te vergeten zie je de aanbevelingen en tips van je eigen vrienden.

Burgemeester

Door je het vaakst op een bepaalde plaats op te geven, kan je tot ‘burgemeester’ worden aangesteld wat een aantal voordelen en commerciële aanbiedingen oplevert. Ook wie geen burgemeester wordt kan door bepaalde bedrijven beloond worden als trouwe klant. Hoe meer icoontjes je ontgrendelt en op je profiel plaatst door je op bepaalde plaatsen op te geven, hoe meer kans je maakt op zekere voordelen. Om te kijken waar je staat, log je gewoon in op je profiel om je status te bekijken.

Hype?

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Foursquare meldt waar je vrienden zich bevinden"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 30-04-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!