InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Hoe werkt het DNS protocol

Hoe werkt het DNS protocol

Je kunt je soms afvragen, hoe werkt het internet eigenlijk. Hoe kan het als ik een naam invoer in de browser dat ik naar een internet site ga, of dat al mijn e-mails aankomen. In het artikel “hoe werkt het DNS protocol” wordt uitgelegd hoe DNS werkt en hoe je van een domeinnaam naar een IP-adres toe kunt gaan.

Wat is DNS

DNS staat voor: domein name system. Dit systeem zorgt er voor dat je in plaats van een IP-adres een domeinnaam kunt invoeren.

domeinnaamIP-adres
infonu.nl87.233.209.211

DNS is een systeem om domeinnamen om te zetten naar IP-adressen en vica versa. Voor alle duidelijkheid DNS vertaalt niet. Er zit geen structuur in om het om te zetten van domeinnaam naar IP-adres. Er zit namelijk een heel groot request netwerk achter. DNS is een grote vraagbaak waar iets te vinden is. De precieze werking kunt u terug vinden in het kopje: “hoe werkt het precies”.

Geschiedenis

In het begin van het computertijdperk waren er nog geen domeinnamen, je moest het doen met IP-adressen. In de loop der jaren was er steeds meer behoefte aan namen, want om telkens 12 getallen te onthouden was niet handig. Daarom werd er op de computer een bestand aangemaakt waar alle vertalingen in stonden. Dus als ik infonu.nl in typ gaat de computer vanzelf naar 87.233.209.211.

Dit moest allemaal wel handmatig gebeuren en je moest als het ware je eigen “DNS reccord” maken en opslaan. Het grote nadeel hiervan was dat je het IP-adres wel eerst moest weten voordat je hem kon opslaan. Zonder IP-adres was je dus nog nergens. Ook was het probleem als je achter een andere pc ging of de pc crashte en dan had je niets meer. Er was dus een ander systeem nodig.

Waarom wordt DNS gebruikt

DNS systemen worden al geruime tijd gebruikt. Simpelweg omdat het onthouden van IP-adres een stuk lastiger is dan het onthouden van een naam. Dat zit simpel weg in onze hersenen en daar veranderen we weinig aan. Daarom is het wel handig, dat als we een naam intoetsen in onze browser dat er dan ook verwezen kan worden naar het IP-adres wat er bij hoort want, je gevraagde gegevens staan immers op een host die alleen maar bereikbaar is via een IP-adres.

Stel je ook eens voor een reclame spotje van de belasting dienst. “leuker kunnen niet maken, wel makkelijker. Voor meer info gaat u naar 172.124.128.70” dus om hosts makkelijker benaderbaar te maken is DNS ontwikkeld en bedacht.

Hoe DNS werkt het precies

Om zoveel mogelijk voordelen te krijgen maar zo weinig mogelijk nadelen is DNS uitgegroeid tot een zeer complex systeem. Om het uit te leggen maken we gebruik van een voorbeeld.

DNS maakt gebruik van meerdere servers. Namelijk:
  • Locale DNS server. Deze staat meestal op je pc of in je eigen netwerk.
  • Root DNS server. Deze staat meestal bij je ISP (internet service provider).
  • Authoritative DNS server. Hier zijn er maar een paar van. Deze staan over de hele wereld.

Stel we willen naar de zoekmachine Google. We typen dan in onze browser www.google.nl. Nu kan de browser niet connecten naar www.google.nl maar wel naar het IP-adres van Google. Daarom vraagt de browser aan de lokale DNS server wat is het adres?
  • Gebeurtenis 1: Browser vraagt aan locale DNS server wat is het IP-adres.
  • Gebeurtenis 2: Locale DNS server vraagt aan de root DNS server. Waar kan ik dit adres vinden. De root server weet het exacte antwoord niet maar verwijst wel naar een Authoritative server die het wel weet en geeft het adres van de authoritavive DNS server terug.
  • Gebeurtenis 3: Vervolgens vraagt de locale DNS server aan de authoritavive server waar hij het adres van www.google.nl kan vinden. De locale DNS server krijgt dan het adres van de DNS server van google terug.
  • Gebeurtenis 4: De locale DNS server geeft het IP-adres aan de browser.

Zoals je ziet kun je zo elke domeinnaam in de wereld omzetten naar een IP-adres. Je hoeft het IP-adres helemaal niet te weten.

Waar wordt het gebruikt

DNS wordt op zeer veel plaatsen gebruikt. Bij het surfen op internet maar ook bij e-mailen. Je kunt een e-mail alleen maar naar een IP-adres sturen dus dienen de e-mailadressen ook vertaald te worden naar IP-adressen. Dus overal waar je een naam gebruikt om ergens naar toe te gaan op het internet wordt DNS gebruikt.
© 2010 - 2019 Rhblubben, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Novacoin (NVC) - Kopen en minenNovacoin (NVC) is een alternatieve cryptocurrency. Het handelen in deze munt is ook voor Nederlanders mogelijk. Het scri…
Behandeling middels protocollen tegen de ziekte van LymeBehandeling middels protocollen tegen de ziekte van LymeSteeds meer mensen raken besmet met de borrelia bacterie. Dit is te wijten aan het toenemende aantal besmette teken in o…
Peercoin (PPC) - Kopen en minenPeercoin (PPC) - Kopen en minenPeercoin (PPC) is een alternatieve cryptocurrency. Deze altcoin is op veel vlakken gelijk aan Bitcoin en Litecoin, maar…
Microtorrent, de torrent downloaderMicrotorrent, de torrent downloaderAls je op zoek bent naar een goede bittorrent client, dus een programma dat torrents download, dan is utorrent de geschi…
Wat is internet en hoe werkt internet?Wat is internet en hoe werkt internet?Ook al is het heel vanzelfsprekend, soms is het moeilijk voor te stellen dat je binnen een paar seconden contact kan heb…

Reageer op het artikel "Hoe werkt het DNS protocol"

Infoteur: Rhblubben
Gepubliceerd: 31-10-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!