InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Nieuwe media op internet

Nieuwe media op internet

Nieuwe media op internet Als je mee wilt doen, vanuit privé-overwegingen of beroepshalve of zelfs een combinatie van die twee, aan de nieuwe media ben je heb je bijna een dagtaak kwijt om het actueel te houden. Maar het kan je ook contacten, leuke discussies of zelfs een leuke nieuwe baan opleveren.

Wat is er zoal?

De lijst is enorm lang maar je kunt het indelen in sociaal netwerk en zakelijk. Enkele voorbeelden als Hyves, Facebook en Twitter zijn van oorsprong sociale netwerken. Linkedin en Plaxo hebben een typisch zakelijke insteek. Inmiddels beginnen de sociale en zakelijke netwerken iets meer door elkaar te lopen, waarbij de zakelijke natuurlijk het uitgebreide gedeelte rond nieuwe functies (wereldwijd) hebben. De weblogs zijn weer anders en kunnen breder ingezet worden, je kunt er je verhaal op kwijt, een discussie aangaan of ongezouten je mening ergens over geven.

Sociaal netwerk

Twitter is een voorbeeld wat vanuit het privé traject ontstaan is, maar inmiddels ook zakelijk wordt gebruikt. De berichtjes die je snel kunt plaatsen worden “gevolgd”. Het zijn kleine berichten van zo'n twee regels en je moet dus met compacte teksten komen, wil het effect hebben. Bekende mensen in de showbusiness, maar ook politci worden gevolgd, zoals dat heet. Berichtjes (tweets) achterlaten en dan door de volgers gelezen worden is leuk, grappig en soms heel interessant. Niet iedereen kan zich verplaatsen in de mensen die iedere beweging zo ongeveer twitteren, maar desondanks worden ook zij vaak gevolgd. Voor fans is het leuk om je favoriete artiest op twitter te volgen, sommige artiesten (veelal de agencies in uitvoerende zin) zijn heel actief. Je kunt er basale informatie over jezelf in kwijt en je kunt zien hoeveel mensen je volgen. Op Twitter kan je met kleuren en foto’s ook een eigen tintje geven aan je twittersite.

Gebruikersvriendelikheid: Persoonlijk vind ik het matig gebruikersvriendelijk en de mogelijkheden zijn wat beperkt. Maar met wat creativiteit kan je er een leuke site van maken. De beheerders zouden nog wat creatiever met de lettertypes om kunnen gaan.

Hyves is met name bekend om de enorme bergen foto’s die je kwijt kunt op je eigen sites op Hyves. Berichtjes over jezelf of mensen in je omgeving, maar niet zoals bij Twitter het volgen van mensen. Daar leent zich de site ook niet voor. Je kunt je site afschermen en bijvoorbeeld alleen voor zogenaamde "vrienden" toegankelijk zijn. Hyves wordt, terecht of onterecht, nogal eens gezien als iets wat je opzet als je nog in je puberteit zit, maar wat langzaam verdwijnt naar mate je ouder wordt.

Gebruikersvriendelikheid: Hyves is zondermeer eenvoudig in toepassing "kind kan de was doen".

Facebook kent ook het fotogedeelte, maar daar kan je ook je zakelijke gedeelte in kwijt en wordt als “volwassener” gezien. Jezelf presenteren op facebook is voor een volgende generatie (als je de vergelijking trekt met Hyves). In Nederland is facebook nog niet zo populair, maar ook groeiende.

Gebruikersvriendelijkheid: Facebook is eenvoudig in te richten. Mogelijkheden vind ik persoonlijk wat beperkt, maar ook hiervoor geldt dat je met je eigen creativiteit er wel iets leuks van kunt maken. Jammer dat in Nederland Facebook nog moet gaan leven, je kunt er alles bij elkaar dus nog niet zoveel uithalen.

Zakelijk netwerk

Plaxo en Linkedin zijn typyisch zakelijke sites, waar je je CV uitgebreid kwijt kunt, jezelf door mensen kunt laten aanbevelen en je kunt linken aan voormalige, bestaande en gewenste zakelijke relaties. Het netwerk wat zo ontstaat is een “via via” systeem, wat in de praktijk ook vaak prima werkt. Verder zijn er banen op terug te vinden en kan je groepen aan maken om elkaars ervaringen te delen, antwoorden op vragen krijgen of discussies over specifieke onderwerpen aan te gaan. Het kan heel handig zijn.

Gebruikersvriendelijkheid: Zowel Plaxo als Linkedin uitgeprobeerd te hebben, vind ik persoonlijk Linkedin beter en ruimer opgezet. Meer mogelijkheden en de toepassingen wijzen zich redelijk eenvoudig. Daarnaast kan Plaxo hinderlijk aanwezig zijn, ook als je er niet op zit te wachten (als je er ooit iets mee gedaan hebt, blijft men je periodiek bestoken met mailtjes).

Weblogs

Wat algemener zijn de weblogs die je op verschillende plaatsen gratis of tegen betaling aan kunt houden. De betaalde sites geven wat meer mogelijkheden, maar de basis is in principe hetzelfde. Je ervaringen via een blog delen of een boodschap uitdragen, je kunt alles doen waar je maar behoefte aan hebt (wel aan de regelgeving die de provider stelt voldoen). Die weblogs kan je ook zelf vorm geven en dat maakt het geheel wat persoonlijker. Je kunt hier ook op reageren en zo kunnen er ook aardige discussies ontstaan.

Gebruikersvriendelijkheid: De mogelijkheden wijzen zich over het algemeen vanzelf. Handig met uploaden van foto's en kleuren of eigen gemaakte bureaubladen. Het viel me op dat het aantal lettertypes vaak beprkt is. Maar je kunt met knippen en plakken vanuit word wel een juist lettertype op je weblog krijgen. Het kostenplaatje begint bij gratis en kan oplopen tot enkele honderden euto's per jaar. Behalve veel meer ruimte zijn de extra's niet erg bijzonder.

Tenslotte

Maar wat je ook neemt, het staat of valt met het actueel houden en het gegeven dat men je weet te vinden op dat immense internet. Dit alles kost tijd en moet serieus opgepakt worden als je tenminste gevolgd wilt worden, je überhaupt gevonden wordt op internet of een reactie achter wilt laten op een krabbel van iemand. Stuk voor stuk interessant, maar niet geschikt voor iedere doelgroep. Als je dus aan mee wilt doen is het goed je vooraf te informeren wat je doelgroep het meest benadrukt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De kracht van social mediaDe kracht van social mediaVeel mensen zijn lid van een social network. Niet iedereen is hier even actief in, soms blijft het bij het aanmelden, en…
Social media marketingSocial media marketingEr is steeds meer aandacht voor social media marketing. Dat is het maken van reclame voor een persoon, product op persoo…
Gratis tool: social media policy voor bedrijvenGratis tool: social media policy voor bedrijvenSociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar…
Social Media en PolitiekInternet en Social Media zijn kanalen die veel worden ingezet en gebruikt als communicatiemiddel voor iedereen op de wer…

Reageer op het artikel "Nieuwe media op internet"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 09-12-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Eigen onderneming starten
Schrijf mee!