InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Twitter voor organisaties: tips voor een succesvol gebruik

Twitter voor organisaties: tips voor een succesvol gebruik

De consument heeft Twitter allang ontdekt. Maar kun je er ook wat mee als organisatie? Wat kun je het beste doen? En wat juist niet? Lees hieronder hoe je als organisatie meer kunt halen uit Twitter.

10 redenen om Twitter te gebruiken als organisatie

  1. Jezelf profileren als expert/specialist op jouw vakgebied
  2. 'Rumour around the brand' creëren (oftewel: zorgen DAT men over je praat)
  3. Je online reputatie - HOE men over je praat op het internet - managen
  4. Traffic naar je website genereren
  5. Mensen attenderen op je nieuwsbrief
  6. Mensen attenderen op nieuwe publicaties
  7. Speciale aanbiedingen doen
  8. Je naamsbekendheid vergroten
  9. Bijhouden van ontwikkelingen in de branche
  10. Weten wat je concurrenten doen

10 Twitter-do's voor organisaties

  1. Bepaal - alvorens met Twitteren te beginnen- je Twitterdoelstellingen en -doelgroepen. Wat wil je met Twitter bereiken? En bij wie? Maak je doelstellingen zo concreet en meetbaar mogelijk.
  2. Neem je hyperlinks op in je tweet, controleer deze links dan goed alvorens de tweet te versturen. Niets is zo irritant als een niet-werkende link.
  3. Maak goed gebruik van hashtags (#) om anderen in staat te stellen je tweets gemakkelijk te vinden als ze zoeken naar tweets over een bepaald onderwerp
  4. Wil je de kans vergroten dat anderen jou retweeten? Maak je tweet dan niet langer dan zo'n 120 karakters.
  5. Wil je een lange link vermelden in je tweet, kort hem dan automatisch in met een zogenaamde URL shortener, bijvoorbeeld die van van http://bit.ly of http://tinyurl.com.
  6. Zorg dat je je bedrijfsnaam registreert bij Twitter voordat iemand anders dat doet.
  7. Deel bedrijfssuccessen. Niet alleen interessant voor (potentiële) klanten, maar ook goed voor het zelfvertrouwen van medewerkers.
  8. Geef je followers het gevoel speciaal te zijn voor je. Doe ze unieke Twitter-aanbiedingen. Bied ze bijvoorbeeld korting op producten of diensten, of extra service.
  9. Hulp nodig? Of een expert op een bepaald gebied? Vraag om hulp via Twitter. Je zult zien hoe snel je tweet wordt overgenomen door andere twitteraars. En je weet immers maar nooit wie er in het netwerk van die anderen hangen.
  10. Maak je leven makkelijker; gebruik Twitterprogramma's en Add-ons. Op twitter.pagina.nl vind je onder meer enkele veelgebruikte Twitter-tools.

10 Twitter-don'ts voor organisaties

  1. Prop niet zoveel mogelijk informatie in je tweet. Door teveel afkorten of woorden verkleinen wordt je boodschap onduidelijk of lijkt het uiteindelijk zelfs helemaal niet meer op wat je oorspronkelijk wilde zeggen. Keep it stupid simple.
  2. Deel berichten niet op in meerdere delen, omdat je niet toekomt met 140 karakters. Ten eerste loop je hiermee het risico dat followers de essentie van je bericht missen. Ten tweede wekt dit over het algemeen veel irritatie op bij followers.
  3. Herhaal dezelfde tweet niet tot in den treure omdat je denkt dat anders niet iedereen hem leest. Twitter staat bij de meeste mensen niet zo hoog op de prioriteitenlijst, dus ga ervan sowieso van uit dat niet al je tweets door iedereen worden gelezen.
  4. Maak geen linkfarm van Twitter. Gebruik Twitter niet alleen om links naar alle pagina's van je site te sturen aan je followers, maar weeg de toegevoegde waarde zorgvuldig af. Vermeld je een link, zeg er dan ook bij waarom men daarop zou moeten klikken.
  5. Twitter niet alleen maar over het weer, de koffie en wat er op de radio is. Twitter is een uitstekend medium voor je bedrijfscommunicatie. Maak goed gebruik van alle mogelijkheden. Een goede grap of kwinkslag op zijn tijd kan wel, dit maakt het juist leuk om je te blijven volgen.
  6. "Predik niet alleen voor eigen parochie". Twittert iemand anders - of een ander bedrijf - interessante informatie, wees dan genereus en retweet deze informatie.
  7. Overspoel je followers niet ineens met een 'tsunami' aan tweets. Twitter wel regelmatig, maar spreid je tweets over de dag.
  8. Word niet te persoonlijk op Twitter. Gebruik Twitter niet voor persoonlijke discussies, flirts of om een probleem of ruzie uit te vechten. Doe dat liever face-to-face of via andere, meer persoonlijke communicatiemiddelen.
  9. Laat je niet voortdurend afleiden door Twitter. Twitter is leuk en wordt steeds belangrijker, maar laat het je niet voortdurend afleiden van je andere werkzaamheden. Natuurlijk is het leuk om als eerste op de hoogte te zijn van bepaalde scoops, maar het heeft nu ook weer niet zoveel prioriteit dat het niet kan wachten.
  10. Twitter tijdens vergaderingen, besprekingen of presentaties niet voortdurend wat er besproken wordt. Als het onderwerp niet van nationaal of levensbelang is, hoef je echt niet je achterban à la minute op de hoogte te stellen via Twitter. Dat kan echt wel even wachten.
© 2009 - 2019 Appel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Veel volgers krijgen op TwitterVeel volgers krijgen op TwitterTwitter is tegenwoordig één van de populairste sites ter wereld en ook in Nederland is het helemaal aangeslagen. Beroemd…
Twitter, twitteren en tweetenTwitter, twitteren en tweetenEén van de nieuwste vormen van social media is Twitter. Het is steeds bekender en het wordt door steeds meer mensen gebr…
Twitter, wat is het?Twitter, wat is het?Twitter, je hoort er de laatste tijd veel mensen over praten. Het is een nieuwe trend op het Internet geworden. Eerst wa…
Bronnen en referenties
  • http://twitter.pagina.nl
  • http://www.twitter.com
  • http://www.lifehacking.nl - "Haal meer uit Twitter"
  • http://www.onlineresults.nl - Handleiding "Haal meer uit Twitter: handleiding voor Nederlandse organisaties"

Reageer op het artikel "Twitter voor organisaties: tips voor een succesvol gebruik"

Reacties

Eva |. Communicatie, 18-01-2012 09:53 #2
Met Twitter hebben de bedrijven een gratis forum om te communiceren met hun klanten. Natuurlijk moet men hierbij de regels respecteren die ook in de vroegere communicatie moest geruiken, zowel bij de do's als bij de don'ts. Op dat vlak is deze vorm van communicatie niet zo verschillend. De basis van communicatie blijft de gemeenschappelijke interesse.

Joost Schrickx, 26-09-2011 13:34 #1
Wij hebben als organisatie (Pelicula Film&TV) Twitter ingezet om een korte internet-film die wij onlangs realiseerden te promoten (Zie: http://tinyurl.com/3g52jk6) Dit hebben we o.a. gedaan door te zoeken op het onderwerp van de film (mediator) en vervolgens de mensen en organisaties die we vonden een bericht te sturen. Met de twitter-naam steeds voorafgegaan door een @ helemaal vooraan zodat onze eigen volgers geen getuige hoefden te zijn van deze promo-activiteiten. Wordt dit gezien als een eigenlijk en correct gebruik van Twitter?

Infoteur: Appel
Gepubliceerd: 14-10-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 2
Schrijf mee!