Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?

Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven? Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bereik, planmatig) de onderneming onder de aandacht te brengen bij verschillende doelgroepen. Eigenlijk zegt de naam het al: social media, op een sociale manier aan mensen tonen wat de sociale kanten van de organisatie zijn en dit op een leuke manier presenteren via Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, etc. Waar het allemaal om draait met social media is dat het mogelijk is direct contact te leggen en informatie te delen met een groot netwerk en doelgroep.

Het belang van social media

Vaak starten ondernemingen zonder enig idee met het aanmaken van een bedrijfspagina op Facebook of het instellen van een zakelijk account op Twitter. Bedrijven worden tegenwoordig verplicht mee te doen aan social media, doe je niet mee dan verlies je veel “gratis” publiciteit en naamsbekendheid. Daarnaast is de concurrentie op social media ook erg hoog, het wordt tegenwoordig gezien door klanten als een goed referentiekader. Het is namelijk een nieuwe vorm van communicatie en verbinding met je klant. De gedachte: “de concurrentie en andere ondernemingen doen dit ook, tja.. dan doe ik het ook maar”, is niet de juiste instelling om te starten met social media. Met deze gedachte en insteek loopt de betreffende onderneming een groot risico om de kansen die er liggen niet optimaal te benutten. Voordat een onderneming begint met het opzetten van social media kanalen, is het aan te raden om eerst kritisch na te denken over de te bepalen doelstellingen voordat het daadwerkelijk gaat gebruik maken van social media. Welke social media kanalen kunnen we gebruiken? Wat wil je hiermee bereiken? Hoe wil je de resultaten meten? Wat voor content wil je gaan delen op social media? Waarom wil je deze specifieke content delen via social media? Wie is de doelgroep? Het is erg belangrijk om eerst naar deze vragen te kijken en op basis hiervan een strategie en een specifiek plan op te stellen.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het voor de organisatie van essentieel belang is om gebruik te maken van social media. Wees er van bewust waarom social media wordt ingezet, welke resultaten wil je behalen en welke toegevoegde waarde het heeft voor jouw bedrijf. Bijvoorbeeld: het vergroten van de naamsbekendheid, het bouwen aan een netwerk, het bereiken van een groot doelgroep, het delen van kennis en hiermee aantonen dat je een expert bent in jouw vakgebied, beïnvloeden van het koopgedrag, genereren van traffic naar de website, invloed van de online positie in zoekmachines, het creëren van een positief gevoel m.b.t. de onderneming.

Inzetten van social media is een continu proces

Bij het inzetten van social media is het van belang om te bepalen wie de beheerder en verantwoordelijke zal zijn over de social media kanalen van de onderneming. Het inzetten van social media is een continue proces, waarbij gestructureerd volgens een vooraf vastgestelde plan activiteiten uitgevoerd zouden moeten worden via de betreffende kanalen. Om optimaal en doelgericht gebruik te maken van social media is de structuur en herkenbaarheid in de content een belangrijk aspect om volgers te kunnen en blijven boeien met jouw online activiteiten.

Lees verder

© 2016 - 2024 Fikretakin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
Betekenis en invloed van social mediaBetekenis en invloed van social mediaDaar waar de invloed van de oude media, zoals kranten, tanende is zien we de opkomst van de social media; ook wel nieuwe…
Uw kind en social media, hoe houdt u dit onder controle?Social media is tegenwoordig dé nieuwe trend. Behalve jongeren en ouderen, hebben ook steeds meer kinderen tegenwoordig…
Interne communicatiemiddelenMedewerkers die goed geïnformeerd zijn, voelen zich meer betrokken bij de organisatie. En een goede interne communicatie…

De eerste likes van je Facebookpagina als bedrijf krijgenDe eerste likes van je Facebookpagina als bedrijf krijgenFacebook is voor bedrijven niet meer weg te denken uit de online marketingstrategie. Het laagdrempelige contact dat met…
Wat is luxe en hoe werkt de markt voor luxe?Wat is luxe en hoe werkt de markt voor luxe?De markt voor luxegoederen heeft een beweging doorgemaakt van wat men beschrijft als oude luxe naar nieuwe luxe. Voor de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
Fikretakin (16 artikelen)
Laatste update: 10-02-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.