InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Windows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiliger

Windows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiliger

Windows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiliger Outlook Express heet in Windows Vista nu Windows Mail. Ondanks de vergelijkbare basis zijn er nogal wat nuttige verbeteringen doorgevoerd, waardoor Windows Mail veiliger is geworden. Eerst worden de mails op veiligheid gecontroleerd voordat ze naar u worden doorgestuurd. Een andere emailadres kan eenvoudig worden geïmporteerd in Windows mail, zodat je alles in één overzicht krijgt te zien.

Windows Mail, een zelfde basis en toch anders

Bij het uitbrengen van Vista is ook het mailprogramma veranderd. Niet alleen is de naam veranderd in Windows Mail in plaats van Outlook Express, het is ook duidelijk veiliger geworden.

Verbeteringen in Windows mail

Zo is de betrouwbaarheid bij het beheer van grote aantallen berichten verbeterd. Ook is er een uitstekende junkfilter ingebouwd dat de spam-berichten naar een aparte map dirigeert, de map ongewenste mails. Idem dito geldt voor het ingebouwde phishing-filter: de phishing-e-mails worden geanalyseerd, opgespoord en gedumpt in de map ongewenste mail. Tot slot kun je in Windows Mail gebruik maken van snelzoeken, wat zeker bij veel e-mailverkeer erg handig is.

Opstarten Windows Mail

Als je Windows Mail voor het eerst opstart verschijnt er een relatief eenvoudig wizard, die je moet doorlopen. De wizard wijst zich vanzelf. Bij deze opstart kun je geen adressen gebaseerd op Hotmail of Google Mail (Gmail) gebruiken. Later kun altijd nog je Gmail account binnen Windows Mail halen (zie ook het slot van dit artikel).

Naam invoeren

Als de eerste configuratie voltooid is, en de eerste standaard mail van Microsoft verschijnt, kun je de door Windows Mail gegenereerde pop-mailboxnaam (bijvoorbeeld pop.ziggo.nl), bijstellen en persoonlijker maken. Doe dit via "extra”>> “accounts” >> “eigenschappen”.

Beveiliging

Het programma Windows Mail haalt niet langer alle berichten naar je postvak. Eerst wordt gecontroleerd of de mails wel legitiem zijn en geen gevaren bevatten (phishing, spam, junkmail). Als sprake is van phishing, spam of junkmail, krijgt je hierover bericht. Betreffende mails gaan naar de map “ongewenste e-mail”. Leeg deze regelmatig. Het kan overigens geen kwaad om te bekijken of niet ook mails ten onrechte zijn weggemoffeld, maar wees daarbij natuurlijk op je hoede. Het beveiligingsniveau kun je overigens naar eigen believen bijstellen, via “extra>> "opties voor ongewenste mail”, “opties” en desgewenst “hoog” of “laag”.

Gmail account binnenhalen

Hoe Gmail binnen te halen is wat technisch en daarom is het niet zo zinvol om dit tot in alle detail te behandelen. Essentieel is dat je online eerst op je Gmail account de pop3 inschakelt ( “settings”>>..”>> “enable pop for all mail”). Maak vervolgens in Windows Mail een nieuw account aan, en vul de Gmail servers in (pop.gmail.com en smtp.gmail.com). Vergeet tot slot niet om bij “accounts”>> “eigenschappen” nog twee dingen te doen. Ten eerste moet je bij het tabblad “servers” nog aanvinken “voor deze server is verificatie gewenst”. Ten tweede vul je twee poortnummers in: 465 bij de uitgaande (smtp) mail en 995 bij de inkomende (pop3) mail. Nu “ok”, “sluiten” en klaar.

Hotmail is nu outlook.com

Omdat tot slot de (gewone) Hotmail niet via de pop3 ondersteund is, zal het binnenhalen in Windows Mail niet goed mogelijk zijn. Windows Mail schakelt dan bij wijze van spreken de http-server om veiligheidsredenen uit. Overigens is hotmail voor de nieuwe accounts vervangen door outlook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
SPAMfighter voor pc optimalisatieSPAMfighter voor pc optimalisatieSPAMfighter is een handig programma tegen ongewenste e-mails. Voor particulieren is de SPAMfighter Standaard-versie grat…
Email uit ander account importeren met POP: tutorialEmail uit ander account importeren met POP: tutorialHet is niet moeilijk om emails van het ene account over te zetten naar het andere. Je kunt je mails door middel van een…
E-mail weetjes - Alles over e-mailsE-mail weetjes - Alles over e-mailsHet is bijna onmogelijk voor te stellen dat er een tijd was dat e-mail niet bestond. Een tijd dat je een paar dagen moes…
Gebruik Windows Vista ReadyBoostGebruik Windows Vista ReadyBoostAls je je werkgeheugen onder Vista wilt vergroten, maak dan gebruik van de Windows ReadyBoost. Readyboost geeft een mooi…

Reageer op het artikel "Windows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiliger"

Reacties

Miranda, 28-02-2010 13:05 #4
Ik heb een nieuwe computer en wil graag windows mail. Maar ik heb nu windows live mail en vind dat niet praktisch.
Hoe wijzig ik het zodat ik weer windows mail op mijn computer krijg?
Ik heb overigens Vista en Office 2007 op mijn nieuwe computer. Reactie infoteur, 28-02-2010
Beste Miranda,
Windows Mail is door Microsoft helaas vervangen door Windows Live Mail.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Atie Olivier, 22-10-2008 16:18 #3
Beste Zeemeeuw,
Bedankt voor je reactie. Jammer dan het (nog) niet kan. Via copy en paste ok, maar wel een gedoe.
Is er kans dan er nog een down load voor komt?
groet,
Atie. Reactie infoteur, 22-10-2008
Beste Atie,
Voorlopig nog niet. Het is een bekend aandachtspunt, maar er lijkt vooralsnog bij Microsoft geen prioriteit aan gegeven te worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Atie Olivier, 22-10-2008 15:22 #2
Ik kan met mijn Windows Mail, geen Nederlandse spellingscontrole krijgen (F7). Wel Engels, Frans, Duits en Spaans. Is er een mogelijkheid om dit wel te kunnen in te stellen? Reactie infoteur, 22-10-2008
Beste Atie Olivier,
Klopt. Helaas is in Windows Mail de spellingcontrole nog steeds beperkt tot de vier grootste talen. Overigens zat die spellingscontrole ook niet automatisch in Outlook Express, maar werd die daaraan toegevoegd, wanneer je ook Office op je pc installeerde. Het is omslachtig, maar je kunt via copy en paste wel checken in bijvoorbeeld Word.
Groetjes,
Zeemeeuw

Jan, 11-01-2008 10:42 #1
Hé bedankt voor deze tip! het werkt. Er werd gezegt dat dit niet meer kon :-( maar dankzij deze tip toch wel top!
Gr Steenvalk :-)

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-09-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Phishing voorkomen
Reacties: 4
Schrijf mee!