InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Twitter, wat is het?

Twitter, wat is het?

Twitter, wat is het? Twitter, je hoort er de laatste tijd veel mensen over praten. Het is een nieuwe trend op het Internet geworden. Eerst was Twitter alleen in trek bij de Internetfreaks, maar nu beginnen steeds meer mensen te twitteren. Wat is Twitter en wat kun je er mee?

Wat is Twitter?

Twitter is eigenlijk een beetje te vergelijken met ''Wie, Wat, Waar'' op Hyves. Het is een service om met vrienden en familie te kunnen communiceren door kort te antwoorden op de vraag: ''Wat ben je aan het doen?'' Anderen kunnen dan lezen wat jou op dat moment bezig houdt. Twitter is eigenlijk een combinatie van een weblog en Instant Messaging. Dat laatste houdt in dat een bericht zo snel mogelijk wordt overgebracht naar andere mensen. Iedereen die zich aanmeldt bij Twitter, kan op ieder moment van de dag een berichtje plaatsen die bestaat uit maximaal 140 tekens. Dit kan zowel via e-mail als sms. In dit berichtje zet je waar je op dat moment mee bezig bent of wat je van plan bent om te gaan doen. En het is ook nog eens GRATIS!

Waar komt de term ''Twitter'' vandaan?

Wanneer je op de website van Twitter zit, ben je aan het twitteren. Dit is ook wel een ander woord voor kwetteren, het geluid dat vogels maken. Vandaar ook het icoontje van een vogeltje. Een berichtje dat je via Twitter stuurt heet een tweet. Wanneer je een tweet hebt geplaatst is deze te zien op jouw persoonlijke gebruikerspagina en bij andere gebruikers die hebben aangegeven via de Twitter-website jouw te willen volgen.

Hoe is Twitter ontstaan?

De term ''Twitter'' krijgt eigenlijk nu pas bekendheid, maar het is begonnen in 2006. Toen is het opgericht door Obvious Corp, een nieuwe bedrijf uit San Francisco. Twitter heeft sinds die tijd een enorme groei doorgemaakt. Dit is mede te danken aan de snelle verslaggeving na rampen en andere actualiteiten.

Bekende Twitteraars

Fanatieke Twitter gebruikers in het buitenland zijn: Barack Obama, Stephen Fry, Lance Armstrong en Robert Scoble. In Nederland zijn Maxime Verhagen, Francisco van Jole en internet- en gadgetreporter Vincent Everts veel op Twitter te vinden.

Twitter commercieel gebruikt

Een nieuw programma dat binnenkort op de VPRO te zien zal zijn, (N)og (O)nbekende (N)ederlander, gaat Twitter gebruiker om kijkers te laten reageren op de kandidaat in de uitzending. Ook het NOS journaal gebruikt Twitter als bron om aan hun informatie te komen.

Aanmelden op Twitter

Wil je zelf ook twitteren? Klik dan op de volgende link: Twitter
Meld je aan via de volgende stappen:
  • Stap 1: klik op ''join''
  • Stap 2: kies een gebruikersnaam

Mensen volgen op Twitter

Iemand die dit wil kan aangeven op de Twitter-website dat hij jou wil volgen. Wanneer iemand zich heeft aangemeld jouw te willen volgen ontvang je hier een e-mail bericht van. Eveneens kan ook jou jezelf aanmelden om iemand anders op Twitter te kunnen volgen.

Hoe een tweet versturen?

Op je iPhone kun je een programmatje installeren waarmee je gemakkelijk tweets kan schrijven. Dit programmatje heet Twitterific. Ook voor een mobiel met internet is er een progammatje beschikbaar waarmee je tweets kunt schrijven en bekijken. Om dit in je bezit te krijgen ga je naar Google, type je in: jouw type telefoon en de term ''twitter'' en je komt meerdere programmatjes tegen. Twitter-programma's voor de pc zijn TweetDeck en TwitterFox.

Is Twitter iets voor jou?

Vind je het leuk om vrienden/kennissen/familie te vertellen wat je dagelijks aan het doen bent of om te checken wat anderen dagelijks aan het doen zijn, net als bij bloggen, dan vind je Twitter ook leuk.

Waarschuwing bij Twitter-gebruik

Doordat mensen kunnen volgen wat jij aan het doen bent of wat je van plan bent te gaan doen, is de kans groter dat mensen een inbraak plegen bij mensen die gemeld hebben niet thuis te zijn. Niet alleen betrouwbare mensen lezen jouw tweets mee, maar ook inbrekers.
© 2009 - 2019 Wuppie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Twitter, twitteren en tweetenTwitter, twitteren en tweetenEén van de nieuwste vormen van social media is Twitter. Het is steeds bekender en het wordt door steeds meer mensen gebr…
Twitteren, wat is twitteren en hoe twitter je?Twitteren, wat is twitteren en hoe twitter je?Twitteren is in 140 tekens aan de mensheid bekend maken wat je wilt laten weten. Maar nog niet heel Nederland twittert.…
Twitter  de belangrijkste begrippenTwitter de belangrijkste begrippenBen je net begonnen met Twitter of vraag je je soms af wat bepaalde afkortingen en uitdrukkingen betekenen? Sla deze pag…
Tips om goed te Twitteren: hoe het beste TwitterenTips om goed te Twitteren: hoe het beste TwitterenWie eenmaal het Twitteren heeft ontdekt, kan dit optimaliseren. Bijvoorbeeld om met Twitter meer klanten te trekken. Hie…
Twitteren via Tweetdeck: hoe kun je twitteren via TweetdeckTwitteren via Tweetdeck is een manier om bijvoorbeeld de hele dag berichten op Twitter te zetten zonder daar de hele dag…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Twitter
  • http://www.medianed.com/2009/03/04/spoedcursus-wat-is-twitter/

Reageer op het artikel "Twitter, wat is het?"

Reactie

Esther, 14-10-2010 18:34 #1
Sinds een kleine maand actief op Twitter… ik weet niet, ik loop achter. Ik moet er nog aan wennen. Wat zet je nu in zo'n tweet. Ik zie soms zaken voorbij komen waarvan ik denk, dat deel je niet met de wereld. Dat is misschien ook de reden waarom het zo lang heeft geduurd om de stap naar Twitter te zetten. Komt goed, het Twitter virus is in the house!

Infoteur: Wuppie
Laatste update: 20-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!