InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Personal branding

Personal branding

Personal branding Personal branding is een manier om jezelf te profileren alsof het om een merknaam gaat. Uh? Jezelf profileren alsof je een “merk” bent? Tja, dat roept vaak gemengde reacties op. Toch is het niet zo’n vreemde benadering, als je er iets langer over nadenkt. Hoe wil je dat je gezien word? Je kunt tenslotte maar één keer een eerste indruk maken.

Personal branding

Als je bezig gaat met personal branding, dan ga je bewust nadenken over wat je wil uitstralen, over wat je wil bereiken. Hoe wil je dat mensen je zien, hoe wil je dat ze jou kwaliteiten inschatten? En waarin onderscheid jij je van alle andere mensen? Kortom; je maakt reclame voor jezelf.

Reclame voor jezelf

Reclame voor jezelf maken is niet zo vreemd als men zou denken. Als je een sollicitatie brief schrijft, dan maak je reclame voor jezelf. (Neem mij, ik ben de beste kandidaat voor deze functie) Als je voor het eerst bij de familie van je partner komt, dan draag je er zorg voor dat je er uitziet zoals jij graag wil dat de mensen je zien. Als je op zaterdag avond gaat stappen, dan kleed en gedraag je je anders als dat je op maandagmorgen op school of werk doet.

Waarom

Waarom zou je jezelf bezig willen houden met personal branding?
Personal Branding kan je helpen om een betere baan te krijgen, om een positie te krijgen bij een politieke partij of om een ander doel te bereiken. Personal branding kan je ook helpen met het verspreiden van wat JIJ belangrijk vind, om JOUW dromen en idealen te verwezenlijken.

Hoe begin je met personal branding

  • Bepaal wat je wil bereiken, wat je doel is, en hoe jij graag wil dat mensen je zien. Wil je aanspreekbaar zijn en informeel netwerken, of hou je meer van formelere aanspreekvormen en formeleer netwerken?
  • Bepaal hoe je jezelf wil laten zien. Is dat via Twitter, Facebook of een andere vorm van sociale media? Je zou ook kunnen denken aan een weblog.
  • Zorg voor een naam en email adres die in overeenstemming is met je personal brand. Hotslut@hotmail.com is niet echt een email adres wat je wil hebben als je je profileert als junior account manager.

ABC principe

Als je jezelf wilt personal branden, dan ga je aan het werk met het ABC principe.
Het ABC principe staat voor : Apart, Betrouwbaar, en Congruent.
  • Apart : Zorg dat je apart bent, dat je je onderscheid van de massa.
  • Betrouwbaar : Zorg dat je betrouwbaar overkomt, dat je dingen laat zien die dat niet tegenspreken.
  • Congruent : Zorg dat je gedrag niet in tegenspraak is met datgene wat je zegt.

Als je begonnen bent

  • Hou het sociale medium wat je gekozen hebt bij. Niets is triester en veelzeggender als een verwaarloosd weblogje die ergens in een klein hoekje van het internet terecht is gekomen.
  • Lees en schrijf regelmatig op sites die te maken hebben met jou personal brand. Laat van je horen in positieve zin. Draag dus iets zinvols bij, en geen dooddoeners als “ik ook” en “mooi hoor!”
  • Last but not least : Zoek op wat er van jou te vinden is op het internet. Google eens op jou naam, en bekijk dan wat men van jou te weten kan komen. Als dat foto’s en filmpjes zijn waarop je smoo rbezopen op de bar zit, met een roos in je mond, dan kan het zinvol zijn om je tweede naam te gebruiken…
© 2009 - 2019 Sysnet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Personal branding: stappenplanPersonal branding: stappenplanVia personal branding kun je jezelf als merk in de markt zetten. Je onderscheidt jezelf van andere werknemers of sollici…
Personal branding: do's & don'tsPersonal branding: do's & don'tsAls je op zoek bent naar een baan, is personal branding een unieke manier om jezelf in de markt te zetten. Je kunt jezel…
Hyves Games, hoe maak ik een account aan?Hyves Games, hoe maak ik een account aan?Hyves, ooit begonnen als socialmediaplatform, is nu een site waar je games kunt spelen. Hyves was als socialmediaplatfor…
Co-branding de definitie, voor en nadelen en ontwikkelingenCo-branding is een type merk extensie, het wordt veel gebruikt in de commerciële wereld. Het gebruik van deze methode is…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Personal_branding
  • http://www.personalbrand.nl/

Reageer op het artikel "Personal branding"

Infoteur: Sysnet
Laatste update: 16-03-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!