InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Draadloze netwerken voor buitenterreinen of evenementen

Draadloze netwerken voor buitenterreinen of evenementen

Draadloze netwerken voor buitenterreinen of evenementen Op terminals, grote bedrijfsterreinen of bij evenementen die in de openlucht plaatsvinden is het nog niet zo eenvoudig om draadloze netwerken aan te leggen. Normaliter gaat de communicatie namelijk via kabels, maar dat is op een groot terrein in de buitenlucht niet alleen vaak onmogelijk, maar ook veel te kostbaar. Cisco heeft daarop een systeem bedacht dat het wel mogelijk maakt om draadloze netwerkoplossingen te realiseren voor buitentoepassingen.

Xantes ICT

Xantes ICT uit Emmeloord is het eerste en enige bedrijf in Nederland dat van Cisco dergelijke werkzaamheden mag uitvoeren. Xantes ICT is sinds begin 2009 Cisco Authorized Technology Provider voor Outdoor Wireless Mesh oplossingen.

Draadloze netwerken met hoge bandbreedte

Door inzet van de speciaal daarvoor vervaardigde apparatuur en specialistische kennis kunnen geavanceerde draadloze netwerkoplossingen voor grootschalige buitentoepassingen worden ontworpen, geleverd en geïmplementeerd. Wireless Mesh-netwerken zijn draadloze netwerken met een hoge bandbreedte, die een groot gebied bestrijken. Er wordt gewerkt met accesspoints die onderling met elkaar communiceren, waardoor bekabeling nauwelijks nodig is. Door Wireless Mesh-infrastructuren te bouwen, beschikken organisaties over veilige, snelle en schaalbare draadloze netwerkverbindingen, bijvoorbeeld binnen stedelijke gebieden of op grootschalige opslag- of bedrijventerreinen.

Invloeden van buitenaf: Xantes Site Survey

Een dergelijk draadloos systeem is overigens niet zomaar opgezet en geïnstalleerd. Eerst moet namelijk gekeken worden naar de invloeden op de communicatie. Xantes heeft daarvoor een eigen product op de markt gebracht, een Xantes Site Survey. Dit is een vooronderzoek waarbij nauwkeurig in kaart wordt gebracht welke mogelijkheden en beperkingen een plaats biedt als het gaat om draadloze netwerkcommunicatie. Aan de hand van deze Site Survey wordt bepaald welke oplossingen het beste voldoen. Zo wordt gekeken naar de invloed van andere draadloze netwerken in de omgeving, maar ook naar aanwezige magnetrons. Deze kookapparatuur is namelijk van grote invloed op het functioneren van draadloze netwerken. Zij werken namelijk op dezelfde frequentie (op 2,4 Ghz). Zij zorgen ervoor dat een kanaal volledig dichtslibt. Rekening houdend met al die factoren worden de accesspoints zo geïnstalleerd dat deze factoren er geen invloed op hebben. De apparatuur die wordt gebruikt (het lijkt op grote kasten, met antennes) is overigens weer- en waterbestendig. Zij worden bevestigd op plaatsen die daarvoor het meest geschikt zijn, zoals lantarenpalen of aan hoge gebouwen.

Tijdelijke en permanente verbindingen

Door het installeren van een Outdoor Wireless Mesh oplossing kunnen verschillende functionaliteiten worden ingezet. Dit kan van tijdelijke aard zijn, maar ook permanente verbindingen kunnen worden gelegd. In sommige gevallen gaat het er dan om dat mensen binnen het gebied draadloos kunnen internetten. In dat geval kan de configuratie worden afgeschermd, maar kan iedereen die dat wil wel gebruik maken van de voorziening. Het netwerk is in dat geval dan dus open.

Draadloos internet, telefoneren en locatiesystemen voor containers

Permanente verbindingen kunnen vanzelfsprekend ook zorgen voor draadloos internet, maar ook telefoneren behoort tot de mogelijkheden. Bijzonder is verder dat er zelfs hele locatiesystemen voor bijvoorbeeld containers worden opgezet. In dat geval kunnen de containers op een immens terrein zo opgespoord worden met behulp van het systeem.

Stad Luxemburg en de Tank S Rally

In de stad Luxemburg wordt in de hele stad gebruik gemaakt van deze voorziening. In de hele stad kunnen allerlei diensten zoals de hulpverleners gebruik maken van de wireless communicatiemiddelen via dit systeem. Xantes heeft verder de Tank S Rally die jaarlijks in de Flevopolder wordt gereden voorzien van het systeem, waardoor alle rallyrijders direct konden zien welke plaats zij bekleedden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Draadloze netwerken voor buitenterreinen of evenementen"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 06-04-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!