InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Wat is Twitter? Werking, voordelen en nadelen

Wat is Twitter? Werking, voordelen en nadelen

Wat is Twitter? Werking, voordelen en nadelen Twitter is een service op internet die het mogelijk maakt om korte berichten te versturen. Deze vorm van microblogging of "social networking" kende een grote internationale opmars sinds haar oprichting in 2006 en kent tal van beroemde gebruikers. Met Twitter kan je vlot communiceren met andere gebruikers en op die manier een sociaal netwerk aanleggen. Het versturen van berichtjes op Twitter wordt ook wel Tweeten of Twitteren genoemd. Die berichten zijn noodgedwongen kort en bondig, vermits ze uit maximaal 140 karakters mogen bestaan. Deze vereiste is aan nogal wat kritiek onderhevig doordat het oppervlakkigheid in de hand zou werken. Hoe werkt Twitter en wat zijn de belangrijkste voordelen en nadelen ervan?

Wat is Twitter?

Twitter werd in 2006 opgericht door het bedrijf Obvious uit San Francisco. Twitter is een internetservice waar je korte berichtjes kan versturen. Het is gebaseerd op een combinatie van weblogging en instant messaging. Om die reden wordt het micro-blogging genoemd. Samen met Facebook ontketende Twitter een ware revolutie op het vlak van microblogging en social networking. Het zijn ook deze twee sociaalnetwerksites die het populairst zijn geworden in de eenentwintigste eeuw.

Werking Twitter

Berichten die verstuurd worden via Twitter worden tweets genoemd. Je kan deze tweets versturen via sms, e-mail, instant messaging of via de website van Twitter. Andere mogelijkheid is om de tweets te versturen via de application van Twitterific.
Essentieel aan de tweets is dat ze maximaal 140 karakters mogen bevatten. Jij kan zelf bepalen of je je tweets door bepaalde mensen wilt laten lezen, of door iedereen die dat wil. Die berichtjes kunnen heel kort zijn en bijvoorbeeld maar enkele woorden bevatten. Niet voor niets betekent het Engelse to twitter: letterlijk: kwetteren, tjilpen. Het logo van Twitter is dan ook een vogeltje.

Voordelen Twitter

Sociaal netwerk

Twittergebruikers treden met mekaar in contact door antwoorden te versturen op de vraag waar ze op dat moment mee bezig zijn. Op die manier kan je er een sociaal netwerk mee uitbouwen. Je kan supersnel te weten komen waar je medegebruikers mee bezig zijn, of je kan simpelweg afspreken of plannen maken. Je komt ook erg snel en makkelijk te weten welke mening beroemde mensen hebben over bepaalde dingen.

Snel en actueel

Met Twitter kunnen eenvoudige berichten verstuurd worden maar ook nieuwtjes uit de actualiteit. Over die nieuwsfeiten kan je dan weer met andere gebruikers discussiëren. Twitter staat er om bekend dat nieuwsberichten soms sneller via Twitter gaan dan via de normale informatiewebsites. Regelmatig ontstaat er een openbaar debat over de tweets die sommige bekende personen hebben gepost op hun Twitterprofiel.

Links plaatsen

Twitter heeft het bijkomend voordeel dat je er makkelijk links kan plaatsen naar andere websites. Op die manier kan je bekendheid geven aan andere dingen waar je op dat moment actief mee bezig bent, zoals websites, blogs of een of andere business of project. Op het vlak van communicatie biedt Twitter een erg interessant platform, zeker als het aankomt op bereikbaarheid van actuele online informatie van over de hele wereld, maar ook om makkelijk contacten te leggen met mensen met dezelfde interesses.

Nadelen Twitter

Karakters

Een bericht plaatsen via Twitter is gebonden aan enkele vormvereisten, waaronder het aantal karakters. Je bericht mag niet meer dan 140 karakters bevatten om geplaatst te kunnen worden. Dit maakt dat een Twitterbericht noodzakelijkerwijze kort en beknopt is, en vaak ook ongenuanceerd. Je kan snel even een mening of gedachte plaatsen, maar nader uitleggen wat je precies bedoelt is niet mogelijk en kan makkelijk ten prooi vallen aan een verkeerde interpretatie.

Oppervlakkig

De "Twitterdemocratie" is een begrip dat nogal eens gebruikt wordt om aan te geven dat iedereen met een Twitteraccount snel en makkelijk ideeën kan spuien, gevoelens kan uiten of controverses starten. Iedereen heeft het recht om zijn mening te geven en dit kan leiden tot een overvloed aan berichten waarin alleen de meest opvallende stemmen overeind blijven. En die meest opvallende stemmen behoren niet altijd toe aan de meest doordachte of verheven geesten. Oppervlakkigheid wat de inhoud van Tweets betreft is dan ook een vaak gehoorde kritiek. Het geheel van berichten op het sociaal netwerk lijkt volgens sommigen dan ook op een "Twitterdiarree" van meningen, gevoelsuitingen en replieken daarop.

Beroemde gebruikers Twitter

Sommige gebruikers zijn zo verslingerd geraakt aan het versturen van berichtjes dat ze voortdurend bezig zijn met Tweeten of Twitteren. In dit geval kan Twitter, net als sommige andere netwerk-websites, een soort van verslavende werking krijgen. Ook bij de beroemdheden kende Twitter een snelle opmars. Barack Obama is een notoir gebruiker van Twitter, net als andere celebrities als acteur Ashton Kutchner en wielrenner Lance Armstrong. In Nederland werd Twitter bekend gemaakt door Erwin Blom, de maker van het themakanaal 3VOOR12. Andere bekende Nederlandse gebruikers zijn Maxime Verhaegen en Vincent Everts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Twitter, twitteren en tweetenTwitter, twitteren en tweetenEén van de nieuwste vormen van social media is Twitter. Het is steeds bekender en het wordt door steeds meer mensen gebr…
Twitter, wat is het?Twitter, wat is het?Twitter, je hoort er de laatste tijd veel mensen over praten. Het is een nieuwe trend op het Internet geworden. Eerst wa…
Twilliciteren: het nieuwe solliciterenTwilliciteren: het nieuwe solliciterenVeel sollicitanten kiezen nog steeds voor het versturen van de klassieke sollicitatiebrief. Het is ook helemaal 'in' om…
Weetjes Social Media: Wat je niet wist over Social NetworksWeetjes Social Media: Wat je niet wist over Social NetworksHet is tegenwoordig lastig iemand te vinden die niet gebruik maakt van sociale media. Bijna alle websites die populair z…
Geld verdienen met TwitterOm te beginnen weten veel mensen niet wat er gebeurt met en rondom Twitter. De meerderheid van de gebruikers gebruiken h…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Twitter, bezocht op 26/01/2016.

Reageer op het artikel "Wat is Twitter? Werking, voordelen en nadelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-01-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Sociale netwerken
Schrijf mee!