InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > WIFI in de vergelijking met een conventioneel netwerk

WIFI in de vergelijking met een conventioneel netwerk

WIFI in de vergelijking met een conventioneel netwerk Hier zal worden belicht wat de pro’s en contra’s van WiFi zijn. Dit wordt gedaan t.o.v. een wired netwerk. Alvorens tot een vergelijking te komen, moet er vastgesteld worden wat beiden bind en ze tot concurrenten maakt. Het uitgangspunt is, dat met beiden een stabiel netwerk is op te bouwen maar dat de kwetsbaarheid verschilt.

Nadelen

Snelheid

De maximum snelheid van het datatransport bij een WiFi netwerk ligt gebruikelijk op 11 mbps maar we zagen al dat 54 mbps ook mogelijk is. Deze snelheid wordt echter niet snel behaald, door o.a. interferentie en ruis die op de verbinding zit. Voor zo’n netwerk ligt de gemiddelde snelheid rond de 40%(linksys). De wired netwerken kunnen hogere snelheden bereiken afhankelijk van de aansluiting: 10 of 100 mbps. Voor de gewone applicaties is dit onnodig maar bij grotere hoeveelheden data-verkeer is dit een pre.

Storing en interventie

De storing en interferentie waarvan een WiFi netwerk last heeft.

Multipath fade
Als een signaal door de zender verzonden wordt, kan het een variërende vertraging oplopen voordat het bij de ontvanger binnenkomt. Dit effect ontstaat o.a als een deel van het signaal via weerkaatsing van een muur of als er obstakels in de weg zitten, later binnenkomt. Vooral binnen een gebouw kan dit een probleem opleveren, met name als het geen open kantoorruimte is maar er allerlei grote objecten staan.

EM-interferentie
Een ander effect is de elektromagnetische interferentie. Industriële apparatuur, machines en de bijbehorende stroomtoevoer door bekabeling en transformatoren, zenden ontzettend veel elektromagnetische straling uit, die het signaal voor de wireless communicatie stoort.

Om deze storingen op te vangen is WiFi uitgerust met de techniek Spread Spectrum Transmission. Hierbij gaat het signaal over een breder spectrum dan gewoonlijk is bij andere radio toepassingen. Door deze spreiding ontstaat een zekere mate van redundantie in het signaal waardoor ook bij verminderde signaal ontvangst de verbinding blijft. Direct Sequence Spread Spectrum (DSSS) en Frequency Hopping Spread Spectrum (FHSS) zijn de bekendste technieken. Dit gaat wel ten koste van de snelheid.

Natuurlijk is er ook de storing die door andere gebruikers, op de licentievrije frequentie, maar dat is geen zorg voor het gebruik binnenskamers.

Veiligheid

De transmissie bij draadloze netwerken verloopt via radiosignalen, die makkelijk zijn te onderscheppen. In een Kantoor wordt communicatie omnidirectioneel geconfigureerd, het verzonden signaal wordt in alle richtingen verspreidt en kan door meerdere ontvangers opgevangen worden.

Ervan uitgaande dat we met Externe bedreigingen te maken hebben, kunnen deze verdeeld worden in:
  • Virussen en wormen
  • Hackers
  • Sabotage
  • Spionage (concurrenten of criminelen die informatie aftappen)
  • Andere aanvallen (denial of service aanval)

Een onderneming moet actief werken aan zijn beveiligingsbeleid. Er bestaan meerdere methoden om het netwerk veilig(er) te maken. Deze methoden worden in een rap tempo verbeterd. Een goede beveiliging kost bij wireless meer.

Voordelen

Flexibiliteit en connectiviteit

Met een wireless netwerk is het mogelijk om overal binnen het bereik van het netwerk een connectie te behouden. Dit is vooral voordelig voor medewerkers met een laptop of handheld computer. Men hoeft niet uit te loggen, de computer in en uit te pluggen en de verbinding te maken, als men in een andere ruimte verder wil of moet werken. Doordat de wireless netwerken niet plaatsgebonden zijn maakt dit het netwerk erg flexibel. Dit verschijnsel stimuleert het flexwerken(het voortdurend verwisselen van werkplekken)dat binnen kennisintensieve ondernemingen al veelvuldig wordt toegepast i.v.m het projectmatig werken en de vele vergaderingen. Er zijn op deze manier ook een werkplekken beschikbaar voor werknemers die zich niet altijd op kantoor bevinden.

Op diverse Montessori colleges, worden nu ook een aantal wiskunde lokalen voorzien van WiFi. De school creëert zo extra werkplekken op een moeilijk bereikbaar gedeelte van de school. Hetzelfde kan ook gezegd worden over bedrijven, die op moeilijk bereikbare gedeeltes, locaties wil ontsluiten. De vergelijking die getrokken kan worden met de wiskunde lokalen, is die met ruimtes als Resources & Development.

Ontkabeling

Omdat het aanleggen van kabelgoten en bekabeling niet meer hoeft is installatie van een wireless netwerk makkelijker dan die van een wired. Ook op latere tijdstippen toevoegen of verwijderen van werkplekken is erg gemakkelijk.

Bereik

Het bereik van een WiFi netwerk is groot. Binnenshuis is het zendvermogen 50 meter en met een buitenantenne vanaf 500 meter(Linksys). Dit kan van pas komen als een applicatie tijdelijk gebruikt moet worden in een afgelegen gebied op het terrein. Bij een wired netwerk is dit vaak onmogelijk omdat de maximale kabellengte en economische haalbaarheid dit niet toelaat. Daarnaast zal de applicatie mobiel moeten zijn.

Kosten

Bij verhuizing of renovatie van de onderneming, kan het netwerk makkelijker verplaatst worden. Men hoeft niet alle kabels in het gebouw los te halen maar trekt simpelweg de stekker uit het stopcontact en neemt de apparatuur mee. Er worden vrijwel geen kosten gemaakt.

De kosten van een wired netwerk liggen door aanschaf, aanleg en onderhoud van de bekabeling logischerwijs een stuk hoger dan bij een wireless netwerk.

Algemeen beschouwd

Een wired netwerk is beter te beveiliging dan een wireless netwerk. Om de beveiliging op een goed niveau te krijgen is er een actief beleid nodig() en liggen de kosten hoger als bij de beveiliging van een wired netwerk.

Een kritisch punt is ook de grootte van het dataverkeer op het netwerk. In een kantooromgeving zijn de drie belangrijkste applicaties: file transfer, print spooling en internet toegang. Hier moeten vaak tientallen kilobytes getransporteerd worden tussen nodes, hosts en gateways. In dit geval is de snelheid die het netwerk aankan belangrijk. Daartegenover staan weer de lage kosten die een wireless netwerk met zich meeneemt.

In een aantal situaties waar wired netwerken geen optie zijn, zoals afgelegen gebieden, biedt een wireless netwerk de enige mogelijkheid tot uitbreiding van activiteiten. Daarbij komt ook dat er bedrijfsterreinen zijn die ontsloten zijn van een breedband verbinding. De enige oplossing om toch van een breedband(ADSL) faciliteit gebruik te maken, is d.m.v een WiFi lange afstand antenne.

In een kantoor omgeving is flexibiliteit ideaal. Steeds meer medewerkers in een onderneming krijgen de beschikking over een laptop, om hun werk beter en productiever uit te kunnen voeren. Zij moeten altijd en op elke plek in kunnen loggen op het bedrijfsnetwerk om aan informatie te komen of te communiceren, denk hierbij bijvoorbeeld aan consultants of aan outsourcing. Voor telewerkers geldt hetzelfde, zeker met het oog op het file probleem en problemen bij de NS. De NS is er overigens mee bezig om in samenwerking met de KPN, WiFi mogelijk te maken op 30 van zijn grootste stations, te beginnen met Utrecht.
Gerelateerde artikelen
Wifi ontvangst versterkenWifi netwerken worden nog steeds populairder, of het nu uw smartphone, tablet of ander apparaat is, overal wil u gebruik…
Wifi-hotspot op Mac OS X Mountain Lion en Windows 8Wifi-hotspot op Mac OS X Mountain Lion en Windows 8Je bent op reis en je hebt je laptop bij je, maar het hotel waar je verblijft heeft geen draadloos netwerk beschikbaar.…
Thuis een draadloos netwerk gebruikenDe gebruikelijke manier om je computer overal mee te verbinden is via draden en kabels. Maar als je je computer met rede…
Het aanschaffen van een routerEr bestaan veel verschillende routers, vele merken en vele types. Voor de meeste consumenten is het lastig om de juiste…
Computernetwerk aanleggen, draadloos netwerk met VISTAComputernetwerk aanleggen, draadloos netwerk met VISTAMet VISTA is een draadloos computernetwerk zo gemaakt. Steeds meer mensen hebben in huis meerdere computers en willen da…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SOCIFI, Pixabay

Reageer op het artikel "WIFI in de vergelijking met een conventioneel netwerk"

Infoteur: Emen
Laatste update: 01-09-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!