InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Facebook, hoe gebruik je het?

Facebook, hoe gebruik je het?

Facebook, hoe gebruik je het? Facebook, wat is het en wat kan je ermee. Is de Nederlandse versie handig om te gebruiken, ook wanneer je alleen maar Nederlandse vrienden hebt?

Wat is Facebook?

Facebook is, zoals het op de homepage beschreven staat: "een sociaal hulpmiddel, waarmee je in contact komt met de mensen om je heen". Nu zullen veel mensen denken: "maar daar hebben we toch Hyves voor". Dat klopt, maar facebook gaat een stapje verder dan Hyves. Waar Hyves zich bijvoorbeeld beperkt tot Nederland is facebook een social network site voor de hele wereld. Wat handig is voor de mensen die veel buitenlandse contacten hebben. Leuk om, wanneer je straks terug bent van vakantie, contact te blijven houden met je vakantievriendje, of dat leuke stel wat je hebt ontmoet op de camping in Lutjebroek.

Zo start je een Facebook account op

  • Ga naar de website www.facebook.com, je wordt automatisch doorgeleid naar de Nederlandstalige versie.
  • Vul je gegevens in in het registratiescherm (voor- en achternaam, emailadres, wachtwoord en geboortedatum)
  • Klik op registreren (wanneer je op registreren klikt ga je automatisch akkoord met de voorwaarden, ik adviseer je de voorwaarden eerst door te lezen)
  • Hierna krijg je een scherm met "veiligheidscontrole", waarin je twee woorden moet overtypen. Als je de woorden niet kunt lezen kun je kiezen voor andere woorden of een geluidsfragment.
  • Klik nogmaals op registreren

Wat kun je doen met Facebook?

  • Wanneer je je geregistreerd hebt, kun je je profiel invullen. Hier vul je gegevens over jezelf in, zoals je opleiding, werk, je leeftijd en je relaties.
  • Facebook heeft een zoekfunctie, waarmee je bekenden over de gehele wereld die ook lid van Facebook zijn, kunt zoeken. Tik de naam van je vriend of vriendin in en kijk of hij/zij ook een Facebook account heeft. Als je de persoon die je hebt gezocht vindt, dan kun je deze als vriend toevoegen. Wanneer jouw vriend of bekende ook tot jouw vriendennetwerk wil horen, dan kan hij of zij jouw verzoek accepteren.
  • Facebook heeft o.a. het grote voordeel dat het beschikt over een mogelijkheid fotoalbums te maken. De hoeveelheid foto's die je kunt uploaden is aanmerkelijk groter dan bv. Hyves. Zo kun je je foto's en belevenissen delen met je vrienden. Je kunt zelfs video's toevoegen.
  • Er zijn diverse applicaties toe te voegen, zoals "growing gifts", waarbij je vrienden een virtueel bloemetje cadeau kan doen. Je kunt je viruele huisdier , je eigen boekenplank, je eigen aquarium, je eigen tuintje enz. toevoegen.
  • Je kunt berichtjes uitwisselen met je Facebookvrienden

Wat is het nut van Facebook?

Het leuke van facebook is dat je een zeer omvangrijk wereldwijd vriendennetwerk kunt aanleggen. Je kunt er gemakkelijk voor kiezen alleen mensen die je kent toe te laten op je Facebookpagina. Maar ook kun je nieuwe contacten aanknopen door vrienden van je vrienden uit te nodigen voor jouw Facebookpagina. Erg leuk is dat je gemakkelijk contact kunt hebben met je vrienden of familie aan de andere kant van de wereld, en dat je ook jouw foto's of video's met hen kan delen.

Heeft Facebook ook nadelen?

Facebook heeft het nadeel dat je vrienden alles kunnen zien wat jij op Facebook hebt veranderd, wat voor berichten je hebt verstuurd en wat je tegen anderen hebt gezegd. Dit zorgt ervoor dat je weinig privacy hebt. Wanneer je geen buitenlandse vrienden hebt, of wilt hebben en je hebt al een Hyvesaccount, dan is Facebook geen beter alternatief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De kracht van social mediaDe kracht van social mediaVeel mensen zijn lid van een social network. Niet iedereen is hier even actief in, soms blijft het bij het aanmelden, en…
Facebook Places, laat iedereen weten waar je bent via iPhoneFacebook Places, laat iedereen weten waar je bent via iPhoneVia Facebook Places wordt het mogelijk om je vrienden te laten weten waar je bent op één bepaald moment. Facebook kondig…
Social Media: Google PlusSocial Media: Google PlusGoogle is niet alleen een bedrijf dat de grootste en meest gebruikte zoekmachine die er bestaat heeft ontwikkeld. Het be…
Windows Live Messenger 2011 installerenWindows Live Messenger 2011 installerenWindows Live Messenger 2011 is de opvolger van Windows Live Messenger 2009. Windows Live Messenger 2011 is een samensmel…

Reageer op het artikel "Facebook, hoe gebruik je het?"

Reacties

Mo, 05-06-2013 11:14 #3
Zit er pas 2 dagen op… voor mij nog "verkennend" maar… hoop er in de toekomst wat meer mee te kunnen doen! Wel irritant dat je zoveel berichtjes krijg op PC en gsm als iemand gereageerd heeft… moet daar aan wennen!

Rudi Wolf, 02-04-2013 06:50 #2
Ik ben net begonnen, maar ik vond het leukste om familie te zien die we uit het oog zijn verloren.

Linda, 07-10-2011 17:14 #1
Even voordat ik ga reageren, mijn reactie heeft betrekking op de laatste zin: 'Wanneer je geen buitenlandse vrienden hebt, of wilt hebben en je hebt al een Hyvesaccount, dan is Facebook geen beter alternatief.' Ik ben het hier niet mee eens! Verder wel een handige tekst!

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 03-07-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Computergebruik
Reacties: 3
Schrijf mee!