InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Wat is Periscope?

Wat is Periscope?

Periscope is een app van Twitter waarmee je live video streams van andere gebruikers online kan volgen. Je kunt Periscope downloaden voor Android maar ook voor je iPhone. Hoewel de applicatie los op zichzelf staat, heb je wel een Twitter account nodig om in te kunnen loggen. Sommige mensen zien dit als een nadeel omdat niet iedereen over Twitter beschikt en het je vrijheid in het delen van video’s beperkt. Deze beperking zorgt wel voor een verhoogd gebruiksgemak doordat je eenvoudig met andere Twitteraars kunt communiceren zonder dat het nodig is om een link te sturen of andere ingewikkelde handelingen uit te voeren.

Hoe werkt Periscope?

Nadat je de app hebt gedownload kun je beginnen met kijken van video’s of zelf uitzenden. Je kan eenvoudig een stream van een andere gebruiker aanklikken waarna de live video begin te spelen. Door middel van een chatfunctie kun je met de maker en andere kijkers communiceren en met hartjes kun je de video waarderen. Dit werkt dus eigenlijk net als bij Facebook waar je een 'like' geeft terwijl het nu om hartjes gaat. Streams kun je slechts voor een beperkte tijd terugkijken, de nadruk ligt dus heel erg op het live streamen. Ook is het mogelijk om zelf uit te zenden, dit kan publiek maar ook privé naar een geselecteerde groep Twitteraars. Om live je gebeurtenissen te kunnen filmen en delen is het wel nodig om een goede en betrouwbare internetverbinding op je telefoon te hebben. De video’s zijn dan ook van goede kwaliteit.

Periscope zelf vergelijkt de dienst met een Teleport. “While there are many ways to discover events and places, we realized there is no better way to experience a place right now than through live video. A picture may be worth a thousand words, but live video can take you someplace and show you around.” Snel en eenvoudig bekenden en onbekenden mee laten kijken naar wat jij ziet. Dat is waar het bij Periscope om gaat en wat ook past in een bredere trend van live video streaming. Door toegenomen bandbreedte en gadgets als de selfiestick wordt het delen van videomateriaal steeds populairder.

Opkomst van Periscope

Het idee van Twitter met de dienst Periscope is niet nieuw. In maart 2015 werd Meerkat de grote hit op het interactieve festival South by Southwest in Texas. Kort hierop kocht Twitter de startup Periscope op en beperkte de samenwerking met Meerkat. Beide initiatieven bestaan nu naast elkaar. Het festival South by Southwest is toonaangevend en wordt gezien als een goede voorspeller van nieuwe trends. Het is daarom ook niet gek dat een groot media- en technologiebedrijven als Twitter goed kijkt naar wat daar gebeurt en zijn eigen videodienst met de naam Periscope heeft gelanceerd. Het is tegelijkertijd nog maar de vraag of Meerkat kan blijven bestaan zonder steun van een van de grote internet bedrijven.

Privacy schending

Met de opkomst van smartphones in publieke ruimtes wordt de vraag over wat wel en niet toelaatbaar is steeds urgenter. Een dienst van Google waarbij je met een brilletje op kon filmen (Google Glass) werd vanwege het gevaar van privacy schending erg controversieel en flopte uiteindelijk. Met video streams zal het vraagstuk van privacy alleen maar belangrijker worden. Niet iedereen zit er op te wachten om live op ieder willekeurig moment gefilmd te worden, al dan niet met automatische gezichtsherkenning. Het is echter nog niet zeker hoe dit zich in de toekomst zal ontwikkelen en of dergelijke functies worden toegevoegd.

Copyright

Bij het optreden van de band Muse in 2015 op het muziekfestival Pinkpop werd het de NPO verboden om beelden van de groep op televisie uit te zenden. Een Periscope gebruiker wist deze beperking te omzeilen door zelf een video op Periscope te streamen. Dit is natuurlijk fijn voor de fans maar het is de vraag of dit rechtmatig is. Een vraag die in de toekomst aan belang zal winnen met de toenemende populariteit van diensten als Periscope en Meerkat. Bovendien kunnen beelden van telefoons door de verbeterde kwaliteit steeds beter concurreren met andere audiovisuele middelen.

Toepassing

Behalve het filmen van een concert zijn er talloze manieren te verzinnen hoe Periscope maar ook Meerkat gebruikt zou kunnen worden. Toen er in New York een grote brand uitbrak konden journalisten handig gebruik maken van live videostreams. De applicaties geven ook een geheel nieuwe invulling aan videobloggen. Reisblogs kunnen op locatie gemaakt worden met videotechnologie waarbij de interactie met de kijker centraal staat. En verslaggeving uit moeilijk toegankelijke gebieden heeft de potentie om democratischer te worden.

Tot slot

Natuurlijk is het op dit moment lastig om te zeggen in welke richting het gebruik van Periscope zich zal gaan ontwikkelen. De techniek is nieuw en er wordt nog volop geëxperimenteerd. Omdat het zo voor iedereen die een smartphone bezit erg toegankelijk is, loont het de moeite om het zelf ook eens te proberen.
© 2015 - 2019 Folky, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belangrijkste sociale media platformenBelangrijkste sociale media platformenEr zijn verschillende platformen voor sociale media. Elk platform heeft zijn of haar eigen kernmerken of profiel. Deze p…
Wat is Tumblr, hoe werkt het en hoe krijg je meer volgersWat is Tumblr, hoe werkt het en hoe krijg je meer volgersWat is Tumblr nu eigenlijk? Tumblr is een microblogdienst. De dienst is dus voornamelijk bedoeld om kleine berichten te…
Twitteren via Tweetdeck: hoe kun je twitteren via TweetdeckTwitteren via Tweetdeck is een manier om bijvoorbeeld de hele dag berichten op Twitter te zetten zonder daar de hele dag…
Bronnen en referenties
  • https://www.periscope.tv/
  • http://www.theguardian.com/technology/2015/apr/04/periscope-live-streaming-iphone-app

Reageer op het artikel "Wat is Periscope?"

Infoteur: Folky
Gepubliceerd: 22-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!