InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Een aantal redenen om te stoppen met Facebook

Een aantal redenen om te stoppen met Facebook

Een aantal redenen om te stoppen met Facebook Facebook, een prima medium om met iedereen in de wereld in contact te komen en al jouw belevenissen te delen. Toch kunnen er een aantal goede redenen zijn om te stoppen met Facebook, bijvoorbeeld tijdgebrek of alle privacygevoelige gegevens die Facebook van jou bijhoudt en verkoopt aan derden. Een andere reden om te stoppen kan het oppervlakkige contact zijn wat tussen alle gebruikers plaatsvindt, er is weinig diepgang te vinden. En tot slot kunnen voortdurende prikkels als overvloedige reclame voor veel vermoeidheid zorgen. Een overzicht van een aantal mogelijke redenen om te stoppen met Facebook.

"Heb al die plaatjes met spirituele spreuken nu wel gezien"

Er circuleren veel plaatjes op Facebook met spirituele spreuken als “vind het kind in jezelf”, “red de bij” of "word een met de kosmos". Op een gegeven moment krijg je alweer dat plaatje voorgeschoteld die tegen je zegt dat je een "innerlijke reis" moet gaan maken. Wat voor de een heel inspirerend kan werken is voor de ander toch wel behoorlijk oppervlakkig en eendimensionaal. Heb je geen behoefte meer aan dit soort plaatjes, dan is stoppen met Facebook wellicht een goed idee.

Facebook werkt vermoeidheid in de hand

De constante stroom van nieuwe berichten, waaronder reclames, zorgt ervoor dat je voortdurend even snel weer op Facebook kijkt of er niet toevallig weer een nieuw leuk bericht is verschenen. En voortdurend kijk je toch even snel of iemand jouw geplaatste bericht leuk vindt. Deze constante impulsen, die je tijdens dit proces op Facebook te verwerken krijgt, zorgen ervoor dat je je niet meer goed kunt concentreren op de andere dingen die je eigenlijk had willen of moeten doen, en dat je last krijgt van vermoeidheid. Tijd dus om te stoppen met Facebook en je weer eens in alle rust op je studie of iets anders te gaan concentreren.

Veel reclames

Het is niet alleen een belangrijk doel van Facebook om mensen zoveel mogelijk met elkaar in contact te laten komen, maar ook om zoveel mogelijk gegevens van iedereen te verzamelen en die door te verkopen aan commerciële partijen. Aan de hand van al jouw handelingen op Facebook, waarbij geen handeling ook een handeling is, wordt een profiel van jou gemaakt en worden reclames aan jou getoond waar je het meest gevoelig voor bent. Andersom worden ook steekproefsgewijs reclames getoond om te bekijken hoe je daar op reageert. Klik jij die reclame snel weg? Scroll je snel door? Of blijf je er net iets te lang naar kijken? Dat is allemaal informatie die Facebook analyseert en waar Facebook veel geld aan kan verdienen. Wil je niet langer gebruikt worden voor deze commerciële doeleinden, dan is stoppen met Facebook wellicht een goed idee.

Veiligheidsdiensten lezen mee

Privacy is meestal een issue waarbij veel mensen nonchalant hun schouders ophalen. “Zo erg kan het toch niet zijn”, zeggen ze dan, of "O, dat vind ik helemaal niet erg, ze houden mij maar lekker in de gaten". Maar het feit is dat alles wat je schrijft, leuk vindt en bekijkt op Facebook, in een profiel wordt gevoegd, en ter inzage wordt aangeboden aan veiligheidsdiensten. Heb je geen zin meer om je hele hebben en houden te delen met deze diensten, dan kan dat een goede reden zijn om te stoppen met Facebook. Je kan ook besluiten om wel op Facebook te blijven en zo weinig mogelijk te delen, maar uiteindelijk deel je op Facebook toch meer dan je zou willen, omdat Facebook daar nu eenmaal op gericht is.

Alles moet altijd maar “leuk” zijn

Heel veel dingen zijn ook gewoon leuk, maar Facebook biedt niet veel diepgang voor mensen die eens een keer wat anders willen dan altijd alles maar “leuk” vinden. Bovendien wil iedereen zich van zijn beste kant laten zien en niemand wil negatief overkomen, hierdoor ontstaat een onechte sfeer van mensen die constant alles maar “leuk” vinden. Kun je het woord “leuk” of “vind ik leuk” niet meer horen of zien? Stoppen met Facebook is dan wellicht een leuke optie.

Tijdgebrek

Stop met Facebook en je dag bestaat weer uit 24 uur in plaats van 22 uur. Aan jezelf zul je nooit snel erkennen dat je een tot twee uur per dag aan Facebook besteedt, maar de werkelijkheid is anders. Als je stopt met Facebook dan kun je 's avonds weer eens een goed boek pakken, en onder het genot van die ene goede cd weer helemaal tot jezelf komen. Of misschien kun je zelf iets gaan ondernemen en zelf geld gaan verdienen op internet, in plaats van dat Facebook geld aan jouw verdient. Stoppen met Facebook betekent dat je leven toch wel zeker 10% langer duurt.

Iedereen klaagt op Facebook

Facebook is heel vaak klaagboek. Iedereen zeurt, klaagt en nog veel erger, mensen zeggen de meest verschrikkelijke dingen. Ongenuanceerde uitspraken worden vooral op de Facebookpagina’s van de landelijke media gedaan. Het is moddergooien van het ergste soort. Wil je niet meer meedoen met deze continue negatieve spiraal, dan is stoppen met Facebook wellicht een goed idee.

Iedereen wil teveel aandacht op Facebook

1000 vrienden op Facebook lijkt veel, maar als je echt hulp nodig hebt, dan zijn al die “vrienden” vaak opeens heel erg stil. Dit komt omdat op Facebook de meeste mensen vooral aandacht willen ontvangen en niet zo heel vaak aandacht willen geven. Het is dus anders dan gelijkwaardige communicatie in het echte leven. Wil je je energie meer gaan besteden aan gelijkwaardige communicatie waarbij geven en nemen met elkaar in evenwicht zijn, dan is stoppen met Facebook wellicht een goed idee.

Hoeveel vrienden kijken nu echt naar jouw berichten?

Iemand met 4000 vrienden krijgt ongeveer 50 "likes" op een geplaatste foto of bericht, dit kunnen er ook 25 of 100 zijn, maar zeker geen 400. Een aantal van 50 “likes” lijkt veel, maar dit is slechts 1,25 %! Met andere woorden, 98,75% heeft, om wat voor reden dan ook, geen bereidheid om jouw berichten te “liken”, laat staan om erop te reageren. Het is maar de vraag of iedereen van deze 98,75% jou ook daadwerkelijk volgt op Facebook, misschien zijn ze alleen wel vrienden met jou geworden om zichzelf beter te kunnen profileren en hebben ze verder weinig belangstelling voor wat jij op Facebook deelt. Of het zou ook kunnen dat ze wél belangstelling hebben, maar dat ze niet zo vaak op Facebook ingelogd zijn. Een vriendenaantal van 4000 geeft dus een vertekend beeld, het lijkt een grote groep die jij altijd kan bereiken via Facebook, maar als het werkelijke aantal slechts 50 tot 100 is, dan kun je je afvragen of het nog zin heeft zoveel tijd aan jouw Facebookpagina te besteden. Stoppen met Facebook is dan wellicht een goed idee.

Onbekenden die jouw berichten “liken”

Natuurlijk vind je het vooral leuk als een aantal van je échte vrienden jouw bericht leuk vindt en een reactie plaatst. Meestal plaats je een bericht in de verwachting dat een aantal van je echte vrienden erop reageert. Het nadeel van Facebook is dat ook de minder bekende vrienden, die je toch als vrienden hebt toegelaten, een reactie gaan plaatsen, en daar moet je dan toch weer op reageren. Stiekem verlang je weer eens naar een select groepje met echte vrienden, die je zelf uitkiest, en wil je niet langer dat vele onbekenden meelezen met alles wat je wilt delen. Stoppen met Facebook is dan wellicht een prima plan.

Tot slot

Er zijn natuurlijk ook veel voordelen aan Facebook zoals contacten kunnen leggen met veel mensen over de hele wereld, snel op de hoogte zijn van het laatste nieuws, het dagelijks op de hoogte kunnen houden van het thuisfront tijdens vakantie, of het snel kunnen ontdekken van nieuwe wetenschappelijke kennis. Elk voordeel heeft altijd zijn nadeel en andersom, dat geldt ook voor Facebook. Indien je kiest om te stoppen met Facebook dan zorgt dat in het begin voor een soort leegte, maar na een tijd zul je merken dat je veel meer tijd hebt. Je kan weer meer dingen voor jezelf gaan doen en je hebt weer meer om over te vertellen als je je echte vrienden in het echt ontmoet. En dat is zonder twijfel een groot voordeel.
© 2015 - 2019 Blauwevinvis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De voordelen en nadelen van FacebookDe voordelen en nadelen van FacebookWie heeft er tegenwoordig niet van Facebook gehoord? Voor veel dingen heb je Facebook 'nodig' en al je vrienden vragen o…
Een Facebook account verwijderen, hoe doe je dat?Een Facebook account verwijderen, hoe doe je dat?Een Facebook account verwijderen is niet moeilijk, maar je moet wel even weten hoe het moet. Sommige mensen willen er va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Een aantal redenen om te stoppen met Facebook"

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 26-07-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!