InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Is het internet de vrijetijdsbesteding van de toekomst?

Is het internet de vrijetijdsbesteding van de toekomst?

Is het internet de vrijetijdsbesteding van de toekomst? De digitale revolutie is nog steeds niet voorbij en heeft een ingrijpende invloed op ons dagelijks leven. Het internet is niet meer uit onze wereld weg te denken. Hoeveel tijd besteden wij op het internet en hoe besteden wij onze vrije tijd met betrekking tot onze digitale wereld? En wat zijn de verwachtingen? In een wereld waarin de sociale media een steeds prominentere plaats beginnen in te nemen en de digitale revolutie rustig door evolueert is het interessant om onderzoek te doen naar ons digitale leefgedrag en onze vrije tijdsbesteding.

Televisie

Niet onverwacht staat de televisie wereldwijd nog steeds op de eerste plaats, maar het is de verwachting dat het internetgebruik dit uiteindelijk zal overvleugelen. Amerikanen kijken wereldwijd nog steeds het meest naar de televisie. De schatting is dat een gemiddelde Amerikaan 5 uur per dag voor de televisie zit.
In Nederland is dat aanzienlijk minder en de Nederlander behoort niet tot de top van de televisiekijkers in de wereld. De schatting is dat de gemiddelde Nederlander 2 uur en 15 minuten per dag naar de televisie kijkt. Dat komt dus neer op zo’n 15 uur per week.

Het is gebleken dat de televisie het meest in trek is bij 65-plussers. Misschien wel te verklaren omdat deze groep meer tijd heeft en niet meer op de arbeidsmarkt actief is. De personen met het wereldrecord televisiekijken op hun naam wonen echter wel in Nederland. Zes Nederlanders keken onlangs maar liefst 87 uur achter elkaar naar de televisie.

Hoe gaan we om met onze digitale apparatuur?

Het internet is niet meer uit onze maatschappij weg te denken en er is vrijwel niemand die zich niet actief bezighoudt met het internet. De schatting voor Nederland is dat de gemiddelde Nederlander bijna 2 uur per dag actief is op het internet. Dat gebeurt dan met computers, smartphones, tablets en dergelijke apparatuur.

Hoe gebruiken we onze apparatuur?

Onderzoek heeft uitgewezen dat het overgrote deel van de bezitters van smartphones, iPhones en dergelijke vrijwel direct na het opstaan hun apparaten aanzetten om te kijken wat er in de digitale wereld gebeurd is terwijl ze lagen te slapen. In 2013 was de hoeveelheid pc-bezitters in Nederland nagenoeg gelijk aan het aantal bezitters van smartphones en tablets, maar inmiddels heeft het gebruik van de smartphones en tablets de overhand gekregen en is de computer niet langer de voornaamste in het gebruik.
Het internetgebruik is thuis nog steeds het grootste, maar het internetgebruik op het werk en vooral ook tijdens het reizen wordt steeds groter.

Sociale media in Nederland

De data van Facebookgebruikers wordt dagelijks bijgehouden en het blijkt dat het aantal Facebookgebruikers ook in Nederland nog steeds enorm aan het stijgen is. Zo werd er op 2 april 2012 aangegeven dat er iets meer dan 6 miljoen Nederlanders een Facebookaccount hadden. In mei van 2014 was dit aantal ondertussen gestegen tot 9 miljoen. Ofschoon Twitter nog steeds razend populair is, is het Twitter gebruik wel afgenomen. De NOS rapporteert dat het plaatsen van Twitterberichten per week, per Twitteraar is gedaald van 22 naar 13. Het aantal Nederlanders met een Twitteraccount is echter hetzelfde gebleven.

Facebook is anno 2014 veruit het meest gebruikte sociale medium. Per dag worden er wereldwijd zo’n 350 miljoen foto’s geüpload en worden er meer dan 10 miljard berichten verstuurd.

Tijd die we besteden aan de sociale media

In Nederland zijn er nog geen exacte gegevens over hoe lang de gemiddelde Facebookgebruiker zich met Facebook bezighoudt, maar misschien kan een Amerikaans onderzoek ons toch enig inzicht verschaffen. Dit laat zien dat de gemiddelde Facebookgebruiker enthousiast minimaal 40 minuten per dag bezig is met zijn Facebookaccount en dit gemiddeld zo’n 14 keer per dag bezoekt. Vooral de enorme toename van het gebruik van mobiele apparaten draagt hiertoe bij. Een veel gehoorde opmerking is dan ook: “Wat moet je anders doen als je op de bus of de trein staat te wachten?”

Waar houden we ons digitaal het meest mee bezig?

Toch staan de bezigheden met je Facebookaccount niet op de eerste plaats in het digitale gedrag van de gebruikers. E-mail en het surfen op het internet zijn nog steeds meer gewaardeerde bezigheden. Het gamen is inmiddels tot een volwaardige industrie uitgegroeid waarbij letterlijk miljarden Euro’s worden verdiend. Zelfs een sociaal platform zoals Facebook wordt uitgebreid gebruikt door gamers, waarbij geschat is dat er wereldwijd 250 miljoen gebruikers gamen via Facebook.

Ook het gamen is niet meer uit onze hedendaagse samenleving weg te denken. Helaas zijn er vele gevallen bekend van verslaving. Het aantal game-verslaafden neemt snel in aantal toe.
© 2014 - 2019 Dustbsh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vermijd inbreuk browsegegevens t.b.v. Facebookadvertenties!Vermijd inbreuk browsegegevens t.b.v. Facebookadvertenties!Facebook wordt door praktisch iedereen gebruikt en vormt daarmee een handig communicatiemiddel voor ons als gebruiker, m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Veluben, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.marketingfacts.nl/statistieken/detail/aantal-facebook-gebruikers
  • http://www.marketingfacts.nl/berichten/socialmediagebruik-in-nederland-update-maart-2014
  • http://nos.nl/artikel/586053-twittergebruik-neemt-af.html
  • http://www.solutions-center.nl/verslavingen/gameverslaving?gclid=Cj0KEQiAts-kBRCbgrXc1rnXw7MBEiQAnFqTdtHPHm9v5wlhWFIzLBgF3iQmUsbmXkchAAT9UWMrKgwaArrw8P8HAQ

Reageer op het artikel "Is het internet de vrijetijdsbesteding van de toekomst?"

Infoteur: Dustbsh
Gepubliceerd: 19-12-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!