InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Het einde van Facebook?

Het einde van Facebook?

Het einde van Facebook? Facebook is met haar 1,35 miljard gebruikers in september 2014 nog steeds het populairste sociale media van dat moment. Uit onderzoek van eind 2014 blijkt echter dat de interesse voor Facebook afneemt. Vooral onder tieners is het medium niet meer zo interessant. Zij maken dan ook vaak gebruik van andere sociale media. Facebook zal vernieuwend moeten blijven om de toenemende concurrentie boven te blijven. Betekent dit het einde voor Facebook?

Groei Facebook

GlobalWebIndex onderzoekt wereldwijd de trends in het gebruik van social media. Uit hun onderzoek in het derde kwartaal van 2014 blijkt dat de ontwikkelingen voor Facebook er door de toenemende concurrentie minder rooskleurig uitzien. Zo'n 80 procent van de westerse internetgebruikers heeft in 2015 een Facebookaccount. Hiervan gebruikt op dat moment de helft het netwerk maandelijks. Dit is een hele grote groep mensen en het is dus ook niet gek dat er berichten zijn die melden dat het aantal Facebookgebruikers vanaf 2015 terug zal lopen. Je kan namelijk niet meer gebruikers hebben dan mensen, en aangezien het aantal inwoners in veel westerse landen ook terugloopt, is dit geen gekke ontwikkeling. Facebook zal voor verdere groei zijn gebruikers moeten gaan zoeken in landen waar het medium nog niet zo populair is, en daar is Mark Zuckerberg, de oprichter en directeur van Facebook, ook mee bezig. Door de internetverbindingen in Aziatische landen te verbeteren hoopt hij hier een groot aantal leden erbij te kunnen krijgen. Zo gaf hij in 2014 al aan dat de halve wereld niet genoeg is.

Gebruik Facebook

Hoewel de stagnerende groei van Facebook goed te verklaren is, is er voor het sociale netwerk toch wel een dreigende ontwikkeling aan de gang. In 2014 zijn bijna alle ander sociale netwerken heel hard gegroeid, terwijl Facebook stil blijft staan. Bij jongeren namen de actieve Facebookgebruikers zelfs licht af. Naast de stagnerende groei, daalt ook de gebruikersfrequentie van Facebook. Deze trend is ook te zien bij andere sociale media. 24% van de Nederlanders geeft aan in het algemeen minder gebruik te maken van sociale netwerken dan in het verleden.

Jongeren en Facebook

In Nederland loopt de groei van het aantal Facebookgebruikers nog niet terug, maar is tussen 2012 en 2014 beduidend minder dan de jaren ervoor. Onder de jongeren tussen 13 en 17 jaar is er wel een afname van het aantal accounts te zien. Zo had Facebook eind 2013 nog 87 procent van de Nederlandse jongeren als lid, eind 2014 is dit nog maar 81 procent. In dezelfde periode is het aantal Instagramgebruikers gestegen van 9 procent in 2013 naar 13 procent in 2014. Ook is de belangstelling onder jongeren voor Pinterest in deze periode verdubbeld. Beide concurrenten staan meer in het teken van foto's in plaats van tekst. Is dit wat de jongeren tegenwoordig zoeken? Daarbij zijn veel van de nieuwe sociale netwerken gericht op een specifiek doelgroep terwijl Facebook zich richt op iedereen.

Facebook wordt saai

Het aantal berichten en foto's die jongeren in 2014 naar elkaar stuurden nam in 2014 maar liefst met 20 procent af. De belangrijkste reden hiervoor is dat de jongeren Facebook saai beginnen te vinden. Ze zijn opzoek naar iets vernieuwends. Andere nieuwere sociale media bieden meer vernieuwing en dit is dan ook de reden dat deze steeds populairder worden onder de jongeren. Door deze ontwikkeling lijkt Facebook een medium te worden voor de ouderen. Een kwart van de Facebook gebruikers is nu al ouder dan 45 jaar. Facebook probeert in 2014 met de Facebook Messenger app de aandacht van jongeren terug te krijgen. Aan het groeiende aantal gebruikers van de app in het jaar van lancering lijkt dit te lukken, maar de vraag is of dit niet te danken is aan de verplichting vanuit Facebook om deze app te gebruiken.

Toekomst van Facebook

Facebook lijkt zelf ook te beseffen dat er ooit een eind zal komen aan hun succes. Mensen worden de news feed zat en willen op ten duur iets anders. Mark Zuckerberg heeft daarom aangegeven om het blauwe Facebook icoon uit elkaar te gaan trekken. Ze zijn begonnen bij de Facebook Messenger die in 2014 is geïntroduceerd. Tegelijk met deze introductie is de chat functie uit Facebook verwijderd. Zo zullen er in de toekomst nog meer functies van Facebook worden afgesplitst. De vraag is: wat zal er over blijven van Facebook?

Lees verder

© 2015 - 2019 Mrst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Werk vinden via de social mediaWerk vinden via de social mediaWie op zoek is naar werk, moet het oude vertrouwde briefpapier maar even vergeten. Want ouderwets solliciteren dat werkt…
Social Media – Negatieve kanten van Facebook en platformsSocial Media – Negatieve kanten van Facebook en platformsSocial media zijn ‘in.’ In het tweede decennium van de eenentwintigste eeuw doen bijna alle pubers iets met social media…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay
  • http://www.nu.nl/internet/3409982/facebook-verliest-miljoenen-gebruikers.html
  • http://www.frankwatching.com/archive/2014/12/01/hoe-houdt-facebook-tieners-binnen-boord-onderzoek-naar-trends-in-social-media/
  • http://www.nu.nl/zakelijk-opinie/3732682/einde-van-facebook.html
  • http://www.marketingfacts.nl/berichten/whats-happening-online
  • http://www.marketingtribune.nl/online/nieuws/2014/12/ruigrok-netpanel-aantal-gebruikers-social-media-groeit-nog-steeds-maar-we-z/index.xml

Reageer op het artikel "Het einde van Facebook?"

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: 29-01-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!