InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Facebook, vind ik leuk!

Facebook, vind ik leuk!

Facebook, vind ik leuk! De "vind ik leuk" knop die door Facebook in 2009 geïntroduceerd werd, is voor velen nu een begrip. Hoewel de knop in de eerste instantie werd gebruikt voor de Facebookpagina's van bedrijven, wordt deze nu gebruikt voor alle berichten, foto's, advertenties, gedeelde links en reacties die er maar op Facebook te vinden zijn. De knop is, net als Facebook zelf, in een snel tempo razend populair geworden.

Vind ik leuk

Facebook beschrijft de vind ik leuk knop als een manier om positieve feedback te geven en zich te verbinden met dingen waar je om geeft.

Geschiedenis

De knop is ontstaan in november 2007, toen Facebook speciale pagina's voor bedrijven introduceerde. Deze pagina's kregen een knop met "become a Fan" waar bezoekers op konden drukken als ze het bedrijf wilden volgen. Deze knop heeft ruim een jaar bestaan, waarna hij veranderde in de nu meer bekende "Like" knop, ofwel in Nederland "Vind ik leuk" knop.

Gebruik van de knop

De knop wordt nog steeds gebruikt door Facebookpagina's van gebruikers. Zodra een gebruiker op een bedrijfspagina op de vind ik leuk knop drukt, zal de inhoud van de pagina verschijnen op de News Feed van de gebruiker, die voor al zijn vrienden zichtbaar is. Door op deze knop te drukken maak je dus goede reclame voor het desbetreffende bedrijf. Behalve op de Facebookbedrijfspagina's wordt de knop tegenwoordig ook gebruikt voor allerlei andere zaken op Facebook, zoals bij een status-update, een geplaatste foto, een gedeelde link, een reactie of een filmpje. Door op de vind ik leuk knop te drukken, toon je aan al je vrienden wat je bezig houdt en wat je "leuk" vindt. Degene die het bericht geplaatst heeft kan precies zien wie zijn bericht allemaal leuk vindt. Hetzelfde geldt voor de eigenaren van de Facebookpagina's.

Websites

De vind ik leuk knop werd in april 2010 ook geïntroduceerd voor websites. Door op deze knop te drukken verschijnt er automatisch een link op de News Feed van de gebruiker, naar de website van het bedrijf. Deze link wordt dan voor al je vrienden beschikbaar. Iedereen die op de website komt met een Facebook vind ik leuk knop, wordt geregistreerd door Facebook. Zelfs niet-Facebookgebruikers worden geregistreerd. Hierdoor vinden velen dat de vind ik leuk knop inbreuk is op de privacy. In delen van Duitsland moesten de knoppen zelfs van websites verwijderd worden omdat deze in strijd waren met de wet bescherming op persoonsgegevens.

Bedrijven

Veel bedrijven zien de vind ik leuk knop als belangrijke graadmeter voor de populariteit van hun website. Er wordt door bedrijven dan ook vaak betaald voor "likes". Via bots worden er dan "likes" uitgegeven waardoor het lijkt alsof de website vele fans heeft. Daarnaast verloten sommige bedrijven prijzen onder de personen die hun website of Facebookpagina leuk vinden. Daarnaast zijn er bedrijven die credits uitdelen aan personen die de websites leuk vinden en bij hen geregistreerd staan. Met die credits kan je dan weer likes terug kopen voor je eigen website of Facebookpagina.

Vind ik niet leuk

Eind 2014 meldt Mark Zuckerburg, de oprichter en directeur van Facebook, dat ze bezig zijn met een variatie op de vind ik leuk knop. Een vind ik niet leuk knop is volgens de directeur niet waardevol, maar hij beseft zich dat mensen behoefte hebben om andere emoties over te brengen. Zo is het voor velen niet gewenst om bij een begrafenis de vind ik leuk knop te gebruiken. Wat voor een knop het precies zal worden is nu nog onduidelijk.

Lees verder

© 2014 - 2019 Mrst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TheDigitalArtist, Pixabay (bewerkt)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Like_button
  • http://nos.nl/artikel/2008697-duim-omlaag-vindt-facebook-niet-leuk.html

Reageer op het artikel "Facebook, vind ik leuk!"

Infoteur: Mrst
Laatste update: 14-07-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!