InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Wanagogo, studio 100 lanceert digitale leefwereld

Wanagogo, studio 100 lanceert digitale leefwereld

Met Wanagogo lanceert het Belgische Studio 100 een digitaal platform dat geheel op de leefwereld van kinderen gericht is. Volgens CEO, en bedenker, Gert Verhulst combineert Wanagogo het beste van Netflix, Facebook en Farmville, en biedt het bovendien nog talloze andere toepassingen. De lancering vindt plaats op 20 december 2014. Studio 100, gekend van talloze televisiefiguren zoals kabouter Plop, Mega Mindy, Wickie de Viking, Piet Piraat, K3 en vele anderen, verruimt zijn horizonten en springt met Wanagogo op de trein van de digitale revolutie. Het gaf een Canadees bedrijf de opdracht een platform te ontwikkelen waarbij het beste van Netflix, Facebook, en Farmville gecombineerd wordt, en dat bovendien enkel op kinderen gericht is. Het is hiermee uniek in de wereld.

Waarom Wanagogo?

Studio 100, het grootste productiehuis van België, met vestigingen over de hele wereld, is voornamelijk bekend om zijn kinderprogramma's, maar gooide ook al grote ogen bij een volwassen publiek door de realisatie van verschillende spectaculaire musicals. Wat voor het bedrijf begon met een sprekende hond (samson) en zijn baasje (Gert Verhulst) is uitgegroeid tot een miljoenenbusiness met vele tientallen personages. Het medialandschap is de laatste jaren echter zo sterk geëvolueerd, en beperkt zich niet enkel meer tot het televisietoestel. Kinderen verwachten hun televisiehelden op elk moment van de dag bij zich te kunnen hebben op smartphone of tablet. Met Wanagogo hoopt Studio 100 deze verwachtingen in te lossen.

Wat is Wanagogo?

Wanagogo is een digitaal, driedimensionaal platform waarop alles wat een kind interesseert wordt samengebracht. Door middel van een eigen avatar kunnen kinderen op ontdekking gaan in een geheel afgeschermde digitale wereld. De bedenkers gaan er prat op dat dit het eerste platform in zijn soort is dat zo een waaier aan activiteiten aanbiedt. Wanagogo is een geheel verzonnen wereld opgedeeld in verschillende eilanden. Ieder eiland is op zijn beurt opgebouwd rond enkele figuren uit het gamma van Studio 100. Zo kan je met je avatar door Samson-city wandelen en bijvoorbeeld een aflevering van één van de vele kinderprogramma's die Studio 100 aanbiedt, bekijken in de virtuele bioscoop. Of in de discotheek gaan dansen op de nieuwste single van K3. Een boek lezen in de bibliotheek, een schat zoeken op pirateneiland, of samen met Maya de bij de 'weidewereld' ontdekken... Alles is mogelijk.

Ook kan je contact leggen met je vrienden. Wanagogo biedt een beveiligde chatfunctie en het is mogelijk om spelletjes te spelen tegen leeftijdsgenootjes. Met alles wat je doet op Wanagogo verdien je virtueel geld. Met dit geld kan je een huis bouwen, en meubels voor de inrichting ervan kopen, of leuke kledij voor je avatar.

Wanagogo bestaat naast het eigenlijke wanagogo, de digitale leefwereld waarin je wordt ondergedompeld ook nog uit Wanamixx en Wanaboss. Wanamixx is een database met honderden afleveringen, liedjes, e-books en clips van de verschillende jeugdhelden. Wanaboss is een app speciaal gericht op de ouders. Hiermee kunnen ze hun kinderen controleren. Ze kunnen de tijd instellen dat ze mogen spelen, bekijken wat ze hebben gedaan, en hen eventueel belonen met extra virtuele muntjes die de kinderen op hun beurt weer in het spel kunnen gebruiken.

Meteen rijst de vraag op of het wel verstandig is kinderen aan de tablet of computer te kluisteren. Studio 100 is ervan overtuigd dat dit geen enkel probleem is. Bedenker Gert Verhulst weerlegt de kritiek: "De moeder van mijn vader zei steeds dat hij te veel boeken las, en beter wat meer zou buiten spelen. Nu zeggen wij tegen onze kinderen dat ze te veel televisie kijken en beter wat meer boeken zouden lezen. We weten bijvoorbeeld ook allemaal dat te veel snoepen ongezond is, maar moeten we daarom alle dagen boekweipannenkoeken eten?"
Aan Wanagogo is een tweejarig universitair onderzoek vooraf gegaan om ervoor te zorgen dat alles veilig en verantwoord verloopt, ook op educatief vlak.

Moet je betalen voor Wanagogo?

Ja! Voor Wanagogo zal je moeten betalen. De dienst zal online aangeboden worden door middel van een abonnement. Een maandabonnement kost 10 per gezin. Hierbij kunnen drie kinderen van het gezin een eigen avatar creëren en zich vrij door hun eigen wereld heen bewegen. Dit zijn meteen ook de enige kosten. Studio 100 garandeert voor 100% dat er geen micropayments (waarbij er betaald dient te worden wanneer men sommige toepassingen opent) zullen zijn, en noemt dergelijke praktijken zelfs verwerpelijk. Er worden geen advertenties getoond, ook niet van hun eigen producten. Het is bovendien onmogelijk om via Wanagogo producten van Studio 100 aan te kopen of te bestellen. Op die manier wordt er gegarandeerd dat je als ouder niet voor onaangename extra kosten komt te staan.

Waar en wanneer komt Wanagogo er?

Op 20 december 2014 wordt Wanagogo gelanceerd in België en Nederland. Iedereen die toegang heeft tot internet en beschikt over een tablet, computer of smartphone kan zich aanmelden. Op www.wanagogo.com worden de verschillende stappen om je aan te melden doorlopen. Na verloop van tijd zou Wanagogo wereldwijd beschikbaar moeten zijn.
© 2014 - 2019 Maartends, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Digitaal rechercheurDigitaal rechercheurWe worden steeds vaker slachtoffer van criminele netwerken die zich bezighouden met oplichting, fraude, spam en het vers…
Finbox digitaal betalenFinbox digitaal betalenWat is de Finbox? Finbox is vooral erg handig en eenvoudig. Het is een digitale brievenbus voor uw rekeningen. U kunt hi…
Wat is digitaal kinderlokken en hoe voorkom je dit?Wat is digitaal kinderlokken en hoe voorkom je dit?Bij het opvoeden van kinderen is het niet alleen belangrijk dat ze wijs worden in het alledaagse, zoals motorische en so…
Bronnen en referenties
  • www.wanagogo.com
  • www.studio100.be
  • Weekblad Humo, 25 november 2014, nr.3873/48 artikel: Gert Verhulst p10 t/m 15

Reageer op het artikel "Wanagogo, studio 100 lanceert digitale leefwereld"

Infoteur: Maartends
Gepubliceerd: 13-12-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!