InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Whatsapp met blauwe vinkjes

Whatsapp met blauwe vinkjes

Whatsapp met blauwe vinkjes Whatsapp, de grootste online berichtendienst ter wereld is in november 2014 met een kleine maar ingrijpende update gekomen. Het is namelijk mogelijk om via de 'blauwe vinkjes' te bekijken of je bericht gelezen is. Sommige mensen vinden dit een goede update anderen vinden het een mindere update wegens de privacy.

Drie soorten 'vinkjes' via Whatsapp

Het enkele grijze vinkje

Wanneer je een tekstbericht, video, foto of spraakbericht verstuurt via Whatsapp wil de applicatie laten blijken dat de boodschap verstuurd is. Wanneer er achter je bericht een enkel grijs vinkje komt te staan dan geeft dit aan dat je bericht verstuurd is. Hiermee wil nog niet zeggen dat je bericht ook daadwerkelijk is of wordt gelezen. Wanneer je bericht niet aankomt geeft Whatsapp een ander icoontje achter je bericht weer, namelijk een klokje. Dit is vaak het geval wanneer je een bericht wil versturen terwijl je geen bereik hebt.

Twee grijze vinkjes

Wanneer er twee grijze vinkjes verschijnen achter je Whatsapp bericht dan houdt dit in dat je bericht niet alleen verstuurd is maar ook goed is ontvangen door de ander. Ook hier betekent dit nog niet dat het bericht gelezen is. Dit geeft enkel aan dat het bericht binnen is gekomen bij de ontvanger. Het kan zo zijn dat jij bijvoorbeeld wel bereik hebt en de ontvanger niet, dan zal er dus maar een streepje achter je bericht vertoond worden.

De blauwe vinkjes

Whatsapp bedacht in November 2014 om met iets nieuws te komen, namelijk de twee blauwe vinkjes achter een tekstbericht. Hiermee geeft Whatsapp aan dat je bericht verstuurd is, aangekomen is en ook daadwerkelijk gelezen is door de ontvanger. In een zogenaamde Whatsapp groep kan je door middel van de blauwe vinkjes precies zien wie het bericht gelezen heeft en wie niet. Handig als je bijvoorbeeld wilt kijken wie je negeert of niet. Je kan in een Whatsapp groep bekijken wie je bericht gelezen heeft door het verstuurde bericht in te houden en vervolgens op info te klikken. Hier staat dan aangegeven wie je bericht allemaal gelezen hebben.

De blauwe vinkjes omzeilen?

Notificatie

Veel mensen denken dat er helemaal geen mogelijkheid meer is om je Whatsapp berichten anoniem te lezen, dit is echter niet waar. Er verschijnen namelijk pas blauwe vinkjes achter een bericht wanneer het bericht daadwerkelijk gelezen is via de applicatie. Wanneer je echter een Whatsapp bericht binnen krijgt, dan krijg je dit vaak te zien via een notificatie. Wanneer je een bericht leest via een notificatie dan heb je dus niet rechtstreeks op Whatsapp gekeken en zullen er daardoor geen blauwe vinkjes achter je bericht komen te staan. Pas wanneer je daadwerkelijk wilt gaan reageren en op het bericht klikt verschijnen er blauwe vinkjes achter het bericht.

Kan ik de blauwe vinkjes uitzetten?

Er is begin november 2014 nog geen functie ontworpen door Whatsapp om ervoor te zorgen dat er geen blauwe vinkjes ontstaan bij de ander. Zoals je misschien weet is er wel een mogelijkheid om de 'laatst gezien' functie uit te zetten. Echter heeft het uitzetten van de laatst gezien functie geen invloed op de blauwe vinkjes. Er was veel kritiek op de laatst gezien status van Whatsapp waardoor er een oplossing is bedacht om deze melding uit te zetten. Voor deze blauwe vinkjes is dit niet het geval.

Voor en nadelen blauwe vinkjes

De reden waarom Whatsapp met deze update is gekomen is niet helemaal duidelijk. Volgens velen zijn de voordelen van de blauwe vinkjes dat de communicatie duidelijker en realistischer is en dat je hierdoor andere mensen beter in de gaten kunt houden. Zoals te verwachten zijn de nadelen volgens velen dat de privacy ernstig aangetast wordt. De blauwe vinkjes leiden tot veel ruzies en discussies via Whatsapp. Mensen voelen zich sneller genegeerd of buitengesloten wanneer er niet gereageerd wordt terwijl er toch duidelijk blauwe vinkjes zichtbaar zijn.
© 2014 - 2019 Writerkas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?Je hoort de naam WhatsApp regelmatig in gesprekken voorbij komen, maar je weet niet direct wat het is. Doordat je vriend…
Bronnen en referenties
  • http://www.iculture.nl/whatsapp-toont-2-blauwe-vinkjes-bij-gelezen-bericht/
  • http://www.nrcq.nl/2014/11/06/blauwe-vinkjes-verklappen-wie-je-negeert-in-whatsapp
  • https://fashionlab.nl/lifestyle/nieuws/de-betekenis-achter-de-blauwe-vinkjes-op-whatsapp

Reageer op het artikel "Whatsapp met blauwe vinkjes"

Infoteur: Writerkas
Gepubliceerd: 07-11-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!