InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Een website met Wordpress, goed en goedkoop

Een website met Wordpress, goed en goedkoop

Een website met Wordpress, goed en goedkoop Bedrijven kunnen niet meer zonder een goed ogende en goed en prettig toegankelijke website. Ben je ondernemer, dan weet je dat klanten je website goed moeten kunnen vinden en vervolgens gericht door je informatie en productaanbod kunnen gaan. Met Wordpress is een professionele website te realiseren, die je zelf gemakkelijk kunt beheren. En belangrijk: de kosten vallen mee.

Blijf bij de tijd

Als ondernemer heb je met heel veel zaken rekening te houden. Je bent alert op het draaien van je winkel, het onderhouden en op peil houden van de voorraad, het bewaken van inkomsten, uitgaven en andere financieringszaken en ook nog eens de hele administratie. Het is een flinke en tijdrovende klus. In veel gevallen dreigt de website er een beetje bij in te schieten. Juist in deze tijd, waarin klanten zich vooral via het internet oriënteren op een goed productaanbod tegen acceptabele prijzen, is de website voor zo goed als elke onderneming echter van levensbelang.

Houd het gemakkelijk

De allerbeste manier om een goede en professionele website voor je onderneming te regelen is om dit hele karwei uit te besteden aan een professional. Als dat echter geen optie is, om wat voor reden dan ook, dan zul je het ontwerpen en onderhouden van de site in eigen hand moeten houden. Daarbij wil je het liefst gebruik maken van ontwikkeltools, die je zo min mogelijk tijd kosten. Je hebt immers wel wat meer te doen als ondernemer. Je zoekt een CMS (Content Managing System) dat je in staat stelt pagina’s eenvoudig toe te voegen, te vullen en op te maken.

Wordpress

Een van de mogelijkheden waar je op uitkomt is het CMS Wordpress. Het biedt een ideale combinatie van esthetische elementen, goede verzorging, gebruiksgemak en onderhoudsvriendelijkheid. Wordpress is, je kunt het aan de naam aflezen, aanvankelijk vooral gemaakt op het geschreven woord te kunnen publiceren in weblogs. Inmiddels is het echter uitgegroeid tot een zeer gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te leren CMS, waar je zo’n beetje alles in kunt regelen wat je voor de website wilt. En, niet onbelangrijk, je kunt Wordpress helemaal gratis gebruiken. De meeste internetproviders bieden de mogelijkheid om Wordpress op je site te installeren.

Dashboard

Het dashboard is het onderhoudscentrum. Hier regel je de aanmaak van berichten, pagina’s, menu’s of widgets. Het toevoegen van elementen is erg eenvoudig. Wie met een simpele tekstverwerker overweg kan, weet ook in Wordpress de weg te vinden. Kennis van HTML of CSS heb je niet nodig, hoewel Wordpress je wel de mogelijkheid geeft om ook in die codes nog aanpassingen te doen. Voor de meeste gebruikers is dat niet nodig. Je kunt werken in een venster, waarbij je meteen ziet hoe alles er ongeveer op je site uit gaat zien. Met een druk op preview zie je vervolgens hoe het er echt uit gaat zien.

Layout

In Wordpress kun je een onderscheid maken tussen de inhoudelijke aspecten van de pagina’s en de uiterlijke verschijning ervan. De algemene uiterlijkheden van je site zoals kleuren, menu’s of lettertypes, worden geregeld in thema’s. Wordpress heeft bij de installatie meestal één thema meteen beschikbaar, maar er zijn vele honderden varianten te downloaden. In de meeste gevallen zijn deze thema’s gratis te gebruiken. Heb je hele specifieke wensen, je wil bijvoorbeeld je eigen bestaande huisstijl in je site integreren, dan kun je een aangepast thema door een webdeveloper laten maken. Uiteraard hangt daar dan wel een prijskaartje aan.

Plug-in

Een plug-in is een klein programmaatje, dat binnen het geheel van Wordpress kan functioneren. Een plug-in kun je gebruiken om specifieke zaken te regelen. Dat kan het bijhouden van statistieken zijn, het automatisch verwerken van bepaalde informatie of het inrichten van een webwinkel. Veel plug-ins zijn gratis te gebruiken, maar bij ingewikkelder taken is het logisch dat ervoor betaald moet gaan worden.

Winst

Ondernemers hebben het druk genoeg en alles waarmee tijdwinst behaald kan worden zonder al te hoge kosten is winst. Wordpress biedt precies dat: tegen weinig geld de zaken snel op het internet regelen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een website met Wordpress, goed en goedkoop"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 08-11-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!