InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Verslaafd aan internet? Symptomen, behandeling & tips

Verslaafd aan internet? Symptomen, behandeling & tips

Verslaafd aan internet? Symptomen, behandeling & tips Ben jij ook verslaafd aan internet en kan je je een leven zonder internetverbinding niet meer voorstellen? Dan ben je allicht een van de mensen die voortdurend hun email checken op hun smartphone, naar nieuwssites surfen of bezig zijn met het versturen en ontvangen van "Likes" op Facebook. Je voortdurende online beschikbaarheid op smartphone, tablet of pc kan ervoor zorgen dat je symptomen van internetverslaving gaat ontwikkelen, zoals onder meer zenuwachtigheid en humeurigheid. Wat zijn de meest voorkomende symptomen van internetverslaving en welke tips zijn nuttig bij de behandeling ervan?

Smartphone: altijd online

De smartphone is een minicomputer waar je zowat alles mee kan doen wat je hartje verlangt: informatie opzoeken, spelletjes spelen, taken verrichten, en chatten met vrienden. De mobiele internetrevolutie zorgde ervoor dat we allemaal op de hoogte zijn van wat er gebeurt in de wereld en in ons sociaal netwerk. "Likes" versturen op Facebook is bijna een taak op zich geworden voor sommige mensen die hun virtuele vrienden ernstig nemen. Sommige internetgebruikers zijn zo afhankelijk geworden van hun internetverbinding dat ze symptomen van internetverslaving zijn gaan vertonen.

Verslaafd aan internet: symptomen

Nieuwe berichten

Ben je internetverslaafd, dan ben je ongetwijfeld constant op zoek zijn naar nieuws. Nieuws kan in ruime zin verstaan worden: nieuws uit de actualiteit, faits divers, nieuwe emails, nieuwe berichten van je sociaal netwerk (Facebook, Twitter, enz...). Heb je geen nieuwe email in je mailbox, dan stemt je dat je een beetje triest (ook al wil je dat echt niet toegeven). Je gaat zelfs zover dat je nieuwe foto's of berichten gaat posten om de kans te verhogen dat mensen je een "Like" sturen. Een "Like" krijgen op Facebook geeft je meteen een beter gevoel. Van deze opwinding ben je zo afhankelijk geworden dat je er voortdurend naar op zoek bent.

Online gaat boven "offline"

Internet staat zo cruciaal in je leven dat je ermee opstaat en mee gaat slapen. Je wordt zelfs wakker gemaakt door de geluiden van berichtjes en je neemt je smartphone mee aan tafel om toch maar geen berichtje te missen. Internet is niet meer weg te denken uit je leven; het is je leven geworden. Het echte leven (de wereld "offline") interesseert je niet meer of nauwelijks. Als je eerlijk bent tegenover jezelf dat moet je toegeven dat je de wereld van Facebook, nieuwssites, forums en games ontegensprekelijk interessanter vindt dan de "saaie" realiteit van het dagelijks leven.

Beperkt sociaal leven

Als je internetverslaafd bent, kom je op een keer tot het besef dat je de laatste tijd niet meer zoveel vrienden hebt gezien. Wanneer ben je nog eens spontaan met iemand op café gegaan en heb je een goed gesprek kunnen voeren? Je kan het je niet meer herinneren want je spendeert al maanden of jaren je tijd op het internet. Je smartphone, je pc, je tablet: altijd ben je er mee bezig. Na verloop van tijd zal je sociaal leven heel minimaal zijn als je verslaafd bent geraakt aan internet.

Ontwenningsverschijnselen

Zonder internetverbinding voel je je al snel een beetje ongemakkelijk. Als het lang duurt word je onwennig en ga je bijvoorbeeld met je benen nerveus op en neer bewegen of met je vingers op een vast oppervlak tokkelen. Je wordt al helemaal gek als de batterij van je smartphone volledig leeg is en je deze niet kan opladen. Je wil dat éne berichtje zo snel mogelijk beantwoorden, want misschien word je anders wel "ontvriend" omdat je vriend vindt dat je hem negeert. Ben je offline dan staat alles in het teken om zo snel mogelijk weer online te zijn en kan je aan niets anders meer denken.

Bijkomende symptomen

  • humeurigheid
  • lusteloosheid
  • obesitas
  • rugproblemen
  • nekpijn
  • oververmoeidheid
  • slaapstoornissen
  • relatieproblemen
  • vermoeide en tranende ogen
  • snelle geïrriteerdheid
  • concentratieproblemen
  • niet meer geïnteresseerd zijn in school of werk
  • je online activiteiten niet meer kunnen relativeren in verhouding tot je "echte" leven

Behandeling internetverslaving: tips

Internetgebruik beperken

Wil je van je internetverslaving af geraken dan kan het zinvol zijn om je internetgebruik tot vaste uren per dag te beperken. Een soort van structuur aanbrengen in je 'online aanwezigheid' kan je helpen om tijd te maken voor andere dingen. Kijk je e-mails en berichten maar twee keer per dag na, bijvoorbeeld 's ochtends om 10u en 's avonds om 8u. Op die manier heb je overdag iets om naar uit te kijken en krijg je de kans om je hoofd leeg te maken, of te vullen met andere gedachten en bezigheden.

Accounts opzeggen

Een andere tip is om je Facebookaccount op te zeggen. Een account op Facebook of op andere sociale netwerken biedt vele mogelijkheden op het vlak van sociale contacten maar deze zijn virtueler, makkelijker en oppervlakkiger. Ga eens op zoek naar vrienden in het dagelijks leven: een degelijke vriendschap met een goede basis kan meer voldoening geven dan vage vrienden en "Likes" op het internet. Het ligt misschien sociaal moeilijk om accounts op sociale netwerken op te zeggen, maar het is makkelijker dan je denkt. Uiteindelijk zal je je vrijer en onafhankelijker gaan voelen.

Aandacht voor niet-virtuele activiteiten

Door je internetgebruik te beperken kan je ook open staan voor andere activiteiten, denk aan een filmbezoek, een bezoekje aan een café, of het beoefenen van een nieuwe sport of hobby. Doe eens wat nieuws, en vergeet ook je partner niet. Neem wat meer tijd voor je relatie en denk hierbij ook aan de romantische zijde van het leven. Als je rekening houdt met deze tips zal je mogelijk gaan inzien dat het echte leven interessanter kan zijn dan het virtuele leven, waardoor je je stilaan minder afhankelijk zal gaan voelen van het internet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ben ik verslaafd aan internet?Ben ik verslaafd aan internet?Ben ik verslaafd aan internet? Dit is een vraag die artsen de komende decennia steeds vaker zal worden gesteld. Steeds m…
Internetverslaving: oorzaken, symtpomen & behandelingInternetverslaving is een nieuwe verslaving, die steeds vaker voorkomt. Internetverslaving kan verschillende vormen aann…
Internetverslaving: ben ik verslaafd aan Social Media?Nu het steeds makkelijker wordt om overal op internet te kunnen surfen is de verleiding erg groot om dat ook daadwerkeli…
Oorzaken en gevolgen van een internetverslavingOorzaken en gevolgen van een internetverslavingEr zijn veel bezigheden of substanties waaraan mensen verslaafd kunnen raken. Bij het woord verslaving zullen de meeste…
Bronnen en referenties
  • http://www.adversus.nl/welzijn/internetverslaving.html
  • http://www.hbvl.be/cnt/aid1407394/een-op-tien-belgische-jongeren-is-internetverslaafd
  • http://datanews.knack.be/ict/nieuws/10-van-de-jongeren-en-5-van-de-volwassenen-internetverslaafd-in-belgie/article-normal-291435.html (bronnen geraadpleegd op 15/10/2015).

Reageer op het artikel "Verslaafd aan internet? Symptomen, behandeling & tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-05-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Internetverslaving
Schrijf mee!