InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Veiligheid op het internet

Veiligheid op het internet

Openbare WiFi: tegenwoordig een must-have voor de moderne restaurants, ijssalons en winkels. Het trekt mensen zodat ze bij jou producten kopen en meteen even hun laatste berichten checken. Ideaal toch? Dit lijkt een soort van win-win-situatie voor de gebruiker en de aanbieder. Maar degenen die hier het meest profijt van hebben zijn hackers, die gegevens stelen via onbeveiligde netwerken. Openbare WiFi is niet het enige gevaar, er zijn er nog een hoop meer. Deze kunnen niet alleen je sociale leven overhoop gooien, maar ook je financiële leven. Het is daarom belangrijk dat mensen op de hoogte zijn van de gevaren van het internet.

Openbare WiFi

Er zijn veel mensen die op openbare WiFi inloggen om van alles te doen. Dit kan zijn van iets opzoeken op Google tot je bankzaken regelen. Deze mensen hebben niet in de gaten dat ze op dat moment ernstig in gevaar zijn. Het is belangrijk dat de gebruikers van de potentiële gevaren op de hoogte zijn. Het is voor hackers namelijk gemakkelijk om door middel van openbare WiFi dingen te doen waar jij niets van merkt.

Wat kan er dan gebeuren?

Een hacker zou zomaar kunnen inloggen op het onbeveiligde netwerk van bijvoorbeeld een restaurant. Hij zou nu met alle gemak de mogelijkheid hebben om te zien wat er allemaal op het netwerk gedaan wordt. Het enige wat hij hiervoor nodig heeft is zijn smartphone of laptop, en bepaalde software. Hierdoor kan hij al het netwerkverkeer onderscheppen.

Naast dat hij kan zien welke webpagina's er allemaal door de mensen bezocht worden, kan het nog een stapje verder gaan. De hacker zou bijvoorbeeld kunnen zien wat je allemaal invult op websites, zelf een website namaken, zoals de website waar je inlogt op je e-mail, en zo je gebruikersnaam en wachtwoord kunnen stelen. Hiermee heeft hij toegang tot al je accounts en kan zo je sociale leven in de war schoppen. De gevolgen hiervan zijn amper te overzien. Hij kan dan dingen plaatsen op Facebook en Twitter, wat hij maar wil.

Ook zou je, als je op dat moment bezig was met bankzaken, het risico lopen dat je bankgegevens gestolen worden, en zo kan al je geld je ontnomen worden. Voor de hackers is dit een eitje, ze kunnen de inloggegevens van je rekening onderscheppen en met deze gegevens ook in dezelfde app of website inloggen, en vervolgens al je geld overmaken naar een eigen bankrekening.

WiFi van de hacker

De hacker kan zelf ook een eigen openbare WiFi opzetten. Hij zal dit dan doen met een naam die vaak voorkomt bij openbare WiFi-netwerken zoals bijvoorbeeld die van McDonald's: McDonald's free WiFi. Hier zal een telefoon, tablet of laptop dan automatisch contact mee maken zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Hierdoor zit je dus op het netwerk van de hacker en kan hij-zij alsnog van alles doen met je gegevens zonder dat je het doorhebt. Deze manier van hacken via WiFi wordt de 'Evil Twin' genoemd, die zijn naam dus heeft van het kopiëren van de naam van een bekend netwerk.

Wat kan ik er tegen doen?

Het enige wat er gedaan kan worden om dit allemaal te voorkomen is bijvoorbeeld door geen verbinding te maken met openbare WiFi-netwerken. Er kan altijd iemand zijn die meeluistert/-kijkt. Ten tweede zou je je WiFi na gebruik uit kunnen zetten, zodat je toestel niet automatisch verbinding maakt met netwerken die het denkt te kennen. Op deze manier maak je het bijna onmogelijk voor hackers om gegevens te stelen via een open WiFi-verbinding.

Ben ik nu veilig?

Als je jezelf hebt beschermd tegen gevaren van publieke WiFi ben je nog lang niet veilig voor alle gevaren op het internet. Een aantal gevaren die dichtbij kunnen staan zijn de volgende.

Gevaren via de e-mail

Per dag worden er miljoenen, misschien wel miljarden e-mails verzonden die een gevaar bevatten voor de lezer ervan. Wellicht heb je er zelf wel eens een gekregen, een vage mail in het Engels waarbij de verzender van de mail je een financieel geweldige deal aanbiedt. Hoewel dit soort mails makkelijk te herkennen zijn, en veel mensen hier ook niet op reageren, zijn er steeds meer oplichters die het een stuk slimmer aanpakken, en ook vertalers inhuren. Op deze manier proberen ze je vertrouwen te winnen en je zo uiteindelijk geld afhandig te maken. Hier zijn een paar dingen waar je op moet letten bij dit soort e-mails.
  1. Er staat vaak een externe link in de e-mail, die je verwijst naar een website
  2. Je wordt (bijna) nooit persoonlijk aangesproken met je naam
  3. Het is altijd te mooi om waar te zijn

Als je een e-mail krijgt waar meerdere van deze punten in voorkomen, probeer dan eens het e-mailadres of een stuk uit de e-mail op te zoeken op Google. Vaak worden deze mails dus naar duizenden tegelijk gestuurd, en is de kans groot dat iemand de mail die jij gekregen hebt al gemeld heeft.

Gevaren in advertenties

Je ziet ze elke keer wel als je op het internet zit: advertenties. Hoewel veel van deze advertenties 'normale' advertenties zijn, zoals van winkels die je kent, zijn er ook een aantal die verdacht zijn. Deze zijn ervoor bedoeld om jou geld of gegevens afhandig te maken. Je kunt deze advertenties vaak herkennen aan de volgende punten:
  1. Er staat dat jij de gelukkige winnaar-zoveelste bezoeker bent van de pagina, en dat je daarom iets gewonnen hebt
  2. Er staan dingen in die bijna niet mogelijk lijken, zoals veel geld verdienen of afvallen in een korte tijd
  3. De advertenties proberen je aandacht te trekken doordat ze knipperen, of van afbeelding of kleur veranderen

Je moet er nooit intrappen om hier op in te gaan. Meestal kan het geen kwaad om er op te klikken, maar je moet oppassen. Ook kan het zijn dat je een gratis versie van (bekende) software aangeboden krijgt, maar meestal zit hier een virus in. Er kan ook een programma inzitten wat kan zien wat jij typt, en zo dus al je wachtwoorden kan verzamelen.

Phishing

Ook komt het vaak voor dat je via een webpagina of e-mail wordt doorgeleid naar een website die lijkt op een inlogpagina die je kent, bijvoorbeeld van je e-mail of een sociaal account. Dit kan een nep pagina zijn, waar een hacker achter je inloggegevens probeert te komen. Een phishingpagina, zoals dit wordt genoemd, kan worden herkend aan de volgende punten:
  1. De website ziet er een beetje scheef uit, de afbeeldingen staan niet op de juiste plaats etc.
  2. Sommige knoppen of links op de pagina werken niet, zoals de contactlink en de homepage-knop
  3. De url van de pagina klopt niet. Stel je wordt doorgeleid naar een inlogpagina van Facebook, zou de url eigenlijk https://www.facebook.com moeten zijn, maar in de url van de phishingpagina staat bijvoorbeeld http://www.faceb00k.com. Hier zijn de O's van Facebook dus vervangen door nullen, en er staat geen https maar http voor, wat betekent dat de verbinding niet versleuteld is.

Goed opletten

Wanneer iemand deze regels dus volgt, heeft diegene al een betere verdediging tegen gevaren op het internet. Er valt natuurlijk nog veel meer te leren over verdediging op het internet, het is goed om hier ook nog verder naar te kijken.
© 2015 - 2019 Jasper-min, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is Wifi in de trein veilig?Is Wifi in de trein veilig?In veel intercity's van de NS kun je gebruik maken van gratis Wifi. Je zit dan op het netwerk van T-Mobile. Doordat gebr…
Gratis Norton Security Scan via GoogleGratis Norton Security Scan via GoogleGebruik de gratis Norton Security Scan als extra check om jouw computer nog beter te beveiligen. Met deze gratis Norton…
Inhuren van een hackerInhuren van een hackerSteeds meer bedrijven huren hackers in. Dat doen ze om hun eigen veiligheidssystemen te laten testen. Een hacker breekt…
Hoe veilig is openbare wifi?Hoe veilig is openbare wifi?Als we thuis internetten zorgen we ervoor dat ons hele netwerk goed beveiligd is. We willen namelijk niet dat er iemand…
Wifi-signaal versterken en verbeterenWifi-signaal versterken en verbeterenEen draadloos wifi-netwerk wordt veel gebruikt door laptops, (smart)phones, tablets en telefoons. Het is makkelijk, want…
Bronnen en referenties
  • http://www.openleercentrum.com/computer/gevarenvaninternet.htm
  • http://www.kpn.com/prive/klantenservice/veilig-internetten/gevaren-op-internet.htm

Reageer op het artikel "Veiligheid op het internet"

Infoteur: Jasper-min
Laatste update: 12-05-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!