InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Sociaal netwerk Ello, Facebooks tegenpool
nieuws uitgelicht

Sociaal netwerk Ello, Facebooks tegenpool

In maart bestond het al, maar in september 2014 brak het los: Ello, een zelfstandig sociaal netwerk zonder advertenties, waar je naar believen een pseudoniem mag gebruiken en zelf de controle hebt over je eigen privacy. Dé tegenpool van Facebook dus.

Inhoudsopgave

Overtuiging

Voorlopig is Ello nog in de bèta-fase en je kan alleen lid worden met een invite (uitnodiging) van een bestaand Ello lid. Het eerste wat je opvalt als je op de site komt, is dat het extreem minimalistisch is, maar dat is ook één van de kenmerken waar het Ello-team van houdt. Op de startpagina staat een betoog over hoe een sociaal netwerk in elkaar moet zitten en waar het voor dient. Hieronder lees je het( vrij vertaald naar http://ello.co/manifesto/).

Jouw sociale netwerk is eigendom van adverteerders.

Ieder bericht dat je plaatst, iedere vriend die je maakt en iedere link die je aanklikt wordt bijgehouden, geregistreerd en geconverteerd tot gegevens. Adverteerders kopen jouw data om zodat ze je nog meer advertenties kunnen laten zien. Jij bent het product dat wordt verkocht en gekocht.

Wij geloven dat er een andere manier is. Wij geloven in lef. Wij geloven in schoonheid, eenvoud en transparantie. Wij geloven dat de mensen die dingen maken en de mensen die ze gebruiken samen zouden moeten werken.

Wij geloven dat een sociaal netwerk een hulpmiddel kan zijn voor emancipatie. Niet een hulpmiddel om te bedriegen, te forceren of te manipuleren — maar een plaats om te verbinden, te produceren en het leven te vieren.

Jij bent geen product.

Wat houdt het in?

Ello wordt door veel mensen vergelijkt met Tumblr en Twitter, maar natuurlijk is het een netwerk op zich. Het is, zoals eerder al gezegd, een hele 'schone' site en het lettertype doet sterk denken dat van aan een typemachine. Afbeeldingen komen op Ello erg goed tot hun recht, want ze worden heel groot en scherp weergegeven.

Daarnaast is het mogelijk mensen te 'mentionen', dus net als op Twitter of Instagram iemand te noemen door een @ voor de naam te zetten. Als laatste is het mogelijk om hashtags (#) en emoticons (bijv. :smile:) te gebruiken en je tekst op te maken door het te selecteren en op de juiste knop de drukken. Erg eenvoudig dus allemaal, maar het is wel weer even leren ermee om te gaan.

Friends en Noise

Mensen zijn op twee manieren te volgen: je voegt ze toe aan je Friends feed, waar ook je notificaties binnenkomen. Dit is een grote omgeving met slechts één kolom, waar je eenvoudig alle berichten van je vrienden kan volgen. Volgens de bedenkers van Ello is je Friends feed te vol bij rond de 60 vrienden, want dan kan je de grote hoeveelheid berichten niet meer bijhouden.

Daarom hebben ze ook de Noise feed bedacht, waar je alle andere profielen in stopt die je niet in je Friends feed wilt hebben. Deze feed bestaat uit meerdere kolommen, zodat alles overzichtelijk en duidelijk is.

Waar je de profielen die je volgt plaatst, bepaal je zelf. Degene die je bent gaan volgen, en alle andere mensen op Ello, kunnen dit niet zien. Daarnaast zie je aan de linkerkant van je scherm de profielfoto's staan van de profielen die in Friends (als je naar je Friens feed kijkt) of in Noise (als je naar je Noise feed kijkt) staan en kan je ze eenvoudig verslepen naar de andere categorie als je dit nodig vindt.

Enorme interesse

Eind september 2014 wilden plots heel veel mensen op Ello. In maart werd het platform gelanceerd en er waren rond de 4000 verzoeken om uitnodigingen per uur, maar 27 september 2014 explodeerde dat aantal plotseling naar de 34.000 per uur. Zo veel mensen wilden een invite dat sommigen er zelfs in begonnen te handelen en mensen een toegangscode kochten voor $500 op eBay. Maar wat zorgde nou voor deze massale interesse?

Facebook verandert regels

Waarom de interesse plotseling zo steeg, is onbekend, maar Mashable oppert dat het komt door een wijziging in de regels van Facebook, die inhoudt dat iedereen voortaan zijn eigen naam moet gebruiken en profielen onder een pseudoniem niet langer zijn toegestaan. Iets wat bij Ello geen enkel probleem is.

Geld verdienen?

Ello is bedacht door zeven grafisch ontwerpers en ontwikkelaars, die een netwerk zochten waar ze hun werk konden laten zien, maar ze hadden genoeg van de censuur van de bestaande platforms.

Omdat Ello geen advertenties toont, verdienen deze zeven ondernemers daar geen geld aan. Daarom moeten ze het hebben van donaties van gebruikers, iets wat volgens Wired tot hun ondergang zal leiden. Sommigen zeggen dat Ello misschien wel aan de slag gaat met betaalde Premium features, maar dat is nog onduidelijk.

(H)ello?!

De reden dat Ello Ello heet, is werd door oprichter Paul Budnitz duidelijk gemaakt tegen Fast Company. Dot was wat hij zei:

“Ello is simpel en minimaal. We wilden iets maken dat makkelijk te gebruiken was, dan haal je er alles uit wat je niet nodig hebt, dus hebben we ook de H er afgehaald.”

Lees verder

© 2014 - 2017 Damundin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ello: het nieuwe sociale netwerkBijna iedereen is lid van een sociaal media netwerk. Sommigen zelfs van meerdere tegelijk. En sinds maart 2014 is er een…
De verslavende werking van social mediaDe verslavende werking van social mediaWe zijn er heel de dag druk mee. Het lezen van appjes, kijken hoeveel likes we al hebben op Facebook en het volgen van T…
De kracht van social mediaDe kracht van social mediaVeel mensen zijn lid van een social network. Niet iedereen is hier even actief in, soms blijft het bij het aanmelden, en…
Bronnen en referenties
  • Ello, https://ello.co, bezocht op 27-09-2014
  • NRC, Alex van der Hulst, http://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/26/ello-het-reclamevrije-sociale-netwerk-is-plots-heel-populair, bezocht op 27-09-2014
  • Mashable, Karissa Bell, http://mashable.com/2014/09/25/whats-the-deal-with-ello, bezocht op 27-09-2014
  • Wired, Jessi Hempel, http://www.wired.com/2014/09/facebook-killer-ello-doesnt-care-moneyso-wont-work, bezocht op 27-09-2014

Reageer op het artikel "Sociaal netwerk Ello, Facebooks tegenpool"

Infoteur: Damundin
Laatste update: 21-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!