InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Hoe installeert u Facebook Messenger en wat kunt u ermee?

Hoe installeert u Facebook Messenger en wat kunt u ermee?

Hoe installeert u Facebook Messenger en wat kunt u ermee? Facebook Messenger is een gratis berichtendienst voor smartphones en tablets. U kunt met deze applicatie gratis bellen en berichten sturen naar uw contacten. Sinds juli 2014 is het niet meer mogelijk om via de Facebook app te chatten en moet u verplicht de berichten applicatie downloaden. Gratis bellen naar vrienden werkt in combinatie met uw huidige databundel en er zijn geen extra kosten aan verbonden. Per maand chatten er ruim 200 miljoen mensen per maand met deze app. Hoe werkt Facebook Messenger en is het een goed alternatief voor Whatsapp?

Inhoud

Stopt Facebook Messenger op de iPad en andere mobiele apparaten?

Vanaf 29 juli 2014 kunt u niet meer chatten op Facebook via de bijbehorende app op tablets als de iPad, Samsung Tablets en telefoons als de iPhone en andere smartphones. Facebook stopt met het aanbieden van deze functie in de applicatie zelf en heeft het opgesplitst in een aparte app: Facebook Messenger. Het bedrijf Facebook kiest ervoor om mensen de losse app te laten gebruiken. U kunt nog steeds gebruik maken van de chat en uw huidige contacten en gesprekken zullen gewoon bewaard blijven. U krijgt nog steeds op de ouderwetse manier te zien als er een chatbericht binnen is gekomen, maar om te reageren moet u de nieuwste Messenger downloaden via bijvoorbeeld de Appstore of de Google Play store. Volgens recente cijfers van Facebook chatten ruim 200 miljoen mensen per maand met de originele applicatie van Facebook.

Wat kunt u met deze chat app?

Facebook Messenger is een gratis berichtendienst voor smartphones en tablets als de iPad. Het is een manier om niet te hoeven betalen voor sms-verkeer. Via deze applicatie kunt u:

  • Berichten sturen
  • Foto’s delen
  • Groepsgesprekken starten
  • Gratis bellen, zelfs met mensen in andere landen
  • Stickers sturen
  • Zien welke vrienden online zijn
  • Foto’s in de app maken en opsturen

Wat kost het en waar kan ik het downloaden?

Facebook is en blijft een gratis dienst. Door de reclame die u aan de zijkant en op uw tijdlijn ziet kan Facebook de kosten voor de website betalen. Er zijn een aantal functionaliteiten binnen de Facebook Messenger App waar u voor moet betalen via uw eigen provider. U kunt bijvoorbeeld gratis bellen naar uw Facebook vrienden als u een WIFI verbinding. Heeft u geen WIFI verbinding en belt u naar een vriend dan zijn de standaard datakosten van toepassing. Dit is ook van toepassing op de berichten die u stuurt. Gelukkig hebben de meeste telefoonproviders goedkope en hoge databundels. U kunt de chatapplicatie downloaden in de Appstore voor uw iPad, iPhone en iPod en andere apparaten die de app ondersteunen van het merk Apple. Voor Android toestellen kunt u de app vinden in de Google Play store. Windows gebruikers voor telefoons kunnen de applicatie vinden in de Windows Phone Store. De app is ook beschikbaar voor BlackBerry.

Hoe installeer ik Facebook Messenger op iOS?

Hieronder vindt u een stap-voor-stap uitleg om de applicatie te downloaden voor de iPhone, iPad en iPod Touch.

  1. Ga naar de Appstore
  2. Zoek rechts bovenin naar “Facebook Messenger”
  3. Druk op GRATIS bij Messenger door het bedrijf Facebook Inc.
  4. Druk op INSTALLEREN
  5. Voer uw Apple ID-wachtwoord in voor de iTunes Store
  6. Druk op de home knop en open de app
  7. Als u al bent ingelogd op de originele app kunt op DOORGAAN drukken
  8. Log in met Emailadres of telefoonnummer en wachtwoord

Hoe installeer ik Facebook Messenger op Android?

Hieronder vindt u een stap-voor-stap uitleg om de applicatie te downloaden voor Android toestellen als de Samsung Galaxy lijn e.a.:

  1. Ga naar de Google Play Store
  2. Druk op het vergrootglas rechts bovenin en zoek naar Facebook Messenger
  3. Druk op Messenger door het bedrijf Facebook
  4. Open de app op uw bureaublad

Hoe maak ik een account aan?

U kunt zich op meerdere manieren registreren op Facebook. Het makkelijkste kunt u zich via Facebook.com aanmelden door uw naam, geboortedatum, geslacht en emailadres in te vullen. U kunt zich ook aanmelden via de Facebook Messenger applicatie door op: “Niet op Facebook” te drukken. De browser van uw tablet of telefoon zal openen en u kunt zich aanmelden via emailadres of telefoonnummer. Uw geboortedatum is alleen voor u zichtbaar. Later kunt u bepalen of u deze, en andere, informatie wilt delen met uw contacten.

Hoe kan ik gratis bellen?

Facebook Messenger is naast een dienst om te chatten en berichten te sturen ook een VoIP dienst (Voice over iP oftewel spraak over datanet). Dit betekend dat u gratis kunt bellen als beide vrienden beschikken over de Facebook Messenger app. Ook dient u beschikking te hebben over telefoon of tablet met goede WIFI of minimaal een 3G verbinding om een goed gesprek te kunnen voeren. U betaald alleen de datakosten als u niet op een WIFI verbinding zit. Deze kosten vallen binnen uw databundel van de provider. Om een vriend te bellen vanaf uw iPad:

  1. Open Messenger
  2. Meld aan via emailadres of wachtwoord
  3. Druk op de vriend of het gesprek
  4. Druk op het telefoonicoontje rechts bovenin (een blauw telefoontje betekend dat uw vriend beschikbaar is, een grijs telefoontje betekend dat uw contact tijdelijk niet beschikbaar is)
  5. Voer uw gratis gesprek

Chat Heads

In de mobiele applicatie van Facebook Messenger heeft u te maken met de Chat Heads. Dit zijn ronde profielfoto's van uw contacten die aan de rechterkant van het scherm verschijnen. Deze foto's blijven ook staan als u een andere app gebruikt of u zich in het hoofdscherm begeeft. U kunt een Chat Head verwijderen door deze vast te houden en naar het kruisje toe te slepen onderaan uw scherm. Als u op een foto drukt dan komt u automatisch in een gesprek uit met de persoon achter de foto.

Is Facebook Messenger een goed alternatief voor Whatsapp?

Facebook Messenger wordt door 200 miljoen mensen per maand gebruikt en is de nummer 1 keuze geworden voor berichten naast de gratis dienst Whatsapp. Veel gebruikers van Whatsapp maken zich zorgen over de privacy die de berichtendienst biedt en willen daardoor overstappen naar een andere service. Gezien de overname van Whatsapp door Facebook is dit niet de beste keus mocht de gebruiker deze twijfels hebben. Een groot voordeel van Facebook Messenger is dat de meeste vrienden een account hebben op Facebook en dus al (in)direct gebruik maken van deze berichtendienst. Het bereik van Facebook Messenger is groot en daardoor stappen mensen veelvuldig over van het oude en vertrouwde Whatsapp naar het nieuwe Messenger.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
BlackBerry Bold 9780De BlackBerry Bold 9780 is een smartphone uit de “Bold” serie van Research In Motion’s telefoonmerk BlackBerry. Het toes…
BlackBerry Storm 9860De BlackBerry Storm 3 9860 is een smartphone uit de “Torch” serie van Research In Motion’s telefoonmerk BlackBerry. Het…
Het einde van Facebook?Het einde van Facebook?Facebook is met haar 1,35 miljard gebruikers in september 2014 nog steeds het populairste sociale media van dat moment.…
BlackBerry Torch 9800BlackBerry Torch 9800De BlackBerry Torch 9800 is een smarthphone met touchscreen én een uitschuifbaar qwerty toetsenbord van de Canadese fabr…
Bronnen en referenties
  • Foto: Wikpedia Commons
  • http://facebook.com
  • http://play.google.com
  • https://www.apple.com/nl/itunes/

Reageer op het artikel "Hoe installeert u Facebook Messenger en wat kunt u ermee?"

Reacties

Cobbaert Annette, 11-07-2017 14:53 #10
Mijn kleindochter heeft mijn messenger verwijderd op mijn smartphone, ik krijg het er niet meer op.

Dirk-Jan List, 05-07-2017 20:05 #9
De laatste tijd merk ik dat als ik tekst via messenger het icoontje van de video beweegt. Als ik het aanraak krijg ik berichten in de trant van u heeft de video gestopt of dat de andere mijn video ziet. Hoe kan dat als we niet aan het video phonen zijn? Ik vind dit heel onprettig. Het betekent dat een ander je kan zien terwijl je aan het teksten ben. Hoe kan ik dit tegen gaan?

Margriet Radix, 03-07-2017 21:29 #8
Hoe installeer ik Messenger op mijn laptop met windows 10?

Chantal Smets, 19-06-2017 16:40 #7
Beste,
Reeds een hele tijd kan ik niet meer bellen met mijn partner via FacebookMessenger. Een paar maanden geleden ging dit nog wel. Zowel mijn partner als ikzelf beschikken slechts over een pc. We hebben beiden nog een 'ouderwetse gsm'. Met andere FB-vrienden kan ik wel nog bellen met beeld via FacebookMessenger. Kan u me voor dit probleem een verklaring geven en me laten weten of dit in orde kan gebracht worden?
Met vriendelijke groeten, Chantal Smets

Etienne Desmet, 19-05-2017 13:16 #6
Hoe installeer ik messenger op mijn pc met windows 10?

Cools Julius, 23-04-2017 10:53 #5
Hoe installeer ik messenger op mijn mac book pro?

Adrie, 12-12-2016 20:57 #4
Hoe installeer ik messenger op mijn laptop. Met windows 10? Reactie infoteur, 14-12-2016
Dat kunt u via de officiële Microsoft Store gratis doen. Deze kunt u via de volgende link vinden: https://www.microsoft.com/en-us/store/p/messenger/9wzdncrf0083

Gilbert F., 31-08-2016 20:58 #3
Hoe installeer ik Messenger op een gewone PC met Windows 8?

Ann, 09-06-2016 08:35 #2
Hoe installeer ik messengeer op een gewone PC?

Frans de Ruijter, 30-01-2016 15:35 #1
Wat betekenen de tekentjes naast de namen, zoals t enz.

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 14-09-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Alternatieven Whatsapp
Reacties: 10
Schrijf mee!