InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Belangrijkste sociale media platformen

Belangrijkste sociale media platformen

Belangrijkste sociale media platformen Er zijn verschillende platformen voor sociale media. Elk platform heeft zijn of haar eigen kernmerken of profiel. Deze platformen kunnen voor verschillende doeleinden gebruikt worden, zoals vrienden zoeken en benaderen, een baan zoeken, ervaringen delen etc. De doeleinden is ook afhankelijk van welk sociaal platform gebruikt gemaakt wordt. De verschillende platformen zijn: Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube.

Facebook

Facebook is een sociaal online hulpmiddel dat mensen helpt te communiceren met hun vrienden, familie en collega's. Facebook is opgericht in februari 2006. Iedereen kan zich aanmelden voor Facebook en een interactie starten met de mensen die zij kennen in een vertrouwde omgeving. Fundamentele kenmerken van Facebook zijn een persoonlijke pagina en een profiel. De thuispagina bevat nieuwsberichten, een gepersonaliseerde pagina van zijn of haar vrienden updates. Zijn of haar profiel laat informatie los over wat hij of zij heeft gekozen om te delen, met name interesses, onderwijs en werkachtergrond en contactinformatie. Facebook heeft ook kernapplicaties, zoals foto's, evenementen, video's, groepen en pagina's. Daarnaast kunnen mensen met elkaar communiceren via chat en persoonlijke berichten. Met ingang van januari 2012 heeft Facebook meer dan 800 miljoen gebruikers en een enorme wereldwijde bereik. Volgens de officiële Facebook-statistieken zijn ze in meer dan 70 talen beschikbaar en 75% van alle gebruikers komt van buiten de Verenigde Staten.

LinkedIn

LinkedIn begon in de woonkamer van medeoprichter Reid Hoffman in 2002. LinkedIn is nu 's werelds grootste professionele netwerk en groeit daarnaast snel. LinkedIn verbindt mensen met uw vertrouwde contacten en helpt een ieder om kennis, ideeën en kansen uit te wisselen met een breder netwerk van professionals. Het profiel geeft carrière prestaties weer, stelt mensen aan elkaar voor waardoor men met elkaar in contact kan komen. Banen kunnen gezocht worden per locatie en bedrijf. Met ingang van 3 november 2011, behoort LinkedIn tot werelds grootste professionele netwerk op het internet met meer dan 135 miljoen leden in meer dan 200 landen. Meer dan 2 miljoen bedrijven hebben LinkedIn bedrijvenpagina´s.

Twitter

Twitter is een real-time informatie-netwerk wat een ieder verbindt met de laatste informatie over wat men interessant vindt. Twitter is opgericht in februari 2006. In het hart van Twitter zijn kleine stukjes van informatie die men tweets noemt. Elke tweet is 140 tekens lang. Twitter verbindt bedrijven aan klanten in real-time en ook vrienden of kennissen onderling. Bedrijven gebruiken Twitter om snel informatie te delen met mensen die geïnteresseerd zijn in de producten en diensten die zij aanbieden. Daarnaast gebruiken bedrijven het om real-time marktinformatie en feedback te verzamelen van klanten en ook voor het opbouwen van relaties met klanten, partners en bijvoorbeeld invloedrijke mensen. In 2010 had Twitter meer dan 100.000 volgers. Volgens de officiële Twitter blog wordt Twitter aangeboden in 21 talen sinds januari 2012. Twitter heeft een groot aantal groei in gebruikers sinds de oprichting in 2006.

YouTube

YouTube is 's werelds meest populaire online video-gemeenschap dat is opgericht in februari 2005. Door YouTube kunnen miljoenen mensen oorspronkelijk gemaakte video's ontdekken, bekijken en delen. YouTube biedt een podium voor mensen om te verbinden, te informeren en te inspireren over de gehele wereld en functioneert als een distributieplatform voor originele bedenkers en adverteerders. YouTube stelt mensen in staat om gemakkelijk video´s te uploaden op www.youtube.com en het delen van videoclips via websites, mobiele apparaten, blogs en e-mail.

Iedereen kan deelnemen aan de YouTube-gemeenschap door video´s te bekijken, te delen en te becommentariëren op www.youtube.com. Vanaf januari 2012 heeft YouTube meer dan 800 miljoen unieke bezoekers. Volgens de officiële YouTube-statistieken zijn ze gelokaliseerd in 25 landen en actief in 43 talen waarbij 70% van alle YouTube-verkeer afkomstig is van buiten de Verenigde Staten. Bijna 17 miljoen mensen hebben hun YouTube-account verbonden met ten minste een sociale dienst (Facebook, Twitter, etc.).
© 2014 - 2019 Leefnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Social media: het belang voor je bedrijfSocial media: het belang voor je bedrijfDe populariteit van social media is de laatste jaren enorm gestegen. Daarmee is ons gebruik van internet drastisch veran…
Bronnen en referenties
  • Osch van, D (2011) Basisboek social media. Den Haag: Boom Lemma uitgevers, ISBN: 9789059317048

Reageer op het artikel "Belangrijkste sociale media platformen"

Infoteur: Leefnu
Gepubliceerd: 30-07-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!