InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Wat zijn de grootste ergernissen op Facebook?

Wat zijn de grootste ergernissen op Facebook?

Wat zijn de grootste ergernissen op Facebook? Facebook is een sociale netwerksite waar gebruikers interesses en informatie delen en online contact kunnen leggen. Dit levert veel leuke berichten en interessante informatie op, maar daarnaast ook veel ergernissen. De grootste ergernissen op Facebook en andere sociale media zijn de vele winacties, reclame, partners die elkaar de liefde verklaren, vrienden die alles delen en hun eigen berichten liken. Ook de vele taalfouten in berichten en het vragen om (negatieve) aandacht leveren irritaties op.

Facebook, wie heeft het bedacht?

De Amerikaan Mark Zuckerberg richtte in 2004 Facebook op. De toen 19-jarige Harvard student introduceerde Facebook samen met drie klasgenoten om zichzelf te presenteren en contact te houden met medestudenten. In 2006 werd Facebook openbaar en sinds mei 2008 is Facebook er ook in het Nederlands. Facebook werd een enorm succes en heeft meer dan twee miljard gebruikers.

Sociale media - contact leggen met vrienden door het plaatsen van berichten

Op Facebook en andere sociale media kunnen gebruikers informatie en interesses delen door een persoonlijk profiel aan te maken en anderen (die ook een profiel hebben) uitnodigen om vrienden te worden. Op deze manier kun je weer contact leggen met mensen die je niet meer ziet of spreekt. Daarnaast blijven familie en vrienden op de hoogte van je belevenissen. Facebook is laagdrempelig, je kunt gemakkelijk contact leggen met andere gebruikers. Ook kun je er spelletjes spelen en gratis spullen scoren. Voor bedrijven en zzp'ers is Facebook een communicatiemiddel. Ze promoten er hun bedrijf door het plaatsen van advertenties, of door promotiecampagnes, waarmee ze een bepaalde doelgroep willen bereiken. Facebook levert dus veel leuke momenten op maar is daarnaast soms ook een bron van ergernis.

De grootste ergernissen op Facebook en andere sociale media

Vanaf het moment dat Facebook populair werd in Nederland (in 2008) en mensen alles met elkaar gingen delen, begon men zich ook te ergeren aan het gedrag van vrienden. Mensen ergerden zich bijv. aan uitnodigingen, reclame, winacties, de hoeveelheid likes en aan het delen van te veel persoonlijke informatie. Tegenwoordig (2018) zijn mensen die overal negatief op reageren en vaak extreem zijn in hun taalgebruik een grote bron van ergernis.

Uitnodigingen voor spelletjes en evenementen

Vrienden die meedoen aan spelletjes nodigen hun vrienden uit om dit spel ook te gaan spelen, vaak gebeurt dat onbewust maar wordt het wel als hinderlijk ervaren. Ook uitnodigingen voor evenementen worden niet altijd gewaardeerd omdat ze vaak verder weg zijn of voor een andere doelgroep zijn bedoeld.

Vrienden die meedoen aan allerlei winacties en reclame op je tijdlijn

Winacties, een mooie manier van reclame maken omdat er iets mee te winnen valt. Daarom doen veel gebruikers hier ook aan mee. Het enige wat je er vaak voor hoeft te doen is liken en delen maar daardoor verschijnt de actie ook op de tijdlijn van vrienden. Op het moment dat ze worden overstelpt met dit soort acties neemt de irritatie hierover toe. Ook het toenemende aantal gesponsorde berichten op de tijdlijn is een bron van ergernis. De berichten van vrienden worden verdrongen door reclame.

Vrienden/partners die echt alles delen

Sommige mensen plaatsen alles wat ze doen of gaan doen op hun tijdlijn. Veel van deze berichten voegen niets toe en zijn soms zo privé dat je ze liever niet wilt ontvangen. Dat geldt ook voor partners die elkaar de liefde verklaren op Facebook om anderen te laten weten hoe goed hun relatie is. We willen graag weten wat onze vrienden doen maar we hoeven niet overal van op de hoogte te zijn.

Vrienden die overal op reageren, alles liken en hun eigen status leuk vinden

De meeste mensen vinden het fijn wanneer vrienden op hun berichten reageren en ze liken maar het is niet de bedoeling dat ze overal op reageren. Selecteer de berichten waar je graag op wilt reageren en laat de rest voor wat het is.

Ouders die alles van hun kinderen delen

Sommige ouders plaatsen babyfoto’s, behaalde successen en alle andere belangrijke en onbelangrijke informatie over hun kinderen op Facebook. Soms voorzien van commentaar in babytaal.

Aandacht trekken

Er zijn mensen die Facebook gebruiken om aandacht te trekken. Ze laten anderen weten hoe moeilijk ze het hebben of hoe slecht ze zich voelen. Soms plaatsen ze berichten waarin duidelijk wordt dat er iets aan de hand is, maar wat? Vervolgens moeten hun facebook vrienden vragen wat er aan de hand is. Dit kan natuurlijk best wel een keer, maar plaats daarnaast ook positieve berichten op Facebook.

Fouten in berichten

Een taalfout is snel gemaakt maar sommige mensen hebben heel veel fouten in hun berichten staan. Het is dan beter om je tekst eerst even te controleren voordat je het plaatst.

Overdreven reacties en berichten die je moet delen of liken omdat je anders geen begrip hebt of gevoelloos bent

Vrienden kunnen erg overdreven reageren op berichten en foto’s. Hun reacties zijn nep, schijnheilig en te lief.

Vrienden die ongevraagd foto’s of berichten op jouw tijdlijn plaatsen

Het gaat dan vooral als om foto's waar je zelf in voor komt. Je kunt de foto's en berichten die je zelf op je tijdlijn zet zorgvuldig selecteren maar vrienden kunnen er iets plaatsen waar je niet achter staat. Je kunt deze mogelijkheid wel blokkeren.

Het delen van sportprestaties of lijnpogingen

Niet iedereen wil op de hoogte worden gehouden van sportprestaties of pogingen om te lijnen. Dat is toch vooral een privéaangelegenheid.
Gerelateerde artikelen
Sensatieberichten op Facebook, het doel van clickbaitSensatieberichten op Facebook, het doel van clickbaitJe komt ze waarschijnlijk wel tegen op je Facebooktijdlijn, de berichten waar je nieuwsgierigheid door gewekt wordt. Ber…
Facebook-profiel na overlijden, digitale erfgenaamFacebook-profiel na overlijden, digitale erfgenaamHet is niet leuk om over na te denken. Maar wat gebeurt er met je Facebook-account als je komt te overlijden? Het is aan…
Een geheime berichtenbox in Facebook?Een geheime berichtenbox in Facebook?Facebook is een van de populairste social media. Je kunt allerlei berichten, foto's en video's met je vrienden delen. Pe…
Social Media zakelijk: Facebook fanpage berichten schrijvenSocial Media zakelijk: Facebook fanpage berichten schrijvenJe Facebook fanpage is in de lucht, maar dan begint het echte werk pas: waar ga je regelmatig berichten over schrijven?…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org
  • www.seniorweb.nl
  • http://www.shepostsonline.nl/2017/02/14/top-5-irritant-gedrag-stelletjes-op-social-media/
  • https://www.linda.nl/nieuws/lijstjevandedag/17-x-irritant-op-facebook/

Reageer op het artikel "Wat zijn de grootste ergernissen op Facebook?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 12-04-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!