InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Stop spam! Beheer je e-mailverkeer op je smartphone

Stop spam! Beheer je e-mailverkeer op je smartphone

Stop spam! Beheer je e-mailverkeer op je smartphone Het lezen en controleren van je e-mailaccount kan veel van je kostbare tijd opslorpen. Laat staan het antwoorden op elke bericht dat je ontvangt. Nu velen van ons te allen tijde een smartphone bij de hand hebben is er niet meer te ontsnappen aan de stortvloed van berichten en e-mails. Er worden honderden miljarden e-mails verstuurd op aarde per dag! De helft van dit hallucinante aantal wordt geopend op mobiele apparaten. Wetend dat geschat wordt dat 70% van al die mails reclame, spam of andere prullerij betreft, is het aantal verloren tijd bijna niet te overzien. Ben jij ook overspoeld door deze vloedgolf aan digitale post? Volg dan deze gemakkelijk te volgen tips!

Maak gebruik van spamfilters

Gelukkig zijn er heel wat apps op de markt beschikbaar je te hulp kunnen schieten met het herkennen en verwijderen van spam. Voorbeelden van dergelijke apps zijn SPAMfighter, SpamDrain, Mr. Number en Privacy Star. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, er zijn tal van opties te vinden in appstore van jouw mobiel met bijhorende reviews. Sommigen zijn gratis op te halen, anderen voor enkele euro's.

De meeste van deze spamfilters gaan te werk door een blacklist te maken met nummers, personen en adressen waar je liever geen berichten meer van wenst te ontvangen. De app verwijdert vervolgens deze berichten nog voor ze in je inbox belanden. Bij een iPhone is er een ingebouwde spamfilter beschikbaar om berichten, telefoons en FaceTime te blokkeren voor bepaalde personen en nummers.

Beheer je e-mailverkeer

Volg deze drie makkelijke tips om efficiënt je e-mailverkeer te beheren en te beheersen. Het is belangrijk het punt te vermijden waar het aantal e-mails in je inbox je hoofd te boven groeit en je door het bos de bomen niet meer ziet.

Stap nummer 1: mappen aanmaken

Bij de meeste e-mailsystemen beschik je over de optie om je berichten onder mappen te verdelen. Net zoals je je dagelijkse post zou sorteren onder de krant, tijdschriften, reclame, rekeningen, persoonlijke brieven, Door een soortgelijk systeem te hanteren voor je digitale post kun je al heel wat tijd besparen. Al je berichten staan dan niet langer meer in één enkele inbox gepropt en alles is gemakkelijker terug te vinden wanneer je een specifiek bericht nodig hebt. De berichten van eenzelfde verzender in een map laten plaatsen kan je trouwens bij veel e-mailsystemen automatisch laten verlopen.

Hoe je dit organiseert verschilt voor elke persoon, ieders post is nu eenmaal verschillend, maar hier zijn alvast enkele tips voor dergelijke mappen.
  • Te lezen of te beantwoorden: alles dat later je aandacht nog nodig heeft, maar je nu niet meteen tijd voor hebt.
  • Afrekeningen: facturen van online aankopen die je verricht hebt.
  • Een map voor een bepaald persoon waar je vaak correspondentie mee hebt.
  • Een map voor werkgerelateerde onderwerpen of hobby's.

Stap nummer 2: een vast ritueel

Lees en beantwoord je e-mails op een vast tijdstip van de dag. Bepaal voor jezelf ook een vast tijdsschema zodat je niet meer tijd spendeert aan je e-mailverkeer dan nodig is. Zet desnoods een timer zodat je het uur niet uit het oog verliest. Hoe vaak en hoeveel tijd je aan je e-mails spendeert hangt af van het soort werk dat je doet, je levensstijl en de hoeveelheid je er ontvangt per dag. Vergeet niet je tijd te verdelen tussen het sorteren van nieuwe e-mail en het beantwoorden of lezen van eerder ontvangen exemplaren.

Stap nummer 3: geen tijd te verliezen

Scan je inbox dagelijks vervolgens zo efficiënt mogelijk.
  • Optie 1: drop de mail meteen in de correcte door jou aangemaakte map.
  • Optie 2: antwoord alleen direct op e-mails die enkel een kort antwoord nodig hebben.
  • Optie 3: delete nutteloze berichten meteen zodat ze later niet meer in de weg zitten.

Verdere tijdbesparende tips

  • Meld je af voor nieuwsbrieven of sites waar je niet langer op de hoogte van wil gehouden worden.
  • Verstuur minder e-mail om er minder te ontvangen. Soms is een kort telefoontje efficiënter om een boodschap over te dragen.
  • Gebruik verschillende e-mailadressen. Zo kun je een onderscheid maken tussen een zakelijk en een persoonlijk account. Of kun je een apart account gebruiken voor aanmeldingen en passwords voor op verschillende sites of fora waar je onvermijdelijk spam van krijgt.
  • Indien je gebruik maakt van meerdere accounts bestaan er ook apps om de berichten van die accounts in één inbox te laten vloeien. Dit bespaart je de tijd om elke account afzonderlijk te openen.
  • Zet het geluid voor inkomende mails op je smartphone op stil zodat je er simpelweg niet de hele dag aan herinnerd wordt.
© 2014 - 2019 Hayes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Windows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiligerWindows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiligerOutlook Express heet in Windows Vista nu Windows Mail. Ondanks de vergelijkbare basis zijn er nogal wat nuttige verbeter…
Spam in je mailbox: Zo kom je er vanaf!Spam is irritant. Er bestaat niemand, die zich niet stoort aan de dagelijkse hoeveelheid spam, die in je mailbox terecht…
Voorkomen van spam via de mailVoorkomen van spam via de mailSpam, wie heeft er nog nooit mee te maken gehad? Wanneer je spam binnenkrijgt op je pc, dan wordt dit door de meeste men…
E-mail/Hotmail account geblokkeerd/gehackt: wat te doen?E-mail/Hotmail account geblokkeerd/gehackt: wat te doen?Wat te doen wanneer je e-mail of Hotmail- of Gmail-account is geblokkeerd of gehackt? Wanneer er via jouw e-mailaccount…
E-mail, sms en whatsapp maakt meer kapot dan je lief isE-mail, sms en whatsapp maakt meer kapot dan je lief isDe E-mail en ander elektronisch berichtenverkeer is niet meer weg te denken uit ons bestaan. Behalve de voordelen, breng…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tango, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Stop spam! Beheer je e-mailverkeer op je smartphone"

Infoteur: Hayes
Gepubliceerd: 16-07-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!