InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Wat is het ‘internet of things?’

Wat is het ‘internet of things?’

Wat is het ‘internet of things?’ De term ‘internet of things’ (ook wel internet der dingen genoemd) is steeds vaker te lezen. Ongemerkt hebben wij er steeds meer mee te maken, maar wat is het ‘internet of things?’ Welke voorbeelden zijn er onder andere van het 'internet of things' en hoe zit het met onze privacy en het 'internet of things?'

‘Internet of things’

‘Internet of things’ gaat om apparaten (denk aan desktops, tablets en smartphones) die via een netwerk met elkaar verbonden zijn. Dit kan een slimme thermostaat zijn die op afstand te bedienen is, maar het kan ook gaan om apparaten die met elkaar communiceren zonder dat hier direct een mens aan te pas komt.

‘Internet of things’ is een groeimarkt

In 2014 waren ongeveer 10 miljard apparaten verbonden met het internet. De verwachting is dat dit in 2020 gegroeid is tot 30-50 miljard apparaten. De verwachting is ook dat het ‘internet of things’ een ingrijpende invloed zal hebben op ons leven, nog meer dan internet op zichzelf. Dit komt doordat het ‘internet of things’ in staat is enorme hoeveelheden data met elkaar te verbinden en hier conclusies uit kan trekken.

Voorbeelden ‘internet of things’

Een goed voorbeeld van ‘internet of things’ is de smartphone. Door de gegevens over de locatie en de snelheid waarmee je je verplaatst worden verstuurd, kan je relevante en actuele verkeersinformatie ontvangen. Door met Google Glass naar een bepaald gebouw te kijken kun je automatisch informatie over dit gebouw ontvangen en wie zich daar bevinden (van je vrienden/kennissenkring). De 'slimme' televisie neemt automatisch je favoriete programma op et cetera.

Privacy en het ‘internet of things’

Het ‘internet of things’ is in staat om op het eerste gezicht losse informatie te koppelen tot bijvoorbeeld interessante gegevens voor bepaalde organisaties. Een voorbeeld hiervan zijn zelflerende thermostaten die op afstand met je smartphone te bedienen zijn. Door de gegevens van de gebruikers op te slaan en te combineren, leren deze thermostaten wanneer je thuis bent, weg bent, naar bed gaat en opstaat, wat je favoriete temperatuur is et cetera. Slimme apparaten kunnen alleen hun werk doen als ze data verzamelen. Voor sommige partijen zijn dit interessante en waardevolle gegevens. Het wordt daarom nog belangrijker om bewuster om te gaan met welke informatie je wel of juist niet wilt delen met en via het internet. Wat er eenmaal op staat of op heeft gestaan is niet langer alleen van jou.

Mogelijkheden ‘internet of things’

Het ‘internet of things’ geeft ook mogelijkheden. Het bedrijf Undagrid maakt gebruikt van het ‘internet of things’ voor de oplossing die zij heeft bedacht voor de 8500 bagagekarren die op Schiphol worden gebruikt. Het lastige is dat niemand wist waar deze karretjes gedurende de hele dag stonden en wie ze op dat moment gebruikte. Hierdoor stond een deel van de karretjes werkloos te zijn terwijl op nog geen 500 meter verderop een tekort aan karretjes was. De start-up Undagrid heeft een oplossing gevonden voor dit probleem en maakt hiervan gebruikt van het ‘internet of things.’ Iedere kar heeft een eigen radiosignaal gekregen en kan hierdoor via sensoren met andere karren communiceren. Zo wordt automatisch in kaart gebracht welke kar het meest gebruikt wordt, welke kar onderhoud nodig heeft en welke kar naar een andere plek gebracht moet worden.
Deze techniek is niet alleen interessant voor luchthavens, maar ook voor de gezondheidszorg, de agrifood et cetera.

Beperkingen 'internet of things'

Naast privacy heeft het 'internet of things' nog een beperking. Niet alle apparaten kunnen met elkaar communiceren. Dit komt omdat er twee grote kampen zijn;
  • Samsung en Intel
  • Microsoft en Sony
en (nog) geen standaarden. Op de Consumer Electronics Show 2015 (CES 2015) gaf de topman van Samsung aan dat dit wel heel belangrijk is. 'Apparatuur van verschillend pluimage moet gegevens kunnen uitwisselen.'
© 2014 - 2019 Informeren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Internet of Things: enorme groeimarktInternet of Things: enorme groeimarktHet internet is een netwerk waarbinnen gebruikers met elkaar kunnen communiceren en gebruik kunnen maken van aangeboden…
The internet of thingsThe internet of thingsHet menselijk gebruik van internet is redelijk verzadigd, waarschijnlijk zullen er niet veel meer mensen van het interne…
Het 5G-netwerk is belangrijk voor het internet der dingenHet 5G-netwerk is belangrijk voor het internet der dingenDe Nederlandse vertaling van het Internet of Things (IoT) is: het internet der dingen. Hierbij worden alledaagse voorwer…
Bronnen en referenties
  • ‘Start-up Kitchen: Internet of things’ door Rutger Betlem (FD, 24 mei 2014)
  • ‘Netwerken’ (FD, 24 mei 2014)
  • 'Binnenkort bij je thuis: het ínternet der dingen' door Olaf van Miltenburg (Algemeen Dagblad, 21 oktober 2014)
  • 'Internet der dingen snakt naar een standaard' (De Volkskrant, 7 januari 2015)
  • 'De slimme lantaarnpaal komt eraan' (Trouw, 5 maart 2016)

Reageer op het artikel "Wat is het ‘internet of things?’"

Infoteur: Informeren
Laatste update: 31-05-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!