InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Twitter: vijf lastige vragen

Twitter: vijf lastige vragen

Twitter: vijf lastige vragen Er zijn genoeg handleidingen voor de praktische zaken rondom Twitter: denk aan vragen als 'hoe kom je op Twitter', 'hoe stel je je profiel in' enzovoorts. Maar er zijn ook de lastigere puntjes, die niet overal worden besproken. Zoals: moet je nieuwe volgers zonder meer terugvolgen? Krijg je het nu kippendruk met het twitteren? Waarom word je toch steeds ontvolgd? En als je nog maar tien volgers hebt, twitter je dan voor niets en (bijna) niemand? Daarom hier vijf lastige vragen over twitter, en de - vaak verrassende - antwoorden.

Lastige vraag 1. Moet je nieuwe volgers op Twitter altijd terugvolgen?

Technisch gezien alvast niet. Je kunt het feit dat iemand je is gaan volgen, als kennisgeving aannemen. Wel is het zo dat Twitter zich inmiddels ontpopt heeft tot een medium dat verschuift in aandacht. Namelijk, van kwaliteit naar kwantiteit. Veel mensen proberen zo veel mogelijk volgers te krijgen op Twitter, zonder onderscheid te maken. Twitter is handel. Intussen heeft dat twee mogelijke gevolgen. Mensen die de koehandel doorkrijgen, keren zich van Twitter af, of besluiten hun account zuiver te houden en te beperken tot de eigen interessesfeer. Belangrijk is ook dat je geen mensen terugvolgt met wie je je niet kunt verenigen, of, als je zakelijk twittert, die je imago geen goed doen. Stel, je klikt op een nieuwe volger. Je ziet het beeld van een vrouw zonder shirtje aan, van wie je de ogen niet te zien krijgt omdat er andere fysieke kenmerken in het oog springen. Niet iedereen wil zo iemand terugvolgen. Want andere twitteraars kunnen jouw lijst volgers inzien. Let wel even hierop: het is wel zo aardig om een nieuwe volger die je interessant vindt, een beetje vlot terug te volgen.

Lastige vraag 2. Hoe kom ik aan volgers?

Een flink nadeel van Twitter is dat je bij nul begint, en dat vinden mensen vaak niet erg aanlokkelijk. Dan kun je via schimmige bedrijfjes volgers kopen, of op zoek gaan naar zogenaamde 'follow back' twitteraars die zonder te kijken naar de persoon ruilen: ik volg jou als jij mij volgt. Toch is het geen slecht idee om gewoon met je nul-account te beginnen en te kijken wat er gebeurt. Niet alleen omdat een koehandel in volgers inhoudelijk weinig voorstelt. Ook omdat de ervaring leert dat niemand neerkijkt op iemand die nog niet zo veel volgers heeft, en dat je net zo wordt behandeld als anderen. Met andere woorden: mensen volgen je gewoon, retweeten je tweets enzovoorts. Kortom, de volgers komen vanzelf wel.

Lastige vraag 3. Waarom word ik toch steeds ontvolgd?

Ontvolgen doen mensen soms oprecht, bijvoorbeeld als iemand een tweet van jou niet vindt stroken met haar of zijn eigen opvattingen. Maar neem het niet te persoonlijk, en vergeet het idee dat je het kunt vermijden. Er wordt heel wat geniepigs gedaan op twitter, en een van die dingen is: iemand volgen, wachten tot diegene terugvolgt, en dan ontvolgen in de hoop dat dat ongemerkt gebeurt. Waarom? Er is een ongeschreven twitter-regel, waar je het wel of niet mee eens kunt zijn. Maar er worden weleens Twitter-imago's aan afgemeten. Dat is deze vuistregel. Wie veel meer volgers heeft dan zij of hij zelf mensen volgt, is blijkbaar zo interessant dat zij of hij niet terug hoeft te volgen (kijk maar eens naar de account van Michele Obama, of de Paus). En om de rest van de vuistregel meteen ook maar te noemen: iemand die veel meer mensen volgt dan dat zij of hij volgers heeft, is blijkbaar zo oninteressant dat niemand terugvolgt. En tot slot, wie enorme hoeveelheden volgers heeft én enorme hoeveelheden mensen terugvolgt.. is waarschijnlijk een koehandelaar. Een koehandelaar ruilt gewoon, en de inhoud doet er niet toe. Let wel, dit kan zowel negatief als positief worden bekeken. Sommige mensen vinden een hoog aantal volgers ondanks alles indrukwekkend, want iemand met honderdduizenden volgers kan veel mensen bereiken.

Lastige vraag 4. Als ik tien volgers heb, twitter ik dan voor niets en (bijna) niemand?

Dat zou je verbazen. Je tweets belanden niet alleen bij je volgers. Als je onderwerp er een is dat mensen interessant vinden of in de gaten houden, wordt je tweet gewoon door niet-volgers opgepikt. Bovendien kan het zijn dat tussen jouw volgers mensen zitten die zelf vele volgers hebben. En dan is er nog het felbegeerde piramide-effect. Toen ik zelf een volger of twintig had en net begon, bedacht ik iets over het verband tussen katten en spiritualiteit en twitterde het. De volgende ochtend stond ik op, en een volger met honderdduizenden volgers had mijn tweet geretweet. Vervolgens was er weer geretweet en ge... je begrijpt het verhaal, ik had een half miljoen mensen bereikt met mijn twintig-volgers-account. Overigens twitter ik meestal wel in het Engels, dus is de 'vijver' groter. Ditzelfde geldt voor de genoemde accounts met honderdduizenden volgers: zij twitteren in een wereldtaal.

Lastige vraag 5. Krijg ik het nou kippendruk met dat getwitter?

Zoals voor alle social media geldt: je krijgt het zo druk als je zelf wilt. Maar onderschat niet het vermogen van twitter om zichzelf verder op te bouwen. Afhankelijk van de steekwoorden en thema's waarover je twittert, beland je in lijstjes suggesties van Twitter. Deze worden via de mail naar twitteraars gestuurd. Soms doe je een tijdje niets aan twitter, maar beland je op een of ander lijstje. Dan gaat het allemaal vanzelf.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Twitter: vijf lastige vragen"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 01-04-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!