InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > 2014: het jaar van de versleuteling

2014: het jaar van de versleuteling

2014: het jaar van de versleuteling Versleutelen, versleutelen en nog eens versleutelen, dat is de belangrijkste maatregel om de veiligheid en privacy te garanderen. Het thema encryptie en gegevensbescherming staat anno 2014 bij veel bedrijven hoog op de agenda.

Geruchtmakende inbreuken op de privacy in 2013

Het jaar 2013 bracht op het gebied van privacy en veiligheid heel wat schandalen aan het licht:
  • in juni waren er de PRISM-onthullingen van Edward Snowden;
  • en eerder dat jaar was er de miljoenenboete voor Google Street View;
  • verder het ongeoorloofd gebruik van cookies in de browser Safari;
  • en als gevolg van veiligheidslekken in Facebook konden derden zomaar contactgegevens downloaden.

Gegevens waren nooit helemaal veilig

Deze en andere privacyschandalen tonen aan dat gegevens nooit helemaal veilig zijn. Zelfs tot private of beschermde omgevingen kunnen derden doordringen. Ook private cloud opslag is allerminst veilig. Daarom zouden internetgebruikers altijd uitermate zorgvuldig met hun persoonlijke gegevens moeten omgaan. Ze doen er goed aan om die zo weinig mogelijk op het internet te delen en al het écht niet anders kan, ze altijd te behandelen als waren ze openbaar. Dat is voor consumenten de enige kans om eigen gegevens te beschermen.

Versleutelen dataverkeer is in een stroomversnelling geraakt

Encryptie is de belangrijke maatregel om geheime diensten de wind uit de zeilen te nemen. Het NSA schandaal zou het wezen van internet wel eens voorgoed kunnen veranderen. Internet is als “moeder aller netwerken” meer dan 40 jaar geleden ontworpen als een open systeem. Omdat veel gegevens tot dusver als gewone "onverhulde tekst" onderweg waren, was ook een nagenoeg ongehinderde observatie door inlichtingendiensten mogelijk. Maar dat zou wel eens snel kunnen veranderen: de roep om alle gegevens zo veel mogelijk te versleutelen, is door de diverse geruchtmakende privacyschandalen in een stroomversnelling geraakt.

Internetbedrijven versterken hun encryptie

Als reactie van internetbedrijven en instanties op de NSA–affaire, zou de basis van internet wel eens grondig kunnen wijzigen. Zo werd onder meer een nieuwe versie gepland van het HTTP-protocol, dat de informatiestromen op het web regelt. Nu al was er de beveiligde HTTPS-variant, gebruikt om bijvoorbeeld het berichtenverkeer bij internetbankieren of online handel te versleutelen. Doorontwikkeling van HTTP 2.0 zou deze encryptie tot standaard moeten maken.

Er werd vanaf 2013 volgens computerwetenschapper Stephen Farrell van het tijdschrift Technology Review onder zeer hoge druk aan het nieuwe protocol gewerkt, dat eind 2014 zal zijn beslag zal krijgen. Website-eigenaren hebben dan overigens nog altijd de mogelijkheid om zelf te beslissen of ze deze nieuwe technologie daadwerkelijk willen inzetten. Als eerste stap is de veiligheid van communicatie via e-mail of messagingdiensten verhoogd.

Grote internetbedrijven ondernamen in 2013 al actie

Grote internetbedrijven hebben het roer in de loop van 2013 al omgegooid. Google, Yahoo en Microsoft deden er vanaf dat moment al alles aan om de interne gegevensstromen tussen hun verschillende datacenters te versleutelen omdat NSA ook daar had afgeluisterd. En Twitter introduceerde het ultraveilige procédé Forward Secrecy met kortdurende en complexe versleuteling.

Is versleuteling afdoend?

Of versleuteling in de toekomst afdoend zal zijn, wordt door sommige critici in twijfel getrokken. Encryptie is volgens hen geen allesomvattende oplossing maar slechts een onderdeel daarvan. Wat eigenlijk nodig is, is een politieke tegenbeweging: we zouden de wetten en de sancties op overtreding daarvan moeten veranderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
BlackPhone: "privacy"-smartphone beveiligt tegen afluisterenBlackPhone: "privacy"-smartphone beveiligt tegen afluisterenWie veilig wil bellen en sms'jes versturen zonder afgeluisterd te worden kan kiezen voor de aankoop van een BlackPhone.…
Voordelen van TelegramBijna iedereen met een smartphone gebruikt tegenwoordig wel applicatie om te chatten. Een van de best werkende chatappli…
Grenzen bij professioneel handelenBij professioneel handelen worden de grenzen bepaald door de wet, instellingsregels, je beroepsgroep en je persoonlijke…
Werking moderne encryptie: over SSL certificaten en sleutelsEncryptie, sleutels, codering, SSL en certificaten. Het zijn allemaal termen die we weleens tegenkomen. Vooral in de dig…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.technologyreview.com/news/521621/engineers-plan-a-fully-encrypted-internet/

Reageer op het artikel "2014: het jaar van de versleuteling"

Infoteur: Bonafide
Gepubliceerd: 19-01-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!