InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Reddit: wat is het?

Reddit: wat is het?

Reddit: wat is het? Reddit is een website voor nieuws en entertainment. Reddit is in 2005 opgezet door de toen 22-jarige Amerikaanse studenten Steve Huffman en Alexis Ohanian. Reddit is een website waar gebruikers nieuwsartikelen, video's en foto’s kunnen posten. Vervolgens kunnen gebruikers van Reddit deze posts omhoog of omlaag stemmen, op deze manier komt het meest populaire nieuws bovenaan te staan. De kracht van Reddit is dat je gemakkelijk toegang hebt naar wat er nieuw en populair is op het internet en dit ook nog eens kunt aanpassen aan jouw persoonlijke interesses.

Hoe werkt het?

Posten

Zodra je een account op reddit.com hebt aangemaakt wordt je automatisch een ‘redditor’ van Reddit. Je kunt nu een video, een foto of een nieuwsartikel posten op Reddit.
Posten op Reddit doe je door rechts op de startpagina van Reddit op ‘een nieuwe link plaatsen’ of ‘een nieuwe tekstpost plaatsen’ te klikken. Je post staat nu op Reddit en wordt beoordeeld door de bezoekers van de website. Stel jouw post wordt 9 keer positief beoordeeld en 3 keer negatief beoordeeld, dan krijgt jouw post een score van 6 punten. De score van de post bepaalt de hoe hoog of laag wordt gerangschikt, een hogere score betekent een hogere positie op de rangschikking.

Subredits

Naast de meest populaire algemene posts biedt Reddit ook de optie aan om subreddits te bekijken en subreddits te creëren. Een subreddit is de naam die Reddit heeft gegeven voor het aanduiden van categorieën, enkele subreddits zijn bijvoorbeeld ‘Politics’, ‘Sports’ en ‘London’. Er zijn ontelbaar veel subreddits met algemene maar ook vaak gedetailleerde onderwerpen, zo is er de subreddit ‘aww’, die alle schattige posts omvat. Subreddits creëren een ‘community’ voor de mensen met interesse in het onderwerp van de subreddit. Elke subreddit werkt met hetzelfde ranksysteem, dus ook de posts van elke subreddit wordt gerangschikt op basis van de populariteit onder de gebruikers van Reddit.
Mensen met een account op Reddit kunnen selecteren in welke subreddits zij interesse hebben en in welke niet, zodoende geeft Reddit je nieuws en entertainment afgesteld op jouw persoonlijke interesses. Het overgrote deel van de posts zijn in het Engels, daarnaast zijn er ook posts en subreddits in het Nederlands.

Discussie

Een ander groot en populair aspect van Reddit zijn de discussies. Naast dat de gebruikers van Reddit op de posts kunnen stemmen, kunnen deze ook reageren op de posts. Op deze manier ontstaan er discussies tussen de Reddit gebruikers die gerelateerd zijn aan het onderwerp van de post. Reddit gebruikers reageren anoniem op de posts en daardoor zijn de discussies op Reddit vaak open en eerlijk. Interessante reacties staan bovenaan in de discussie, zodoende ziet de lezer van de discussie de meest interessant reacties als eerste.

Demografie

In mei 2013 maakte ‘Google Ad Planner’ een schatting naar het stereotype Reddit gebruiker. De uitkomst van deze schatting gaf aan dat de gemiddelde Reddit gebruiker een Amerikaanse (68%) man (59%) van tussen de 25 & 34 jaar is.

Geschiedenis van Reddit

In juni 2005 is Reddit opgericht door de toen net afgestudeerde Steve Huffman en Alexis Ohanian. De naam Reddit is een combinatie van de twee Engelse worden ‘read’ en ‘edit’, daarnaast spreek je de naam uit als ‘read it’ dat betekent ‘ik heb het gelezen’. In oktober 2006 kocht uitgeverij Condé Nast de website en werd daarmee Reddit Inc. In juli 2010 groeide het verkeer naar de website enorm nadat Reddit Gold op de markt werd gebracht. Met Reddit Gold geeft Reddit de gebruikers extra opties zoals privé-subreddits. Reddit Gold kan worden aangeschaft door de gebruikers voor een financiële bijdrage. In 2011 is Reddit overgenomen door een dochteronderneming van ‘Condé Nast’ genaamd ‘Advance Publications’.
© 2013 - 2019 Erikvankrimpen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://pewinternet.org/Reports/2013/reddit/Findings/Six-percent-of-online-adults-use-reddit.aspx
  • www.reddit.com

Reageer op het artikel "Reddit: wat is het?"

Infoteur: Erikvankrimpen
Gepubliceerd: 31-12-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!