InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Trek meer klanten aan met een nieuwsbrief!

Trek meer klanten aan met een nieuwsbrief!

Trek meer klanten aan met een nieuwsbrief! Ondernemers kunnen nog zo地 goede producten of diensten leveren, ze moeten wel gevonden worden door hun klanten. Veel ondernemers maken daarom gebruik van nieuwsbrieven, waarin de diensten en producten regelmatig in de mailbox gepresenteerd worden. Hoe werkt zo地 nieuwsbrievensysteem? Stap in de wereld van de zogenaamde autoresponders.

Aantrekken nieuwe klanten

Voor ondernemers is het hoofdstuk marketing erg belangrijk. Als ondernemer doe je je best om potentiële klanten te overtuigen van de kwaliteit van jouw diensten en producten. Dat is belangrijk, zonder (nieuwe) klanten zal je omzet tegenvallen en kun je niet als ondernemer actief zijn. Je kunt allerlei middelen inschakelen:
  • Huis-aan-huisfolders
  • Adverteren in de krant
  • Adverteren op radio of televisie (om te beginnen bij de lokale omroep)
  • Winkel of kantoor leuk inrichten, met aansprekende etalages
  • Lezingen houden, bijvoorbeeld op netwerkbijeenkomsten
  • Artikelen schrijven in vakbladen

Daarnaast kun je ook gebruik maken van digitale mogelijkheden:
  • Website
  • Versturen van e-mail, digitale nieuwsbrieven of e-Zines (elektronische magazines)
  • Berichten plaatsen via social media, bijvoorbeeld via Twitter, LinkedIn of Facebook

In deze tijd wordt het gebruik van de digitale media steeds belangrijker.

Website

Een van de belangrijkste dingen voor de ondernemer is de website. Klanten die op zoek zijn naar producten of diensten zoeken eerder op het internet dan dat de telefoongids uit de kast wordt gehaald. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan een duidelijke website, waarop alle informatie door klanten kan worden teruggevonden.

Social media

Je ziet steeds vaker, dat bedrijven een eigen Facebook-pagina hebben. Als je zo地 pagina 鼠iked krijg je automatisch alle updates, aanbiedingen en overige informatie die de bedrijven publiceren in Facebook te zien. Dat lijkt heel mooi, maar begrijp goed, dat er heel wat op je Facebookpagina verschijnt. Dat maakt Facebook een uitermate vluchtig medium. Dat geldt evenzeer voor bijvoorbeeld Twitter.

In de mailbox

Veel beter is het, als je als bedrijf je klant kunt overhalen regelmatig nieuwsbrieven via te mail te ontvangen. E-mail van bedrijven is aan regels onderworpen en mag niet zonder meer naar potentiële klanten worden verzonden. Alleen bestaande klanten mag je mailen, en daarnaast iedereen die zich voor je mail-berichten heeft aangemeld. Op de bedrijfswebsite staat dan een link, waarmee mensen zich kunnen aanmelden. Vervolgens wordt een mailtje naar de klant verstuurd, waarmee de aanmelding moet worden bevestigd.

Organiseren

Internetproviders houden er niet van, als je zomaar een groot aantal mails verstuurt. Het aantal mails dat je per dag of in één keer kunt versturen is aan een maximum gebonden. Als je als ondernemer een groot aantal klanten via mail je nieuwsbrief wilt toesturen, dan is je eigen mailvoorziening daar niet geschikt voor. Het is ondoenlijk om een groep van enkele honderden klanten in kleine groepjes van een stuk of dertig te mailen. Dat zou je veel teveel tijd kosten en het gaat gegarandeerd ergens flink mis.

Autoresponders

Bedrijven maken daarom bijna altijd gebruik van autoresponders, software waarmee je mailinglijst wordt geautomatiseerd. Deze software is toegankelijk via een webadres en wordt dus niet op de eigen computer geïnstalleerd. Omdat de software bij de autoresponder-aanbieder draait, heb je ook niet meer te maken met de mailbeperkingen die je eigen internetprovider aan je stelt. Er is dus geen beperking aan het aantal mails dat je in één keer kunt versturen.

Automatisch gemak

De autoresponder-software voorziet in een aantal grote gemakken:
  • De administratie rond aanmelden, wijzigen of afmelden van klanten is geheel geautomatiseerd. Je hebt hier zelf geen omkijken naar.
  • Er kan worden ingesteld welke berichten op welke tijd verzonden moeten worden, ook als het om herhaalde berichten gaat.
  • Nieuwsbrieven, e-Zines, aankondigingen kunnen allemaal worden ingepland en verzonden
  • Ingebouwde rapportage maken je duidelijk welk percentage van de nieuwsbrieven daadwerkelijk door de klanten is bekeken (je kunt zelfs zien wie het wel of niet opent), op linken klikt, doorklikt naar social media, etc.
  • Dank zij de ingebouwde rapportage wordt je duidelijk welke onderwerpen het beste gelezen worden. Daar kun je dan weer op inspelen.
  • De programma痴 bieden sjablonen, waarmee je je mails kunt vormgeven. Kleuren, afbeeldingen, alles is mogelijk.

Sommige mailprogramma痴 laten zich uitstekend combineren met betaalmogelijkheden en webwinkels.

Keuzes

Wie met een autoresponder-programma wil gaan werken, kan eens kijken bij:
  • Aweber
  • Autorespond
  • Getresponce
  • Flexmail
  • Inwise
  • Mailchimp

De prijs die je per maand voor deze diensten betaalt, is afhankelijk van het aantal inschrijvers op je mailsysteem.
Gerelateerde artikelen
8 tips voor een perfecte en succesvolle nieuwsbrief8 tips voor een perfecte en succesvolle nieuwsbriefEen perfecte en tegelijkertijd een succesvolle nieuwsbrief schrijven en versturen vereist enige professionaliteit. Er ko…
Hoe maak je e-mail effectieverDe meesten van ons gebruiken e-mail op hun werk of in hun dagelijks leven. E-mail is makkelijk, iedereen kan zijn e-mail…
Voorkom spam met een tijdelijk e-mailadres van SpamgourmetVoorkom spam met een tijdelijk e-mailadres van SpamgourmetSpam, oftewel ongewenste e-mail, behoort tegenwoordig bij het gebruik van internet. De oorzaak van spam die je ontvangt…
Spam in je mailbox: Zo kom je er vanaf!Spam is irritant. Er bestaat niemand, die zich niet stoort aan de dagelijkse hoeveelheid spam, die in je mailbox terecht…
Efficiënt omgaan met e-mailEfficiënt omgaan met e-mailTegenwoordig krijg je tientallen e-mails per dag. Het gaat de hele dag door en vraagt constant de aandacht. Dit kan ten…

Reageer op het artikel "Trek meer klanten aan met een nieuwsbrief!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 22-08-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!