InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Social media-verslaving: verslaafd aan Facebook, WhatsApp

Social media-verslaving: verslaafd aan Facebook, WhatsApp

Social media: niet meer weg te denken uit de hedendaagse maatschappij! Berichten, foto's en video's delen, laten weten waar je bent, wat je doet, en wat je leuk vindt … we doen het bijna allemaal. Echter kan het best wat minder. Door de drang om niets meer te missen raak je al snel verslaafd aan social media. Denk hierbij aan WhatsApp, Facebook, Twitter, Instagram etc. Doordat je er zoveel mee bezig bent kan je last krijgen van diverse klachten. Dit heeft geleid tot het fenomeen ‘socialbesitas’ en zegt daarmee eigenlijk dat overmatig smartphone en social media gebruik niet gezond is voor lichaam en geest.

Een maatschappij zonder social media?

Overal waar je bent zie je het. Mensen lopen en fietsen zelfs met hun telefoon in de hand. In de trein zijn de mensen die niet met hun smartphone bezig zijn vaak op een paar handen te tellen. Slechts een enkeling leest nog een boek. Vooral onder jongeren is het social media gebruik enorm. Hun leven wordt vaak dag en nacht beheerst door social media. Sommige mensen willen per se bovenaan de lijst met updates staan omdat ze bang zijn dat ‘het anders niet wordt gezien’. Zo plaatsen sommige mensen aan de lopende band updates, om maar ‘gezien’ te worden en daar erkenning voor te ontvangen. Voor je het weet ben je er uren en uren mee bezig.

Een social media-verslaving: ‘socialbesitas’?

Socialbesitas is een term die wordt gebruikt om het fenomeen rondom social media-verslaving uit te drukken. De term ‘obesitas’ is alom bekend en de term ‘socialbesitas’ was dan ook snel gevonden. Tegenwoordig wordt de druk om continu met vrienden in contact te staan via de social media zoals Facebook, Twitter en WhatsApp steeds groter. Doorlopend met iedereen in contact willen staan is een tijdrovende klus. Je bent er continu mee bezig, wat gevolgen kan hebben voor je gezondheid.

Door een social media-verslaving kan je last krijgen van allerlei klachten

De klachten die voortvloeien uit een social media-verslaving, kunnen ruwweg in drie groepen worden ingedeeld, namelijk: lichamelijk, mentaal en sociaal.

Lichamelijk

  • Weinig beweging
  • Vermoeide ogen doordat je steeds vaker en langer naar je beeldscherm zit te turen
  • Overbelasting van je spieren door het vasthouden van je smartphone en het typen

Mentaal

  • Je besteedt dag en nacht tijd aan social media waardoor je bijv. een slaapstoornis en/of concentratie problemen kunt krijgen
  • Ook neemt de kans op een depressie toe

Sociaal

  • Je bevindt je vaak in een digitale omgeving en mist 'echte' contacten
  • Je hebt weinig aandacht voor familie, echte vrienden, en de buitenwereld in het algemeen

Social media-verslaving: appen achter het stuur?

Het gebruik van social media kan bovendien levensgevaarlijk zijn doordat mensen de smartphone gebruiken tijdens het lopen, fietsen en zelfs onder het autorijden. Het aantal ongevallen neemt toe. De overheid is zich hiervan bewust en het ministerie van infrastructuur en milieu is dan ook een campagne gestart die de risico's van handmatig gebruik van de smartphone in het verkeer onder de aandacht moet brengen. Natuurlijk is bellen tijdens het rijden ook gevaarlijk, maar dan heb je tenminste nog de ogen op de weg gericht. Maar mensen communiceren steeds vaker door middel van korte berichtjes, en tijdens het typen hiervan moet men de ogen wel afwenden van de weg. Het gebruik van WhatsApp tijdens het rijden zou zo mogelijk nog gevaarlijker zijn dan bellen tijdens het rijden. Dit geldt ook voor fietsers, die natuurlijk sowieso veel kwetsbaarder zijn dan automobilisten. Veel jongeren zitten onder het fietsen berichtjes te sturen, en hebben soms ook nog eens een koptelefoon op met muziek. Hierdoor is het risico op een ongeval natuurlijk groot, want je sluit je helemaal af van de omgeving en hoort achteropkomend verkeer niet aankomen. Helaas is dit blijkbaar moeilijk te begrijpen voor de steeds hoger opgeleide jongeren. Vaak worden de risico's helaas compleet genegeerd.

Ook onze voormalige koningin Beatrix stoort zich aan het gebruik van social media. In de kersttoespraak van 2009 opperde ze dat de samenleving steeds meer individualistisch wordt. Mensen communiceren snel via korte berichten. Persoonlijke vrijheid komt los te staan van verbondenheid met de gemeenschap.
© 2013 - 2018 Ledje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Socialbesitas: een verslaving aan social mediaSocialbesitas: een verslaving aan social mediaVroeger bestonden er geen mobieltjes. Maar nu is dat heel anders. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone en je…
Sociale verslaving: van Instagram tot aan WhatsappSociale verslaving: van Instagram tot aan WhatsappDokter Phil heeft al verschijnende gevallen behandeld in zijn televisieshow. Mensen, en dan voornamelijk jongeren, kunne…
De verslavende werking van social mediaDe verslavende werking van social mediaWe zijn er heel de dag druk mee. Het lezen van appjes, kijken hoeveel likes we al hebben op Facebook en het volgen van T…
Bronnen en referenties
  • EenVandaag
  • Youngworks
  • Wikispaces
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Social media-verslaving: verslaafd aan Facebook, WhatsApp"

Infoteur: Ledje
Laatste update: 29-11-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!