InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Wat zeg je als je kind een mobieltje wil

Wat zeg je als je kind een mobieltje wil

Wat zeg je als je kind een mobieltje wil Communiceren, foto's maken, naar muziek luisteren en spelletjes spelen. Moderne mobiele telefoons zijn kleine alleskunners en staan ​​hoog op het verlanglijstje van schoolkinderen. Voor ouders telt meestal het argument 'als mijn kind een mobiele telefoon heeft, kan ik het altijd bereiken'. En als het de bus mist of er gebeurt iets onverwachts, kan het kind gewoon de telefoon nemen en het mij laten weten. Maar vanaf welke leeftijd is een kind eraan toe? Ouders die hun kinderen bij het opgroeien zo goed mogelijk willen ondersteunen, bieden zich regelmatig als gesprekspartner aan en praten veel met hen. En dat is ook de juiste strategie met betrekking tot smartphonegebruik: communicatie. Met je kinderen praten, je iets laten uitleggen en op die manier deelhebben aan de wereld van je kind, is een belangrijke voorwaarde om de kansen en risico´s van smartphonegebruik goed te kunnen inschatten. Om die reden is voor de ouders wat nadere informatie verzameld.

Vanaf wanneer heeft je kind een mobieltje nodig?

Je kind geeft met zekerheid zelf signalen als het een mobieltje wil. Praat er op dat moment met hem of haar over. Probeer antwoord op de volgende vragen te krijgen:
  • wat gaat het ermee doen?
  • wat weet het over smartphones?
  • weet het kind hoe gebruik van smartphones wordt betaald?
  • is het ontvankelijk voor regels die jij als ouders stelt?

Maak het bespreekbaar: leg uit hoe je er zelf overdenkt

Maak duidelijk aan je kind hoe je zelf over deze thema’s denkt en leg uit waarom. Bespreek praktische zaken zoals:
  • de aankoop;
  • de kosten van het gebruik;
  • en het opbergen.
Kijk eens rond in de omgeving van je kind. Welke kinderen zijn al in het bezit van een smartphone en welke niet?

Mobieltje geeft ouders vaak een geruster gevoel

Belangrijke opmerking: vaak geven ouders te snel toe aan de vraag voor een mobieltje. Kinderen moeten immers bereikbaar zijn in een noodsituatie iemand kunnen bellen, hoewel dát niet de eerste behoefte bij het kind is. Maar als je kind via het mobieltje contact heeft met andere kinderen, wordt daarmee ook jouw behoefte aan veiligheid en bereikbaarheid bevredigd.

Overgang naar middelbare school

Sommige kinderen hebben al zeer vroeg een mobiele telefoon. Bij de overgang van de basisschool naar de middelbare school willen de meeste kinderen een smartphone. Het argument “de anderen kinderen hebben er allemaal een” hoor je vanaf groep 8 steeds vaker. Als je de verandering van school ziet als een belangrijke stap in de ontwikkeling van het kind, dan kan je die stap extra benadrukken door het verstrekken van een smartphone. Het kind krijgt nu steeds meer eigen verantwoordelijkheid. Zo leert het om te gaan met geld in termen van smartphonegebruik.

Welk mobieltje heeft mijn kind nodig?

Aanbieders van mobiele telefoons bieden aan zich oriënterende ouders ook zogenaamde instapmodellen aan. Die mobiele telefoons zijn doorgaans iets goedkoper dan andere modellen. Bovendien zijn ze qua functionaliteit vaak beperkt, hoewel de klassieke functies zoals bellen en Sms'en natuurlijk aanwezig zijn. Verkopers suggereren naar ouders dat kinderen met deze beperkte functionaliteit eerst kunnen leren omgaan met een mobieltje. Maar ze zullen in de regel al snel merken dat hun kind niet echt gelukkig is met een gewone telefoon en op zoek gaat naar manieren om aan een smartphone te geraken.

Instapmodellen voldoen niet

Instapmodellen beantwoorden dus niet aan de behoeften van de meeste kinderen. Ze willen liever een apparaat waarmee ze kunnen:
  • gamen;
  • foto’s en video’s maken;
  • MP3’s beluisteren;
  • internetten;
  • de wereld van de apps ontdekken.

Kinderen zijn met een beetje hulp vaker tot veel meer in staat dan wij als volwassenen hen toedichten. Begeleid je kind daarom bij de eerste stappen van smartphone-gebruik. Stel vragen, laat je dingen uitleggen, onderneem eens vaker iets creatiefs of iets leuks samen.

Mijn kind gebruikt zijn mobieltje anders dan ikzelf

Op zich hoeft dat niet verkeerd te zijn. Elk kind gebruikt zijn smartphone in het kader van zijn eigen ervaringen en behoeften. En die zijn natuurlijk enigszins anders dan die van volwassenen. Belangrijk is wel dat je een goede band met elkaar houdt waarin plaats blijft voor een vertrouwelijk gesprek. Laat je bijvoorbeeld de apps uitleggen. Als je kind zijn smartphone alleen maar destructief gebruikt (veel kosten genereert, andere scholieren ergert en dergelijke), is het belangrijk dat je erover kunt praten, naar alternatieven kunt zoeken en samen stappen ter verbetering kunt afspreken.

Wat kost een mobieltje per maand?

De kosten van een mobieltje worden onder meer bepaald door:
  • de gekozen betaalvorm (abonnement of prepaid);
  • de provider;
  • het gebruik.

Overigens lijken de tarieven voor belminuten op het eerste gezicht gunstiger dan ze in feite zijn. Sommige providers rekenen per volle minuut af terwijl andere een systeem van bellen per seconde hanteren. Via de site van de Consumentenbond maar ook op diverse vergelijkingssites, kan men achterhalen welk abonnement op basis van het belgedrag het voordeligst uitpakt.

Welk mobieltje is het meest geschikt?

Smartphones met Androïd-besturingssysteem worden momenteel het best verkocht. Dan volgt op enige afstand de iPhone terwijl andere besturingssystemen nóg verder terugliggen. Spreek eens met vrienden, met jongeren of met klasgenoten, welke apparatuur zij hebben en wat zij als voor- en nadelen ervaren. Dat helpt om de juiste beslissing te nemen.

Mijn kind weet meer van mobieltjes dan ik

Wel dan mag je trots zijn. Wees blij met een opgewekt en geïnteresseerd kind. Maak gebruik van zijn kennis. Laat je liefst zoveel mogelijk uitleggen. In de regel is het zo dat kinderen veel detailkennis bezitten maar soms komt het aan op het creëren van verbanden en het onderkennen van probleemsituaties. Geven en nemen is een goede basis om de ontwikkeling van je kind te ondersteunen.
Gerelateerde artikelen
EHBO bij mobieltjes in de wasmachineEHBO bij mobieltjes in de wasmachineHet kan ieder gebeuren dat zijn mobieltje mee de wasmachine in gaat of dat zijn mobieltje om een andere reden in aanraki…
Tips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneTips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneDe snelle ontwikkeling van de smartphones heeft gezorgd voor een explosie van applicaties of apps. Ook banken bieden mob…
Snel geld lenen met mobieltjeSnel geld lenen met mobieltjeSnel geld nodig in 2018 of 2019? Dat kan worden geregeld. Sneller dan snel kunt je extra geld lenen met je mobieltje of…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat zeg je als je kind een mobieltje wil"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 16-10-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!