InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Sociale media, informatie voor nieuwelingen

Sociale media, informatie voor nieuwelingen

Sociale media, informatie voor nieuwelingen De meeste mensen die vertrouwd zijn met de computer beschikken ook over alle informatie die nodig is om met de sociale media om te gaan. Toch is er nog een groot aantal mensen dat zich daar niet mee bezighoudt. Enerzijds bij gebrek aan kennis en anderzijds omdat ze denken dat het niets aan hun manier van communiceren toevoegt. Maar zij weten niet wat ze missen omdat ze zich er wellicht nog nooit in hebben verdiept. Sociale media bieden mogelijkheden tot uitwisseling van informatie en uitbreiding van contacten. En echt, ermee omgaan is simpeler dan soms wordt gedacht.

Computer en sociale media

Door de huidige computermaatschappij is het bijna verplicht geworden om met de computer om te gaan omdat steeds meer zaken alleen via de computer geregeld kunnen worden. Zo worden vanzelf de niet gebruikers van sociale media toch nieuwsgierig naar de mogelijkheden van het moderne communiceren. Dit artikel wil de nieuwe zoekers een beetje helpen en eigenlijk ook wel stimuleren om nu maar gewoon mee te doen met de grote massa want dat kan veel voldoening geven.

Uitwisseling van informatie

Over de precieze definitie van sociale media verschillen de meningen. Maar in het algemeen gaat men er van uit dat sociale media een verzamelnaam is voor internet-toepassingen waarbij de inhoud in principe door de gebruikers wordt bepaald. De bedoeling van de gebruikers is daarbij om informatie uit te wisselen. Zij hebben daarbij de beschikking over talrijke mogelijkheden die internet hen biedt. De uitwisseling van informatie betreft een drietal categorieën: 1. Tekst zoals nieuws en artikelen, 2. Beeld zoals foto’s en video en 3. Geluid zoals muziek en audiobestanden.

Contact tussen de gebruikers

Het element sociale uit de term sociale media slaat vooral op het hoge gehalte van het contact tussen de gebruikers. Met media wordt in dit verband bedoeld het grote aantal internet websites en netwerken met als meest bekenden Facebook, YouTube, Twitter en Wikipedia. Nederlandse voorbeelden zijn Hyves, NuJij en Schoolbank.

Gebruiker bepaalt inhoud sociale media

Het is vooral de gebruiker die bepaalt wat er op de sociale media wordt gezet. Zo upload de gebruiker bijvoorbeeld video’s naar You Tube of schrijft artikelen op Wikipedia of communiceert via Facebook of Twitter. De naam voor die handelwijze is user generated content. Soms zorgt het sociale medium voor de rangschikking van hetgeen de gebruiker plaatst en in andere gevallen kan de bezoeker zelf stemmen en komen de artikelen of berichten met de meeste stemmen vanzelf bovenaan.

Communiceren met gelijkgestemden

Naast het vermelden van persoonlijke gebeurtenissen of meningen hebben de sociale netwerken vooral belang doordat gebruikers er samenkomen om te communiceren over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Zij zoeken daarbij meestal gelijkgestemden uit. Dit wellicht vanuit de gedachte dat iedereen die gelijk is beter te vertrouwen is of interessanter of leuker is. In dat verband wordt de Engelse term “peers” gebruikt dat “gelijken” betekent.

Alles snel wereldkundig

Sociale media zijn meestal zeer actueel omdat er altijd wel iemand meteen een gebeurtenis op een medium vermeldt. Ongelukken en ander onheil worden op die manier zeer snel wereldkundig omdat de informatie ook meteen door gebruikers van de sociale media wordt opgepakt.

Over betrouwbaarheid

Maar sociale media kennen ook gevaren. Gebruikers kunnen namelijk plaatsen wat ze willen en hebben helaas niet altijd goede bedoelingen. Ook kan de informatie onbetrouwbaar zijn of op geruchten gebaseerd. Door het massaal doorgeven van de informatie kan het vertrouwen in de juistheid van de informatie versterkt worden en zelfs als honderd procent waarheid worden aangenomen.

Sociale media met eenvoudige werkwijze

Het werken met sociale media is best eenvoudig. Soms is aanmelden en inloggen noodzakelijk maar veel websites kunnen zonder meer worden geopend en bekeken. Daarna is het meestal heel makkelijk om op een bestaand bericht te reageren door middel van een reactieformulier. Ook het zelf plaatsen van een bericht is in de regel vrij eenvoudig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belangrijkste sociale media platformenBelangrijkste sociale media platformenEr zijn verschillende platformen voor sociale media. Elk platform heeft zijn of haar eigen kernmerken of profiel. Deze p…
Twitter, twitteren en tweetenTwitter, twitteren en tweetenEén van de nieuwste vormen van social media is Twitter. Het is steeds bekender en het wordt door steeds meer mensen gebr…
Redenen om sociale media in te zetten binnen organisatiesRedenen om sociale media in te zetten binnen organisatiesIn het algemeen is sociale media een online middel om mensen met elkaar te verbinden. Voor bedrijven kan het erg interes…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixelkult, Pixabay
  • Social-media.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Sociale media, informatie voor nieuwelingen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 13-04-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Sociale media
Schrijf mee!