InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Facebook Graph Search: beschrijving, kritiek en privacy

Facebook Graph Search: beschrijving, kritiek en privacy

Facebook Graph Search: beschrijving, kritiek en privacy Gaat Facebook het internet helemaal overnemen? Dat is de vraag die veel internetspecialisten zich in 2013 stelden bij de lancering van de zogenaamde Graph Search door Facebook. De Facebook Graph Search is een zoekmachine waarbij Facebook-gebruikers makkelijker en uitgebreider zoekopdrachten kunnen ingeven, op basis van mensen, interesses, foto's en plaatsen. De aanvankelijke vrees dat Facebook dankzij de Graph Search alsmaar machtiger zou worden bleek achteraf overdreven. Na de lancering van de Graph Search bleef het aantal gebruikers van Facebook stijgen maar er kwam toch een relatieve stabiliteit in de groei van het populaire netwerk.

Wat is de Facebook Graph Search?

Op 16 januari 2013 stelde het populaire sociale netwerk Facebook een nieuwe tool voor: de Graph Search. De Facebook Graph Search is een zoekfunctie die wordt gelanceerd om het zoeken en vinden op Facebook uit te breiden. Zielsverwanten, geestesgenoten en vrienden vinden werd dankzij deze manier van zoeken een heel stuk specifieker en gesofistikeerder. In een zoekbalk bovenaan de pagina kan je lange zoekopdrachten ingeven zoals bijvoorbeeld:
  • foto's van vrienden in Amsterdam die fan zijn van Béyonce
  • favoriete restaurants van vrienden die houden van gastronomie
  • foto's van single vrouwen in mijn stad die houden van reizen

Samenwerking met Bing

Door de Graph Search kunnen je zoekopdrachten dus veel uitgebreider resultaten opleveren dan vroeger. Voorheen kon je ook wel vrienden zoeken op naam, maar nu kan je dus veel meer info vinden op korte tijd. De Graph Search maakt zoekopdrachten mogelijk op het vlak van Facebook-leden, foto's, interesses en plaatsen. Als je via de Graph Search niet kan vinden wat je zoekt, dan schakelt Facebook automatisch over op de zoekmachine Bing van Microsoft. Vanzelf kan je dan zien wat je zoekopdracht heeft opgeleverd op Bing. De samenwerking van de twee internetgiganten Facebook en Microsoft leek in 2013 een oorlogsverklaring aan de grootste zoekmachine ter wereld: Google. Toch konden de twee internetbedrijven niet echt een vuist maken tegen de immense populariteit van het superieure Google.

Facebook aandeel

De beleggers op de beurs waren niet meteen onder de indruk van de nieuwe zoektool van Facebook. Veel beleggers zagen niet in hoe de nieuwe zoektool meer geld zou kunnen opleveren voor Facebook. Tal van investeerders hadden verwacht dat Facebook een Facebook-telefoon zou aankondigen, of een manier om meer geld te halen uit advertenties. Waarschijnlijk is dat de reden dat beleggers niet echt enthousiast reageerden op de dag van de aankondiging en het aandeel van Facebook zelfs een tweetal procent naar beneden ging. Uiteindelijk was de lancering van de Graph Search op lange termijn niet echt een "gamechanger" voor het aandeel van Facebook. Het aandeel van Facebook steeg integendeel tientallen percenten in de jaren erna, en dit vooral doordat het sociale netwerk wat betreft andere aspecten van haar website interessante vorderingen maakte.

Kritiek

Ondanks de kritische reactie van de meerderheid van de beleggers, kan je toch wel stellen dat Facebook een belangrijke stap heeft gezet in haar ontwikkeling. Het zoeken en vinden van alles wat je maar wilt, zal vergemakkelijkt worden. Wie meer en meer zal vinden waar hij op zoek naar is, zal minder geneigd zijn om zich buiten de wereld van Facebook te begeven. De kans bestaat dat Facebook-gebruikers inloggen op Facebook en nog maar weinig andere sites gaan bezoeken. Hierdoor zullen andere websites en zoekmachines minder bezoekers krijgen en dus ook minder geld binnen halen uit advertenties. Je kan je de vraag gaan stellen of Facebook op die manier misschien een "internet op zich" gaat worden, of toch op zijn minst het merendeel van het surfgedrag voor zich gaat opeisen. Anno 2016 zijn er bijvoorbeeld al internetgebruikers die nauwelijks andere sites dan Facebook bezoeken omdat er alles te vinden is wat binnen hun interessesfeer valt.

Groei Facebook

Cruciaal voor het groeiend potentieel van Facebook zal zijn of het sociaal netwerk haar ledenaantal nog gestaag kan uitbreiden. Anno 2016 zijn er iets meer dan 1 miljard mensen lid van Facebook, wat neerkomt op een zesde van de wereldbevolking. Komen er alsmaar meer leden bij, dan neemt Facebook een alsmaar grotere hap uit de internetkoek. Maar hierin kan het schoentje knijpen: sommige specialisten wijzen erop dat het "momentum" van Facebook stilaan lijkt te tanen, onder meer door steeds terugkerende issues rond bijvoorbeeld privacy.

Facebook privacy

Bovendien komt er alsmaar meer kritiek op het beschermen van de privacy op Facebook. Het recht dat Facebook heeft om foto's van haar gebruikers te gebruiken en te verkopen aan adverteerders is erg verregaand. Voorts zijn er verschillende gevallen van pesterijen die tot zelfmoord hebben geleid na pestcampagnes op Facebook. Tenslotte is er de twijfelachtige rol die het sociaal netwerk speelt in samenwerking met overheden om bepaalde accounts te sluiten wegens de boodschap die ze verspreiden. Op dit vlak is het moeilijk om een eenvormige visie te vinden vanwege de internetgigant. Het is niet altijd duidelijk op welke manier de vrijheid van meningsuiting wordt opgeofferd voor morele waarden of de openbare orde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe vaak is mijn site gedeeld via sociale media?Hoe vaak is mijn site gedeeld via sociale media?Het hebben van een website betekent nog niet dat anderen het veel bezoeken en lezen. De opzet moet goed zijn, waarnaast…
De zoekmachine BingDe zoekmachine BingEr zijn momenteel een paar zoekmachines die het grootste marktaandeel hebben als het gaat om de zoekopdrachten op het in…
Herkomst foto herleiden met Reverse Image SearchHerkomst foto herleiden met Reverse Image SearchHeb je via internet contact met iemand en twijfel je over de echtheid van de foto die deze persoon gebruikt? Er is een m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.websonic.nl/nieuws/zoeken-in-facebook-sociogram-de-nieuwe-zoekfunctie-van-facebook-45447, bezocht op 15/01/2016.
  • https://bakermen.com/blog/1031/facebook-graph-search-is-gevaarlijk-speelgoed.html, bezocht op 15/01/2016.

Reageer op het artikel "Facebook Graph Search: beschrijving, kritiek en privacy"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 15-01-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Facebook
Schrijf mee!