InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Security Tool Virus verwijderen

Security Tool Virus verwijderen

Security Tool Virus verwijderen Security Tool is een virus dat zichzelf installeert en erg moeilijk te verwijderen is. Hier kan je vinden hoe je het verwijdert bij Windows XP.

Security Tool Virus

Het Security Tool virus installeert zich zelf op je computer nadat je een onbeveiligde site geweest bent of op een onbeveiligde link geklikt hebt waar het virus op staat. Er komt een icoontje op je werkbalk te staan met als afbeelding een schild met twee radertjes in. Het doet zich ironisch genoeg voor als een anti-virus programma dat je computer zal beschermen tegen een zogezegd virus dat je hebt opgelopen. Dit zogenaamde virus zorgt ervoor dat je internet niet werkt en dat je pop-ups krijgt die zeggen dat als je verder gaat er een 'worm' of 'virus' op je pc gedownload wordt.

Het wordt uiteindelijk zo erg dat je zelfs niet meer op je configuratiescherm of dergelijke raakt zonder een pop-up die je de toegang verhindert. Veel mensen zullen geneigd zijn om te betalen want je computer werkt helemaal niet meer, maar doe dit NIET! Het is helemaal geen anti-virus het is zelf een virus dat al die lastige pop-ups veroorzaakt.

Verwijderen van Security Tool

Open je Taskmanager en beëindig het programma met de vele lettertjes en cijfertjes.exe (vb: 956e427f24.exe). Als je je Taskmanager niet meer open krijgt zonder een pop-up die je de toegang weigert: Start je pc opnieuw en druk van zodra je op je account bent CTRL+ALT+Delete zodat je het virus (dat nog aan het opstarten is) voor bent. Verwijder dan ook het .exe bestand. Het virus werkt nu niet meer maar van zodra je de pc terug af/aan zet start het terug op. Je moet dus zien dat je het helemaal verwijdert.

Je kan nu dus terug vrij naar je documenten/configuratiescherm en dergelijke gaan zonder pop-ups. Ga naar 'Deze Computer' en druk daar op 'Lokaal Station (C:)'. Druk dan voort naar 'Documents and Settings' en ga naar 'All Users' want daar bevindt het virus zich.

Het bestand is niet zichtbaar omdat het zich bevindt onder 'Hidden files and Folders'. Ga dus naar 'Extra' (bovenaan in de taakbalk) en druk op 'Mapopties'. Selecteer in dat schermpje 'Weergave' en duid bij 'verborgen bestanden en mappen' aan dat ze weergegeven moeten worden en' beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen)' moet je uit vinken.

De verborgen bestanden komen nu te voorschijn en van die vroegere verborgen bestanden moet je op 'application data' drukken. De folder (meestal de eerste) met een achtcijferige (soms tiencijferige) naam is het virus. Druk erop en het icoontje met het schild en de twee radertjes komt te voorschijn. Als je het bestand gewoon probeert te verwijderen (naar de prullenbak) zal het zeggen dat het programma in werking is en dus niet kan worden verwijderd.

Je kan het wel verwijderen door het bestand een andere naam te geven (rechterklik: naam wijzigen). Bv: 47634576.exe wordt 47fas634576.exe. Typ er gewoon iets tussen zodat de naam veranderd is. Herstart dan je computer en ga terug naar het bestand dat nu een andere naam draagt (volg de stappen van hierboven om er terug te geraken). Druk nu op 'verwijderen' en het zal daadwerkelijk naar de prullenbak verplaatst worden. Verwijder ook de map waar het instaat. Vergeet ook niet de 'beveiligde besturingssystemen verbergen' terug aan te vinken bij mapopties en de verborgen bestanden en mappen terug te verbergen.

Anti-Virus

Het is erg aangeraden om daarna een echte virusscanner te installeren want hoogstwaarschijnlijk is dit virus meegebracht door andere virussen of worms. Een virusscanner kan deze achterhalen en van de computer verwijderen.

Enkele gratis virusscans:
  • Mcafee Antivirus
  • Norton Antivirus
  • AVG Antivirus

Normaal gezien is je computer nu helemaal Security Tool vrij!
© 2011 - 2019 Loen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Security Tool Virus verwijderen"

Infoteur: Loen
Gepubliceerd: 10-02-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!