InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Hoe verwijder je een virus?

Hoe verwijder je een virus?

Hoe verwijder je een virus? Opeens gebeurt het. Je hebt een virus op de computer. Of beter gezegd: je bent slachtoffer geworden van zogeheten Maleware. Wat kun je nu in zo'n geval doen? En wat is een Maleware eigenlijk. Malware, virussen, Trojaanse paarden, wormen: The do's and dont's...

Wat is een virus?

Een virus is een klein programmaatje wat in staat is zichzelf te kopiëren zonder dat de gebruiker/eigenaar van de computer hiervan op de hoogte is, met als doel het programmaatje op andere pc's te zetten (infecteren). Er zijn veel gradaties in de soorten virussen. Sommige zijn er louter met als doel zichzelf te kopiëren, terwijl andere specifiek zijn geprogrammeerd om schade te berokkenen bij de "geïnfecteerde".

Vaak worden virussen verward met andere "infecteer" software zoals Trojaanse paarden, spyware en adware. Er zit echter een groot verschil tussen bovengenoemde. Malware is de verzamelnaam voor alle software die als doel het infecteren van een pc heeft. In het overzicht hieronder staat een uitleg tussen de verschillende soorten Malware:

Soorten Maleware:

Trojaans paard

Dit is een programma wat ingenesteld zit in een bestaand programma om zodoende ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld virussen en wormen makkelijk(er) toegang krijgen tot de pc. Het programma zelf maakt geen schade aan de pc. Het zet simpel gezegd de poorten open naar de pc. De benaming trojaans paard komt dan ook voort uit de oude Griekse mythe "Het paard van Troje". Een kleine groep Griekse soldaten traden de stad Troje stiekem in om de stadspoorten vanuit binnen te openen, waardoor het Griekse leger de stad kon bezetten.

Virus

Een virus is een programma in een bestaand programma wat in staat is zichzelf te kopiëren zonder dat de gebruiker/eigenaar van de computer hiervan op de hoogte is, met als doel het programmaatje op andere pc's te zetten (infecteren). In sommige gevallen is het virus gecombineerd met spyware en wormen.

Adware

Zo heet een computerprogramma indien deze tijdens het draaien, reclame door bijvoorbeeld pop ups weergeeft. In veel gevallen is deze vorm van software niet schadelijk en voor veel gebruikers "gewoon" irritant. Pas als de combinatie van Adware en Spyware plaatsvind, kan het schadelijk zijn voor de pc en/of gebruiker.

Spyware

Dit is een programma wat gegevens van de gebruiker opslaat en doorstuurt. Denk hierbij aan persoonlijke informatie zoals bankgegevens, adresgegevens en paswoorden.

Rootkit

Een rootkit bestaat uit verschillende instrumenten die ervoor zorgen dat bijvoorbeeld een hacker makkelijk toegang krijgt tot de pc die hij al eerder heeft gekraakt(gehacked). Het zorgt -concreet gezegd- ervoor dat de desbetreffende hacker niet telkens opnieuw hoeft in te breken in de computer.

Worm

Een worm komt in grote lijnen overeen met het virus. Het degelijke verschil is dat de worm geen "moeder" programma nodig heeft om zichzelf te verspreiden. Dit doet het veelal zelf door een netwerk te infecteren.

Waaraan herken ik een virus?

Dit is lastig te bepalen. In veel gevallen is het te merken aan een pc die veel langzamer is geworden in korte tijd. In andere gevallen door het continu verschijnen van ongevraagde pop ups. In het ergste geval "spook" boekingen waarmee er een bedrag van je bankrekening wordt afgeschreven, zonder dat jij daar zelf toestemming voor hebt gegeven.

Hoe kom ik er vanaf?

De meest simpele stap, maar het minst doeltreffend is het installeren van een anti-virus programma. Hiermee kun je de pc scannen en waar mogelijk het virus verwijderen. In het kader van beter voorkomen dat genezen is dit vaak een achterhaalde methode. Een virusscanner is beter in het voorkomen van een infectie dan het daadwerkelijke verwijderen ervan.

De beste methode is het totaal leegmaken (formatteren) van de harde schijf en het besturingssysteem opnieuw te installeren. Dit zorgt ervoor dat alle software zowel goed als kwaadaardig worden verwijderd.

Hoe kan ik in de toekomst een virus voorkomen?

Hier zijn een aantal goede middelen en methodes voor. De beste is waarschijnlijk nog wel zelf goed op te letten wat er wordt gedownload, zowel via het web als een usb-stick of cd/dvd-rom. Installeer nooit gegevens waarvan je de maker niet vertrouwd.

  • Zorg voor een goede (gratis) virusscanner. Laat je niet wijs maken dat betaalde antivirussoftware per definitie beter is dan niet betaalde. Ze gebruiken tenslotte allemaal dezelfde virus database. Het grote verschil zit 'm in de extra functies. De vraag is of jij dat wilt.

  • Zorg voor goede antispyware software. Er zijn genoeg gratis alternatieven voor betaalde software. Het enige gevaar is dat ook de distributeurs van kwaadaardige software hiervan op de hoogte zijn en hier slim op inspelen. Zij laten een programma op zo'n manier overkomen dat jij ervan overtuigd raakt dat dit een ANTI-spywareprogramma is, terwijl dit juist het tegenovergestelde betreft. Het is dus van groot belang dat je jezelf goed informeert voordat je overgaat op een bepaald merk/type software.

  • Zorg voor een goede firewall. In veel gevallen is dit ingebouwd in het modem/router wat je gebruikt. In sommige gevallen ook niet. Dan is het zaak om een dergelijk softwarepakket te gaan gebruiken. Ook hier zijn weer genoeg goede gratis alternatieven voor.

Gratis softwareprogramma's om virussen te voorkomen

Hieronder staat een overzicht van de (beste) beschikbare gratis softwareprogramma's die er op het web te vinden zijn:

Antivirus

  • Avg
  • Avast
  • Avira
  • Panda

Antispyware

  • Superantispyware
  • Hijackthis
  • Windows defender

Firewall

  • Zonealarm
  • Comodo
  • Pc tools

De beste gratis combinatie (naar de mening van de schrijver) van software is AVG, Superantispyware en Zonealarm.
Nadat je de pc volledig hebt geformatteerd en de bovenstaande software hebt geïnstalleerd beperk je het risico op Malware tot een minimum.
© 2010 - 2017 Letterlijk, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Opgepast voor spyware striker proSpyware striker pro is een anti-spyware programma. Dat willen de makers ervan je althans wijsmaken. Lees hier wat je moe…
Hoe verwijder je het programma 'Advanced Virus Remover'?Hoe verwijder je het programma 'Advanced Virus Remover'?'Advanced Virus Remover' is een misleidend antivirus programma dat zich met behulp van een 'trojan horse' op de computer…
Valse anti-spyware en anti-virus programma'sValse anti-spyware en anti-virus programma'sIn het verleden hoefde je bijna alleen maar je computer te beschermen tegen virussen en wormen. Kon het nog maar zo makk…
Spyware verwijderenSpyware verwijderenMaar weinig mensen weten wat spyware precies is. Het is wellicht niet zo schadelijk als een trojan virus, maar er worden…
Spyware: wat het is - hoe tegen te gaanSpyware: wat het is - hoe tegen te gaanSpyware, spyware en nog eens spyware. Elke computergebruiker heeft er wel eens last van gehad of heeft er nog steeds las…
Bronnen en referenties
  • http://free.avg.com
  • http://www.zonealarm.com/security/en-us/zonealarm-pc-security-free-firewall.htm
  • http://www.superantispyware.com/

Reageer op het artikel "Hoe verwijder je een virus?"

Reactie

Sem, 06-03-2017 12:25 #1
Is windows defender en windows firewall ook goed?

Infoteur: Letterlijk
Gepubliceerd: 15-12-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Reacties: 1
Schrijf mee!