InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Gratis virusscanner AVG downloaden

Gratis virusscanner AVG downloaden

Gratis virusscanner AVG downloaden Dit artikel gaat over de gratis virusscanner AVG Anti Virus Free. Het is de meest gedownloade virusscanner en biedt bescherming tegen virussen en spywareantivirus en antispyware. In dit artikel: het downloaden, installeren en gebruiken van AVG Anti Virus Free.

Wat is een computervirus?

Een computervirus is een vorm van schadelijke software die zich in bestanden in de computer kan nestelen. Het virus richt schade aan, zoals het wissen en verspreiden van gevoelige gegevens. Virussen komen alleen voor op Microsoft Windows. Andere besturingssystemen hebben er vrijwel geen last van.

Een virus wordt verspreid door bestanddeling (bijvoorbeeld Kazaa), geheugenkaarten, diskettes, e-mails, modems enzovoort.

Programma’s voor virusbestrijding

Er is een aantal softwarepakketten voor virusbestrijding op de markt gebracht. De bekendste zijn:
  • Kaspersky
  • Avast
  • AVG
  • NOD32
  • McAfee

Naast deze softwarepakketten kunnen geïnfecteerde mails ook worden bestreden volgens een bepaald programma.

Gratis virusscanners

Via internet zijn er veel gratis virusscanners te downloaden. Een van die virusscanners is de AVG virusscanner.

AVG Anti Virus Free downloaden en installeren

Het programma is te downloaden via de volgende website:
http://free.avg.com/nl-nl/avg-free-antivirus-gratis-downloaden

Let er wel op dat je de AVG Anti Virus Free Edition aanklikt, want de andere versies kosten geld.Vervolgens dien je de aanwijzingen te volgen op het scherm (steeds op “next” klikken en uiteindelijk de overeenkomst accepteren)

Na de installatieprocedure start AVG automatisch met het downloaden en installeren van de laatste updates. De computer wordt ook dagelijks geupdatet op nieuwe bedrijgingen.

Hoe vaak de virussen scannen?

Na de installatie volgt er een verzoek van AVG om de computer op virussen te scannen. Maar een standaard scan is dan nog niet ingesteld. Een goede frequentie om de computer te scannen op virussen, is wekelijks. Dit kun je als gebruiker zelf instellen.
  • Klik op “extra” in de menubalk van het basisscherm
  • Geavanceerde instellingen
  • Schema’s (tabblad, links in het venster)
  • Geplande scan
  • Activeer de optie “deze taak inschakelen”
  • Wijzig het schema, indien nodig

Nadelen van AVG Anti Virus Free

Het is ideaal, zo’n gratis virusscanner die bedreigingen op de computer opspoort en verwijderd. Het gevaar is echter wel dat AVG bestanden ten onrechte verwijderd. Dit is te voorkomen, namelijk door de optie “Infecties automatisch herstellen/verwijderen” te deactiveren. Het is ook mogelijk om een selectie te maken van de bestanden die gescand moeten worden, zodat het scanproces wordt versneld.

Hoe werkt AVG Anti Virus Free?

Een korte samenvatting: De virusscanner werkt zoals beschreven in dit artikel. De gebruiker download de virrusscanner door de aanwijzingen op het scherm in te volgen. Nu kunnen bepaalde opties worden aangevinkt wat betreft de frequentie van het scannen. Maar wat gebeurt er met de bestanden die AVG – al dan niet terecht – heeft bestempeld als virus?

Deze worden automatisch in quarantaine geplaatst. Na dertig dagen worden deze bestanden automatisch van de harde schijf verwijderd.
Gerelateerde artikelen
Gratis virusscanners downloadenIn dit artikel: een overzicht van gratis virusscanners. Voor de meeste virusscanners moet je betalen. Toch is er een red…
Waar kun je gratis virusscanners downloaden?Waar kun je gratis virusscanners downloaden?Een virusscanner mag niet ontbreken op je computer. Je pc kan beschadigd raken wanneer je geen virusscanner hebt. Er zij…
Gratis Virusscanner of een Betaalde Virusscanner?Gratis Virusscanner of een Betaalde Virusscanner?Een gratis virusscanner werkt even goed als een betaalde virusscanner en soms zelfs beter. Je leest hier waarom dit zo i…
Top 5 beste gratis virusscannersEr is niets zo vervelend als een virus op de computer oplopen tijdens het surfen. Om veel ellende met de computer te bes…
Bronnen en referenties
  • http://www.schoonepc.nl/

Reageer op het artikel "Gratis virusscanner AVG downloaden"

Reactie

Djaan, 27-11-2010 18:14 #1
Ik wil deze programma installeren en kijken of het werkelijk waar mijn pc sneller opstart dan nu is. Als dat het geval zal zijn dan laat ik het weten.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 29-10-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Reacties: 1
Schrijf mee!