InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Online virusscanners

Online virusscanners

Online virusscanners Een trend van de laatste jaren is dat steeds meer virusscanners online zijn te raadplegen. Dit betekent dat u ze niet meer hoeft te downloaden en op de eigen harde schijf hoeft te zetten. Er zijn daar een groot aantal voordelen aan verbonden, onder andere dat uw eigen harde schijf sneller is. Ook helpt het om direct in te spelen op nieuwe virussen die ontstaan. Lange tijd was het nodig om virusscanners op de computer te installeren. Op deze manier konden virussen worden opgespoord. Er zijn duizenden soorten virussen. Ze hebben niet allemaal hetzelfde doel. Sommige ontwrichten uw gehele computer, de ander is alleen maar uit op (privé-)informatie. Hoe dan ook, u wilt geen virus op uw computer hebben staan en daar moet de virusscanner tegen helpen. De meest bekende programma's zijn AVG en McAfee. De eerste is gratis, voor de laatste betaalt u. Op zich helpen deze goed, maar het kan beter.

Voordelen van de online virussanner

Sinds een paar jaar is er een nieuwe trend, namelijk dat virusscanners online te gebruiken zijn. Dit betekent dat u niet meer een virusscanner op uw eigen harde schijf hoeft te installeren, maar dat u vanaf een server uw computer kunt laten testen op de aanwezigheid van virussen. Er zijn hier een aantal voordelen van te noemen. Ten eerste scheelt het u ruimte op de harde schijf en zorgt het er dus voor dat de computer sneller is. Ten tweede zijn bij deze programma's duizenden, soms miljoenen gebruikers aangesloten. Daardoor is het mogelijk om snel nieuwe virussen te ontdekken en de omvang waarin zij zich verspreiden. Zo kan er snel geschikte antivirus-software worden gemaakt en deze kunt u direct gebruiken. Soms wil het nog wel zo zijn dat virusscanner die u installeert verouderd zijn doordat ze niet altijd recent geüpdatet zijn. Een laatste voordeel is dat u meerdere virusscanners kunt gebruiken. Tot nu toe was het zo dat je daar voorzichtig mee moest zijn wanneer er meerdere programma's op de harde schijf stonden, omdat die elkaar konden ondergraven.

Geen automatische update

Een nadeel is wel dat u zelf actie moet ondernemen met deze online-virusscanners. Normaal doen de meeste geïnstalleerde virusscanners om de zoveel tijd een automatische test. Nu moet u er zelf aan denken en daar alert op zijn, want anders hebt u toch zo een virus op de computer staan. Zorgt ervoor dat u dit minstens elke week doet. Het handigst is voor u zelf een moment in de agenda te noteren dat u het niet vergeet. Het kost niet veel tijd, maar het is wel belangrijk dat het gebeurt.

Beste online virusscanners

Er wordt op internet erg veel aangeboden. Er is ook veel onderzoek gedaan naar wat de beste online-virusscanners zijn. Daar kwamen onder andere Bitdefender Online Scanner en Panda Active Scan naar voren. Deze beide programma's scannen zowel de computer als dat ze virussen ze direct verwijderen. Andere goede virusscanners zijn Symantec Security Check, MCafee Free Scan, RAV Antivirus Scan en Trend Micro Housecall. Een nadeel van deze groep programma's is dat ze wel de computer scannen, maar niet het virus verwijderen. Dit kan vaak wel handmatig, maar daar is wel enige kennis voor nodig. Alleen als u die heeft zijn deze programma's aan te raden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Online virusscanners"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!