InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > De Conficker worm, virus informatie en removal

De Conficker worm, virus informatie en removal

De Conficker worm, virus informatie en removal De Conficker worm is binnen enkele dagen uitgegroeid tot een bekend virus. Wij zochten voor u uit hoe u het virus kunt voorkomen, herkennen en hoe u het virus kunt verwijderen.

Conficker worm

Het Conficker virus (of eigenlijk een worm) maakt gebruik van een ernstig lek in Windows, dat Microsoft in oktober 2008 met een noodupdate gedicht heeft. Door het vele aantal pc-gebruikers dat de update nog niet geïnstaleerd heeft, heeft het virus vrij spel en kans om binnen zeer korte zich enorm te verspreiden. Conficker dook in november voor het eerst op als virus en heeft, ten tijde van schrijven van dit artikel, reeds meer dan 10 miljoen PC's wereldwijd besmet, met meer dan 7 miljoen PC's in 3 dagen is deze worm erg succesvol gebleken.

Na besmetting probeert de worm zichzelf verder te verspreiden. Ook blokkeert het de toegang tot de websites van een aantal antivirusbedrijven, zodat het nog lastiger is om een oplossing voor het virus te vinden.

Alternatieve en andere benamingen voor deze worm

  • Kido
  • Downadup

Worm

Een worm is gemaakt om zichzelf te kopiëren naar andere PC's maar kan dit, in tegenstelling tot een virus, automatisch. De worm neemt bezit van functies op de PC waarmee informatie of bestanden kunnen worden verstuurd. Zit een worm eenmaal in uw systeem, dan kan hij zich, zelfstandig en snel, verspreiden over netwerk, email, msn of andere kanalen. Het grootste gevaar wormen is hun vermogen om zich in zeer grote hoeveelheden te dupliceren. Een worm kan door zelfstandig te opereren een adressenbestand uitlezen en vele mensen tegelijkertijd infecteren, in de ergste gevallen veroorzaakt dit een domino-effect waarmee zelfs in het verleden pieken in het internetverkeer zijn waargenomen. Een nieuwe worm kan zich razendsnel verspreiden mede omdat het niet altijd direct mogelijk is dat Anti-virus programma's de worm signaleren.

Hoe weet ik of ik geinfecteerd ben?

De worm creeert de volgende service:
  • Naam: netsvcs
  • Pad: %SystemRoot%system32svchost.exe -k netsvcs

De volgende registry toevoeging word door de worm gemaakt:
HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesnetsvcsParameters"ServiceDll" = "[PathToWorm]"

Oplossing

Ter voorkoming van deze worm is het installeren van de Microsoft oplossing (patch) zeer essentieel. Met de Symantec removal tool is de worm te verwijderen van uw PC. Verwijder eerst de worm met de patch van Symantec en doe daarna de Windows Update of Microsoft patch.
© 2009 - 2018 Publicator, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Conficker worm, virus informatie en removal"

Reacties

M. Opsteegh, 20-01-2009 01:17 #2
Hallo A. Damhuis,

Fijn opgemerkt. Ik ben ook al aan het zoeken naar de link.
Ik ga maar even naar Symantec, zoals hierboven beschreven.
Ik heb zelf nog geen grote problemen, maar ik kan helaas ook geen systeemherstel uitvoeren. Reactie infoteur, 20-01-2009
Links zijn ondertussen geplaatst!

A. Damhuis, 19-01-2009 22:05 #1
Fijn als er gesproken wordt over een link. Deze is echter niet te vinden.

Infoteur: Publicator
Laatste update: 20-01-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Reacties: 2
Schrijf mee!