InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > De vijf best geteste gratis anti-virusscanners van 2017

De vijf best geteste gratis anti-virusscanners van 2017

De vijf best geteste gratis anti-virusscanners van 2017 Een laptop of een computer kan niet meer zonder een virusscanner of anti-virussoftware. Virussen, spyware, malware en trojaanse paarden kunnen erg schadelijk zijn voor je pc. Er zijn tegenwoordig voldoende programma’s die je bescherming bieden tegen schadelijke software. Veel van deze diensten zijn betaald maar er zijn ook voldoende gratis alternatieven te vinden. In 2017 hebben verschillende websites gratis virusscanners getest.

Best geteste gratis virusscanners van 2017

De websites PCMag, Techradar en Expertreviews hebben in 2017 verschillende anti-virusprogramma’s getest. De software wordt op diverse eigenschappen getest zoals: blokkeren van schadelijke websites, bescherming tegen phishing en het scannen op schadelijke software. Bij de selectie wordt gekeken hoe de programma’s scoren op deze onderdelen. De volgende gratis anti-virusprogramma’s zijn een selectie en hebben goede resultaten gehaald in de testen van PCMag, Techradar en Expertreviews.
  • Bitdefender Antivirus Free
  • Avast Free Antivirus
  • AVG Antivirus Free
  • Avira
  • Panda

Bitdefender Antivirus Free

Bitdefender is een goed programma tegen virussen en in de testresultaten van expertreviews en techradar is het als beste getest. De nummer-één-positie was op basis van de uitstekende virusdetectie. Groot voordeel van Bitdefender is dat het een licht programma is. Dit houdt in dat het niet veel processen in beslag neemt tijdens de werking en dat je computer niet trager wordt. De gratis variant heeft dezelfde anti-virustechnologie als de betaalde variant. Het verschil is echter dat in de gratis versie veel minder extra’s aanwezig zijn. Op het gebied van bescherming tegen phishing scoort het programma zeer goed. Daarnaast is het programma is makkelijk te configureren waardoor je snel van start kunt. Een nadeel van het programma is dat er regelmatig pop-ups opkomen.

Avast Free Antivirus

Avast biedt een effectieve bescherming tegen schadelijke software en komt in de test van Pcmag als nummer één naar voren. Deze positie is voornamelijk te danken aan de uitstekende virusbescherming maar ook vanwege de goede netwerkbeveiliging. Er is ook een betaalde versie van het programma te krijgen. De gratis variant biedt echter voldoende bescherming en komt met een hoop extra’s zoals een passwordmanager en een wifi-inspector. Deze laatste optie controleert of je wifibeveiliging geen veiligheidsproblemen heeft. Alleen scoort het programma op het gebied van anti-phishing wat minder. Het programma onderscheidt zich van de andere antivirusprogramma’s omdat het de computer ook op kwetsbaarheden kan scannen.

AVG Antivirus Free

AVG is een bekende naam als het om anti-virusprogramma’s gaat. In de tests van Expertreviews en Pcmag staat het programma op de tweede plek mede vanwege de goede bescherming tegen blokkeren van malware en verdachte websites. Daarnaast neemt het niet te veel ruimte in op de computer. Ook kan het programma’s inkomende e-mails scannen. Nadeel aan het programma is dat het scannen op virussen enige tijd in beslag neem.

Avira

Avira biedt bescherming tegen de meest voorkomende schadelijke programma’s en virussen. Nadeel aan het programma is dat het alleen webbescherming biedt met de browsers van Chrome en Firefox. Ook kan het scannen naar virussen enige tijd in beslag nemen. Sterk punt van Avira is dat het zeer hoog scoort op het blokkeren van schadelijke websites. Daarnaast heeft het programma een zeer gebruiksvriendelijke interface. Ook kan het programma hinderlijke pop-up-advertenties blokkeren van websites.

Panda

Panda is een licht anti-virusprogramma en neemt niet veel geheugen in beslag op je computer. Het programma heeft een vriendelijke Windows 10-interface. Naast de normale bescherming tegen virussen zijn er ook extra opties zoals Rescue Disk en USB-bescherming. Daarnaast heeft het programma een speciale gamemodus. Op het gebied van bescherming tegen phishing scoort Panda wat lager.
© 2017 Marinos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis virusscanners downloadenIn dit artikel: een overzicht van gratis virusscanners. Voor de meeste virusscanners moet je betalen. Toch is er een red…
Hoe verwijder je het programma ‘My Security Engine’?Hoe verwijder je het programma ‘My Security Engine’?My Security Engine is een misleidende antivirus scanner die zogenaamd virussen en spyware vind die er niet zijn. Het kom…
Gratis virusscanner AVG downloadenGratis virusscanner AVG downloadenDit artikel gaat over de gratis virusscanner AVG Anti Virus Free. Het is de meest gedownloade virusscanner en biedt besc…
Gebruik niet zomaar twee virusscanners tegelijkGebruik niet zomaar twee virusscanners tegelijkVeel mensen gebruiken twee virusscanners tegelijk en denken hun computer zo beter te beveiligen. Dit gebeurt omdat er te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixelcreatures, Pixabay
  • http://uk.pcmag.com/antivirus-reviews/142/guide/the-best-free-antivirus-protection-of-2017
  • http://www.techradar.com/news/the-best-free-antivirus
  • https://www.thebalance.com/best-free-antivirus-1356634

Reageer op het artikel "De vijf best geteste gratis anti-virusscanners van 2017"

Infoteur: Marinos
Gepubliceerd: 13-10-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!