InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Virussen in het algemeen

Virussen in het algemeen

Virussen kunnen lelijk huishouden, ook hier geldt het spreekwoord: Beter voorkomen dan genezen. Wees voorbereid door erover te lezen en je te informeren. Daarnaast bestaan ook spyware en malware, deze kunnen even irritant uit de hoek komen als virussen.

Virussen in het algemeen

Hoe je besmet raakt

Je kan te maken krijgen met virussen en spyware door:
  • gedownloade programma's te installeren
  • een codec te installeren
  • de bijlage van een mail te openen
  • je te laten leiden door valse anti-virussites

Aan dit lijstje kan nog veel toegevoegd worden. Maar de oorzaak blijft eigenlijk altijd hetzelfde: iemand geeft valse of onvolledige informatie om toegang te krijgen tot uw computer.

Wat virussen kunnen veroorzaken

Als je een gedownload programma installeert, heb je meest kans dat er iets heel erg gebeurt (zonder Anti-Virus). Want die kan niet altijd de spyware onderscheppen die naast het programma wordt geïnstalleerd.
  • In de meeste gevallen zal een tray-icoontje irritant op en neer staan springen. Je bureaublad wordt volgezaaid met snelkoppelingen van bv. Security center, Free scan, Free test. Als je niet surft met FireFox of Opera, laat Internet Explorer een toolbar installeren. En komt er bij elke opstart een zogezegde professionele virus-verwijder-maatschappij je een hand toesteken.

Precies hetzelfde kan je verwachten als een codec moet downloaden. Let op, dit is niet het geval bij Wikipedia (de oggcodec).
In het ergste geval, krijg je te maken met een Trojaans paard of een worm. Een Trojaans paard kan soms onopvallend geïnstalleerd worden en na enkele minuten of dagen geactiveerd worden; dan kan heel Windows eraf liggen, wat tot frustrerende resultaten leidt. Een worm komt op dezelfde wijze op je computer terecht en zal bestanden beschadigen.

Hoe je je kan beschermen tegen virussen

Beter voorkomen dan genezen: een anti-virusprogramma gebruiken is de beste oplossing. Een bekend programma is AVG Anti-Virus (Grisoft), omdat je zonder te betalen een zeer goede anti-virus kan verkrijgen, met een uitstekende up-to-date virusdatabase.

Wat te doen bij besmetting

Is er dan toch spyware of een virus binnengeslopen, dan kan je de computer binnensteken bij de expert. Wie daar geen geld wil aan hangen, kan een gratis alternatief overwegen: het probleem zelf verhelpen. Dit kan simpelweg door op internet te zoeken, er zijn zo goed als altijd mensen die hetzelfde als jou meemaken/meegemaakt hebben. Deze vind je dan op een forum. Snap je niet hoe zij het konden oplossen. Leg het probleem van je virus dan uit in een van de fora. Zo zal je snel bijleren en de volgende keer de infectie voorkomen. Desnoods moet je de problemen weer oplossen.
© 2007 - 2017 Wmnoa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Virussen in het algemeen"

Infoteur: Wmnoa
Gepubliceerd: 08-01-2007
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!