InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Virus verspreid via Nederlandse websites (maart 2014)
nieuws uitgelicht

Virus verspreid via Nederlandse websites (maart 2014)

Virus verspreid via Nederlandse websites (maart 2014) Op 21 maart 2014 bracht de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een alarmerend bericht naar buiten. Op maandagavond 17 maart zou via diverse populaire Nederlandse webwinkel- en nieuwswebsites een virus verspreid zijn. Het zou gaan om een 'banking trojan' die ongemerkt financiële gegevens kan stelen. Is je computer geïnfecteerd dan hoef je daarvoor niets raars te merken. Wel worden mensen opgeroepen om in actie te komen om hun computer te beschermen.

Wat is er gebeurd?

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) komt niet snel met alarmerende berichten naar buiten. Dan moet er wel echt iets aan de hand zijn. Zij riepen consumenten op 21 maart dan ook op om direct in actie te komen. Vooral mensen zonder of met sterk verouderde beveiligingssoftware moeten gealarmeerd zijn.

Op maandagavond 17 maart is op grote schaal een banking virus verspreid. Een banking virus - in dit geval een banking trojan - is erop gericht toegang te verkrijgen tot iemand bankgegevens om zodoende geld te stelen of deze informatie door te verkopen aan derden met malafide intenties. Het Nationaal Cyber Security Centrum is ingeschakeld om het virus te bestrijden en het was binnen een uur na ontdekking uit de lucht.

Wie is er geïnfecteerd?

Het gaat volgens computerbeveiligingsbureau Fox-IT om een bedrieglijk virus. Je wordt niet via spam misleid of via een onbetrouwbare website in de val gelokt. Het virus zou zijn verspreid via diverse populaire websites, die zelf absoluut niets met het virus te maken hebben. Het gaat om websites op het gebied van:
  • nieuws
  • dating
  • kleding en tassen
  • reizen en vrije tijd
  • boeken en muziek
  • verzekeringen

De website Tweakers wist te melden dat vijftien websites in ieder geval geïnfecteerd zijn geweest, maar mogelijk ook nog veel meer. Hieronder waren in ieder geval Wehkamp, Neckermann, Lexa, VGZ, Saxion Hogescholen, Groupon, ECI, BagageOnline, Marktplaats, Vakantieveilingen, Arke, en Boekvandaag.nl. De malware werd geserveerd via het malafide advertentieplatform AppNexus, mogelijk via banners.

Waarschijnlijk zijn nog veel meer websites getroffen. Na het bezoeken van welke andere websites je extra gevaar loopt is niet bekend. Iedereen die op maandagavond 17 maart 2014 echter een website in bovenstaande categorieën heeft bezocht en daarbij gebruik heeft gemaakt van een computer met Windows moet op zijn hoede zijn. Mensen met bijvoorbeeld een Apple computer hoeven zich volgens het beveiligingsbedrijf geen zorgen te maken.

Wat moet je doen om van het virus af te komen?

Voor zo ver bekend op het moment dat het nieuwsbericht via Fox-IT, ACM en Consuwijzer naar buiten kwam was er geen indicator bekend die een computergebruiker erop zou kunnen wijzen dat zijn of haar computer met dit virus besmet is geraakt. Je hoeft er dus niet raars voor te merken. Zelf testen of je slachtoffer bent geworden van dit virus is daarom niet mogelijk. Iedereen wordt echter opgeroepen om met spoed een virusscan te doen. Dit wordt ook aangeraden aan mensen die in principe al een virusscanner op hun computer hebben draaien. De meeste virusscanners bieden de mogelijkheid om een uitgebreide scan uit te voeren. Beschik je niet over een virusscanner dan is het raadzaam er een aan te schaffen. Ook kun je gebruik maken van een gratis doch degelijke gratis virusscanner. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan AVG of Malwarebytes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Veilig internetten en de soorten malwareVeilig internetten en de soorten malwareVeilig internetten doet u zonder malware op de pc. Geef anderen niet de kans om uw geld online te stelen. Een veilige pc…
Waar kun je gratis virusscanners downloaden?Waar kun je gratis virusscanners downloaden?Een virusscanner mag niet ontbreken op je computer. Je pc kan beschadigd raken wanneer je geen virusscanner hebt. Er zij…
Wat is malware en wat kan je ertegen doen?Wat is malware en wat kan je ertegen doen?Iedereen heeft wel eens last van problemen met de computer. Meestal gaat het dan om wat (al dan niet onschuldige) spywar…
De gratis AVG virusscannerAls je met je computer of laptop verbonden bent met het internet dan staat je systeem bloot aan vele gevaren. Een groot…
Virus op mijn computer: wat moet ik doen?mijn kijk opVirus op mijn computer: wat moet ik doen?Er zijn verschillende computervirussen in omloop. Computervirussen die soms kunnen resulteren in een geblokkeerde comput…
Bronnen en referenties
  • Consuwijzer - http://www.consuwijzer.nl/nieuws/computervirus-verspreid-grote-en-populaire-nederlandse-websites?cookie=ja.13954062153001087287100
  • De Telegraaf - http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/22414196/__Virus_verspreid_via_populaire_sites__.html
  • Tweakers - https://tweakers.net/nieuws/94902/marktplaats-en-wehkamp-serveren-bankingtrojans-door-besmet-advertentienetwerk.html

Reageer op het artikel "Virus verspreid via Nederlandse websites (maart 2014)"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 21-03-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Special: Antivirus
Schrijf mee!