InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Apple producten beschermen tegen Wirelurker

Apple producten beschermen tegen Wirelurker

Apple producten beschermen tegen Wirelurker Wirelurker is een virus dat zich specifiek richt op Apple producten zoals de Mac, die in principe moeilijk te infecteren zijn. Aanbieders van antivirus software leggen zich daarom steeds vaker toe op het ontwikkelen van een speciaal antivirus programma voor de Mac. Hieronder vind je een overzicht van een aantal typen software die speciaal bedoeld zijn om een besmetting met virussen te voorkomen. Sommigen bieden een proefversie die je gratis kunt downloaden.

Mac is van zichzelf al erg veilig

Een van de grote voordelen van het gebruik van een Mac is dat je veel minder vatbaar bent voor malware en spyware. De belangrijkste reden hiervoor is dat dit voorop stond bij de ontwikkelaars van het systeem. Waarom is de architectuur van het systeem dan zo veilig? Dat komt voornamelijk doordat het aantal acties dat van buitenaf in gang kan worden gezet door een derde partij erg laag is. Heb je dus iets schadelijks gedownload dan is de kans groot dat bijvoorbeeld een Trojaans Paard zijn werk niet kan doen. Van buitenaf kan geen toegang verkregen worden tot jouw gegevens. Deze techniek wordt ook wel sandboxing genoemd.

Waarom is het dan toch belangrijk je Mac te voorzien van antivirus software? Om twee redenen. Ten eerste is het systeem, zoals de makers zelf ook aangeven, nooit helemaal 100% veilig. Een virusscanner biedt die extra veiligheid wel. In april 2012 werd bijvoorbeeld nog ontdekt dat zo'n half miljoen Mac-gebruikers getroffen waren door malware waarvan Apple nooit had gedacht dat het zo veel systemen kon besmetten. Het verspreidde zich via een zogenaamde update van Adobe Flash en kreeg daarom al snel de naam Fakeflash of Flashback. In andere gevallen was een loophole in Java de boosdoener.

Ten tweede kun je wel nog steeds verspreider zijn van virussen. Wanneer je een geïnfecteerde mail ontvangt deert deze jou als Mac-gebruiker mogelijk niet maar wanneer je dit forward aan een Windows-gebruiker kan het zijn of haar systeem wel besmetten. Antivirus-software kan dit voorkomen door malware vroegtijdig te detecteren en je te waarschuwen.

Wirelurker

In 2014 werden Apple gebruikers opgeschrikt door het Wirelurker-virus. Het beveiligingsbedrijf Palo Alto Networks meldde in november 2014 dat mogelijk al honderdduizenden Apple-producten door het virus getroffen zijn. Gebruikers in China lijken het zwaarst getroffen. Het virus verspreidt zich voornamelijk via de Maiyadi App Store. Dit is een alternatief voor de App Store voor Mac-computers. Het virus is vernoemd naar de bron van de verspreiding: wanneer je een iOS-apparaat via een usb-kabel verbindt met je laptop of computer, dan kan het virus ook de iPhone of iPad infecteren. Palo Alto Networks geeft het dringende advies om geen applicaties of andere software te installeren via alternatieve app stores of downloadsites.

Gratis Sophos Anti-Virus for Mac Home Edition

Sophos biedt antivirus software die toereikend is voor de zakelijke markt maar ook door particulieren gebruikt kan worden. Van deze software bestaat een gratis versie die gebaseerd is op hun Endpoint Security lijn. Het pluspunt van Sophos is dat het malware detecteert voor zowel Mac als Windows. Wanneer je in je werk parallellen gebruik met Windows of bijvoorbeeld gedeelde mappen hebt dan kan gelijktijdig op virussen worden gescand.

Gratis avast! Free Antivirus

avast! biedt een gratis antivirusprogramma specifiek voor Macintosh. Via het Web Schild worden alle bezochte websites gescand (poort 80) evenals gedownloade bestanden en java-scripts. Ook kunnen alle inkomende e-mails gemakkelijk wordt gescand op malware waarbij het Web Schild fungeert als een proxy e-mailserver. De browser-plugin voor de op de cloud gebaseerde WebRep-technologie biedt tevens beoordelingen over de betrouwbaarheid van websites op basis van reacties van de eigen 'Community' en biedt een betere bescherming tegen phishingsites en nep SSL-certificaten. avast! ondersteunt ook Safari.

Norton

Ook Norton biedt hen die voor Apple hebben gekozen uitstekende bescherming tegen malware. Zo heeft dit systeem een aparte tab voor Internet Worm Protection, kan het virussen indien ingesteld automatisch detecteren en verwijderen en dit alles terwijl je systeem op normale snelheid blijft draaien. Het is niet mogelijk deze software gratis te downloaden. Je zult het via de website of in de winkel moeten aanschaffen.

McAfee

Dit is nog een grote naam in deze wereld. McAfee biedt op Mac toegespitste antivirus-software en onderscheidt zich door de frequentie waarmee het (zonder dat dit de gebruiker tijd kost) de systemen te updaten. Zo blijft je continu beschermd tegen de nieuwste malware. Bestanden worden bovendien gescand wanneer je ze open maakt. Is er iets niet in de haak dan krijg je direct een waarschuwing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is iTunes Match?IPhone-fabrikant Apple lanceerde onlangs zijn muziekdienst iTunes Match. Wat is dit voor een dienst?
Bronnen en referenties
  • Apple - http://mac.appstorm.net
  • Palo Alto Networks - http://researchcenter.paloaltonetworks.com/2014/11/wirelurker-new-era-os-x-ios-malware/

Reageer op het artikel "Apple producten beschermen tegen Wirelurker"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 08-11-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Special: Antivirus
Schrijf mee!