InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Gratis films en muziek downloaden met Google

Gratis films en muziek downloaden met Google

Gratis films en muziek downloaden met Google Wist u ook dat u veel films en muziek van het web kunt downloaden? Naast de functie als informatiebron bieden talloze websites bedoeld of onbedoeld bestanden aan die u kunt downloaden. In dit artikel laat ik u zien hoe u de leukste bestanden kunt downloaden van een van de bekendste onderdelen van internet.

Informatie

De Nederlandse wet staat u toe een kopie te maken van een auteursrechtelijk beschermd werk. Het gevolg is daarvan dat u ook een film of een cd mag downloaden van internet, zolang u dat maar doet voor eigen gebruik. Het maakt daarbij niet uit of het illegaal is of niet. De aanbieder van bestanden is wel in overtreding, maar is zich daar in sommige gevallen helemaal niet van bewust. Voor de wet maakt het niet uit: verspreiden is strafbaar en het mag dus niet. Het voorbeeld dat de entertainmentindustrie vaak gebruikt, is het beeld van een arme artiest die hard heeft moeten werken om een cd te maken en nu niet betaald wordt, terwijl u wel kunt genieten van zijn of haar inspanningen. Ik kan u alleen het wettelijk kader schetsen, zodat u een beslissing kunt nemen of u downloadt of niet.

Zoeken met Google

Google is niet voor niets de meest populaire zoekmachine, hij levert de meeste en beste zoekresultaten. Voor muziek en films ligt dat echter anders. Als u niet zoekt op de exacte bestandsnaam maar op de naam van de artiest of film, dan komt u al snel uit op websites die wel over het onderwerp gaan, maar waar niets valt te downloaden. Om muziek te vinden, hebt u daar aangepaste zoekopdrachten voor nodig.

Vinden met Google

De zoekrobots van Google wandelen normaal gesproken door een hele website en indexeren alles wat ze vinden. Een webmaster kan op meerdere wijzen voorkomen dat alles wordt geindexeerd. Een van de mogelijkheden is het plaatsen van een bestand robots.txt met instructies voor de zoekmachine over welke delen wel in kaart mogen gebracht worden en welke niet. Een andere veel voorkomende blokkeringsmethode is het afschermen van mappen. Er zijn echter veel webmasters die daar geen kaas van hebben gegeten em de boel volledig open laten staan. De bestanden zijn niet direct zichtbaar, maar een zoekrobot als bijvoorbeeld Google indexeert ze wel. Door slim te zoeken kunt u ook deze bestanden vinden. Een onbeschermde map bevat vrijwel altijd de woorden 'Index of' en 'Last modified'. Door deze termen toe te voegen aan uw zoekopdracht is de kans groot dat u onbeschermde mappen - ook wel open directories genoemd - op een webserver kunt bezoeken. Commerciele websites die muziek aanbieden hebben dit echter door.

Muziek zoeken met Google

Start uw internetbrowser en ga naar de homepage van Google, op www.google.nl. Vul nu als zoekterm in: 'intitle:''index of' ''Last modified'' mp3' zonder het begin- en eindaanhalingsteken. U zoekt nu naar pagina's die in de titel 'index of' hebben staan en waar op de pagina zelf 'last modified' en 'mp3' staat. Dit levert een aanzienlijke hoeveelheid zoekresultaten op. Klik op een paar links om de resultaten te bekijken. U merkt waarschijnlijk dat ze het niet allemaal even goed doen. De reden daarvoor is dat webmasters meestal wel schikken van grote hoeveelheden dataverkeer en dan alsnog de boel dichtzetten. Het is dus gewoon een kwestie van proberen.

Gericht zoeken met Google

Nu u het zoeken naar open directories onder de knie hebt, wordt het tijd voor het echte werk: gericht zoeken naar bestanden van uw favoriete artiest of naar de film die u wenst. Dat is een simpele uitbreiding van de vorige zoekopdracht. In de zoekregel van Google vult u weer in 'intitle:''index of'' ''last modified'' in, aangevuld met de naam van de band of de artiest waar u naar zoekt. Net zoals u het bij een normale zoekopdracht meestal een paar keer moet proberen voordat u de juiste resultaten krijgt, geldt dat ook voor het zoeken naar open directories. Het is gewoon een kwestie van proberen tot u de juiste zoekresultaten krijgt.
© 2007 - 2014 Luckyjob, gepubliceerd in Zoekmachines (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
$220.000 boete voor illegaal download$220.000 boete voor illegaal downloadIllegaal downloaden doen veel mensen, het is niet makkelijk bestrafbaar en daarom stijgt het aantal downloaders voortdur…
Hoe werkt en wat is Spotify? Wat kun je ermee?Hoe werkt en wat is Spotify? Wat kun je ermee?Download Spotify, we horen en zien het in allerlei reclames aan ons voorbij komen, maar wat kun je met spotify en hoe we…
De betekenis van Publiek DomeinDe betekenis van Publiek DomeinFilms, teksten, geluidscomposities en alle andere media die mensen hebben gemaakt zijn of auteursrechtelijk beschermd of…

Reageer op het artikel "Gratis films en muziek downloaden met Google"

Reacties

Tinniffa, 19-06-2011 00:51 #7
Heel handig makelijk en nog eens heel snel ik zou het niet beter weten

Brian Deegens, 20-07-2010 22:34 #6
@ Frank Vermaenen
Het zit namelijk zo: Je mag een auteursrechtelijk beschermd werk 'dat je zelf hebt gekocht' kopiëren om te dienen als 'reservekopie' in geval het origineel defect zou raken.
-----------------------------------------------------------------------------
Inderdaad, dat doen ze hier toch ook? Ze gebruiken het web om iets op te kopiëren, zodat ze het later kunnen gebruiken in geval van verlies.

Wie of wat verbied ons het web te gebruiken als opslagstation?

Frank Vermaenen, 02-11-2009 17:04 #5
U stelt dat je auteursrechtelijk beschermde werken mag kopiëren voor eigen gebruik. Dit is volledig uit de context gerukt en in feite ronduit valse informatie. Het zit namelijk zo: Je mag een auteursrechtelijk beschermd werk 'dat je zelf hebt gekocht' kopiëren om te dienen als 'reservekopie' in geval het origineel defect zou raken. :-p

Jaap Baarspul, 20-07-2008 13:37 #4
Dat zal wel leuk zijn als het maar gemakelijk gaat en niet in het engels dank u

Vandewynckele, 26-05-2008 09:23 #3
Eric kun je gratis downloaden.

Luckyjob (infoteur), 29-10-2007 11:23 #2
Handig:-) kost dat helemaal niks dan

Films, 28-10-2007 22:05 #1
Op http://films.opmijnpc.nl vind je ook een enorm aanbod aan films die je kunt kijken zonder downloaden maar ook gewoon wel kunt downloaden en op een schijfje branden.

Infoteur: Luckyjob
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Reacties: 7
Schrijf mee!