Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een term uit de SEO, de Search Engine Optimalization oftwel zoekmachineoptimalisatie. Linkpopulariteit is een belangrijk middel om naamsbekendheid te verkrijgen via internet. Linkbuilding is: het creëren van een groot aantal aantal links. Je kunt zelf gratis websites bouwen en daarom grote hoeveelheden links naar jouw sites plaatsen maar dat heeft weinig zin. Dat wordt door een zoekmachine herkend als een spamlink. De beste links zijn op een forum, een reactie op een filmpje of iets dergelijks of in een artikel van iemand anders hand. Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.

Inhoud:


Online marketeers

Internetmarketing is een grote bedrijfstak geworden in de afgelopen 20 jaar. Zowel traditionele bedrijven als bedrijven die alleen via internet werken richten met hun marketingstrategieën op nieuwe manier naar de klant. Vroeger werden commercials voor een breed publiek gemaakt. De marketing op internet heeft een hele andere aanpak. Mensen surfen en googlen hun weg op internet. Voor marketeers is het de uitdaging om te zorgen dat mensen op hun site terecht komen.

Advertenties

Bedrijven willen graag adverteren op sites die goed gelezen worden. Wanneer een site een onderwerp heeft beschreven wat te maken heeft met een product van een bedrijf, dan worden de juiste advertenties er automatisch bij geplaatst. Dat kan een forum zijn, een artikelsite of een nieuwssite waar je kunt reageren. Bij sites die iets verkopen staan er soms zelfs advertenties van concurrenten. Op zich geeft dat niets want elke klik op een advertentie levert geld op voor de eigenaar van de site. Wanneer de klant iets koopt bij de concurrent dan moet deze er tijd insteken om de koop af te handelen, terwijl de andere site-eigenaar iets verdient aan het klikken op de advertentie zonder er verder iets voor te doen! Bedrijven hebben forums, informatiepagina´s, artikelen en verkoopsites nodig om de internetter te verleiden de juiste site te bezoeken.

Linkbuilding is zorgen dat veel sites naar jou toe linken. Via linkbuilding krijgt een website meer bezoekers van andere sites. Een tweede voordeel van linkbuilding is dat zoeksites de website hoger in de ranking plaatsen. Hoe hoger een site staat in de ranking, hoe groter de kans is dat mensen er naar surfen.

Linkbuilding kun je doen door relevante sites aan te schrijven en de beheerder te vragen of deze een link wilt plaatsen naar jouw site. Hier gaat enige tijd in zitten maar het kan veel extra bezoekers opleveren. Je kunt startpagina´s, portalen en linkpagina´s aanschrijven. De kans is niet groot dat er meer bezoekers komen via de portalen en linksites want er staan enorm veel links op. Toch zullen zoekmachines het aantal maal dat is gelinkt naar een site bij elkaar optellen en kom je hierdoor hoger in de ranking van zoekresultaten te staan. Klik hier om de populariteit van een website te meten.

Informatiehonger

Een artikel schrijven is een goede manier om meer links te krijgen. De internetgebruiker kent een voortdurende informatiehonger. Men wil elke dag nieuwe, interessante artikelen lezen. De mens is van nature leergierig. Als marketeer kun je een artikel schrijven en deze aanmelden bij een artikelwebsite. Veel marketeers nemen een schrijver of copywriter in dienst om artikelen te schrijven.

Goed artikel kan zichzelf verkopen

Het artikel dient aan een aantal criteria te voldoen; het moet grammaticaal correct zijn, de spelling moet kloppen en het artikel moet helder en begrijpelijk geschreven zijn. Je wilt dat mensen de tekst direct begrijpen en niet dat mensen moeten nadenken over wat er staat. Ook wil je niet dat mensen zich ergeren aan een taalfout; dat schrikt mensen af en het artikel wordt minder serieus genomen. Het artikel moet zo goed zijn dat lezers zelf links plaatsen op forums. Dan verkoopt het artikel zichzelf. Behalve dat het artikel zelf mensen informeert en het bedrijf in kwestie meer naamsbekendheid krijgt, kunnen er vanzelf advertenties van het bedrijf geplaatst worden naast het artikel.

Forums en reacties

Naast het mensen aanschrijven om links te plaatsen kun je zelf vragen beantwoorden via bijvoorbeeld goeivraag.nl. Wanneer het een internationaal product is kun je denken aan yahoo answers om een link te plaatsen bij een relevant artikel. Ook voor deze sites geldt dat een goed artikel zichzelf verkoopt; lezers plaatsen graag zelf links naar websites en artikelen om andere lezers meer informatie te geven. Alle webpagina´s waar mensen kunnen reageren komen in aanmerking om een link te plaatsen. Wanneer eenmaal iemand een link heeft geplaatst en anderen overtuigd zijn van de relevante, verhelderende informatie die het geeft dan zullen meer mensen gaan linken; dat worden secundaire of bijkomende links genoemd. Secundaire links zijn een indicator van hoe populair jouw site is.

Linkspam

Er zijn een aantal zaken die je moet vermijden als je aan linkbuilding doet. Je moet niet op één site veel links plaatsen of vele tientallen of honderden links op een dag aanbrengen op forums; dat is linkspam. Het kan ertoe leiden dat zoekmachines het aantal links naar jouw site verwijst juist niet meetellen in de ranking. Je kunt soms je eigen website bij een profiel zetten. Hou het dan bij één website en kom niet met een lijst. Dit wordt namelijk ook als spam ervaren. Je moet mensen zien als potentiële klanten die je te vriend wilt houden. Beter is het om enkele links te plaatsen en af te wachten of mensen uit hun zelf secundaire links gaan maken. Als dat in voldoende mate gebeurt, hoef je zelf niet zoveel meer te doen. Wanneer de secundaire links uitblijven dan heb je of de links op een verkeerde site gezet, of het artikel over het bedrijfsproduct is niet goed genoeg. Het artikel kan simpelweg verbeterd worden zodat de kans groter is dat het zichzelf verkoopt.

Kwaliteit verkoopt zichzelf

Eigenlijk moet je heel summier of helemaal geen links plaatsen op forums. Het artikel moet zichzelf verkopen. Er zijn wel speciale sites waar links gepromoot kunnen worden. Daar kun je zoveel links aanbrengen als je wilt. Sommige site vragen zelfs geld voor het plaatsen van een link; men weet inmiddels hoe belangrijk het is om links te hebben.

Linkbuilding in je netwerk

Veel mensen hebben een blog, site of profiel waar ze links gratis kunnen plaatsen. Wanneer je goed bevriend bent met mensen waar je mee mailt, kun je onderaan in een mail een verzoek plaatsen om je link op te nemen op hun site of blog. Dat is een directe vorm van linkbuilding via je eigen netwerk. Wanneer je zelf een profielsite hebt dan kun je daarop links plaatsen. Het is geen verstandig idee om je op tientallen profielsites aan te melden met het doel veel links te plaatsen. Je hebt dan teveel sites om te onderhouden. Een populaire social netwerksite zoals Facebook is goed genoeg om veel vrienden te maken die de links lezen. Je kunt een blog openen en daarop links van anderen uit je netwerk zetten. Zo kun je links met elkaar delen; mensen zijn eerder geneigd een link te plaatsen als jij dat als wederdienst voor hen doet.

Charitatieve organisaties

Voor bedrijven is het een goede manier om naamsbekendheid te krijgen door charitatieve organisaties te sponsoren. Links worden gedeeld in onderlinge mails tussen deelnemers aan een sponsoractie of goede doelen actie. Links worden ook gedeeld via de deelnemende website en de sponsorsite zelf. Persoonlijk vraag ik me wel af of zulke organisaties niet beter zijn voor de sponsors, als voor het uiteindelijke doel waar men zich aan wilt verbinden. Via de sponsoracties krijgt een bedrijf veel publiciteit en een groter netwerk. Daardoor kan het mails sturen naar meer mensen zodat de naamsbekendheid wordt vergroot. In veel gevallen werkt dit nog effectiever dan een advertentie plaatsen. De mail kan weer vergezeld zijn van een vraag om te linken naar de site. Via de charitatieve organisatie worden ook weer links geplaatst. Doordat het bedrijf zelf op zijn website artikels over de maatschappelijke betrokkenheid plaatst zullen meer bezoekers worden aangetrokken. Eigenlijk wordt het leed van personen en dieren via charitatieve organisaties uitgebuit om bedrijven meer naamsbekendheid te geven.

Lees verder

© 2011 - 2024 Tom008, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De beste linkbuilding strategieEen goede SEO strategie moet een goede linkbuilding strategie bevatten. Een goede linkbuilding strategie is essentieel v…
Geld verdienen met affiliate marketing: de beste websitesGeld verdienen met affiliate marketing: de beste websitesMet affiliate marketing is er veel geld te verdienen. Je prijst op je eigen site een product aan waar de bezoekers van j…
Internetbegrippen uitgelegdInternetbegrippen uitgelegdTijdens het surfen op het internet kom je veel woorden en begrippen tegen (vaak engelstalig) die je niet kent. Ze worden…

De zoekmachine BingDe zoekmachine BingEr zijn momenteel een paar zoekmachines die het grootste marktaandeel hebben als het gaat om de zoekopdrachten op het in…
Wat zijn keywords?Wat zijn keywords?Keywords zijn de woorden die internetters gebruiken om op zoekmachines te zoeken naar bepaalde informatie. Voor websites…
Bronnen en referenties
  • http://www.goeievraag.nl
  • http://www.seobook.com/archives/001792.shtml
  • http://answers.yahoo.com
Tom008 (1.183 artikelen)
Laatste update: 18-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.