InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > De diensten van Google in een notendop

De diensten van Google in een notendop

De diensten van Google in een notendop Google, één van de grootst groeiende bedrijven ter wereld staat bij vele bekend als louter een zoekmachine. Waar veel mensen niet van op de hoogte zijn is dat Google veel meer gratis diensten heeft buiten de bekende gratis zoekmachine. In dit artikel worden alle gratis diensten van Google in een notendop besproken.

Aangepast zoeken

Met deze dienst kan er een Google zoekmachine gemaakt worden voor uw eigen website. Deze zoekmachine kan geheel worden aangepast naar eigen wensen. Er kunnen bijvoorbeeld zelf websites worden toegevoegd waardoor de zoekresultaten (positief) beïnvloed kunnen worden. Tevens kan met deze zoekmachine geld gegenereerd worden via Google Adsense.

Afbeeldingen

Dit is een onderdeel van de bestaande zoekmachine. Hiermee kan specifiek op afbeeldingen worden gezocht.

Alerts

Met Google Alerts kan men via de mail op de hoogte gehouden worden van een (door de gebruiker bepaald) onderwerp. Hiermee kan bijvoorbeeld een nieuwsonderwerp worden gevolgd of een concurrent worden gevolgd.

Boeken

Met deze dienst kunnen teksten uit bestaande boeken worden gezocht. Indien een boek digitaal is opgeslagen kan met deze tool teksten uit deze boeken worden opgezocht.

Chrome

Google Chrome is de nieuwe browser van Google. Deze browse is sneller, stabieler en veiliger dan de standaard browser van Windows; Internet Explorer.

Desktop

Deze dienst is een (goed) alternatief voor de standaard windows Gadgets die worden meegeleverd bij windows Vista en 7. Er kan hiermee bijvoorbeeld een klok of een zoekmachine worden geplaatst op de desktop.

Earth

Google Earth is een bekende dienst van Google waarmee men over de hele aarde kunt navigeren en deze kan bekijken. Door middel van een 3d vogelview kan de hele wereld bekeken worden. Van land tot stad, van stad tot straat. Met de nieuwe optie Google Street View kan zelfs virtueel door straten gelopen worden.

IGoogle

Met iGoogle kan de bekende zoekmachine geheel worden aangepast aan persoonlijke voorkeuren. Concreet gezegd kan hiermee een persoonlijke startpagina worden gemaakt met verschillende gadgets zoals spelletjes, agenda e.d.

Maps

Google Maps lijkt in grote lijnen op Google Earth. Bij deze dienst hoeft echter niet een programma op de pc te worden geïnstalleerd. Deze werkt via de browser. Ook kan hiermee gemakkelijk routebeschrijvingen worden opgezocht.

Nieuws

Deze uitbreiding van de zoekmachine is speciaal voor het opzoeken van nieuwsitems. Alle bekende nieuwsbronnen worden hierbij gebruikt.

Scholar

Met deze uitbreiding op de huidige zoekmachine kan worden gezocht tussen alle wetenschappelijke artikelen.

Toolbar

Met deze dienst wordt er een zoekvak toegevoegd aan de huidige browser. Deze toolbar kan op praktisch iedere willekeurige browser worden geinstalleerd.

Videos

Met deze uitbreiding op de huidige zoekmachine kan worden gezocht in alle videos op het web. Google video en You tube zijn hierbij de grootste bronnen.

Web

De standaard zoekmachine, maar dan met een uitgebreidere interface.

Rekenmachine

Door middel van deze handige tool kan men een berekening plaatsen in de standaard zoekmachine en krijgt hiermee direct een uitkomst.

Blogs

Met deze uitbreiding op de huidige zoekmachine kan worden gezocht in alle blogs op het web

Labs

Via deze pagina kan men alle nieuwe diensten van Google uitproberen. Vaak zijn het beta versies waarbij Google jouw mening vraagt.

Agenda

De naam zegt het al. Dit is een online agenda die u over de hele wereld kunt raadplegen. Ook kunt u andere mensen met een google account uitnodigen voor afspraken.

Blogger

Met deze tool kan een eigen (gratis) weblog worden gemaakt die voor iedereen toegankelijk is.

Discussiegroepen

Met Google Discussiegroepen kan er worden gezocht in reeds gemaakte discussiegroepen. Er kan er tevens een discussiegroep worden gestart.

Documenten

Met deze tool kunnen documenten worden aangemaakt en worden gedeeld met personen over de hele wereld.

Gmail

Google Gmail is een gratis e-maildienst waarmee een eigen e-mailaccount aangemaakt kan worden. Ten opzichte van andere e-mailaccounts heeft de Google versie minder last van spam en werkt vaak sneller dan andere alternatieven.

Panoramio

Met Google Panoramio kan men foto's uploaden en delen met de hele wereld. De foto's worden gekoppeld aan een plaats of locatie in Google Maps en Google Earth.

Picasa

Dit is een online database voor het plaatsen van foto's. Deze kunnen worden gedeeld met de rest van de wereld. De geüploade foto's kunnen worden bewerkt door de ingebouwde fotobewerkingssoftware.

Reader

Met deze tool kunnen alle blogs en Newsfeeds in een venster worden weergegeven, waarmee de leesbaarheid ten goede komt.

Sites

Met deze tool kunnen er gratis websites gemaakt te worden en direct online worden gezet. Ook kunnen hier groepwiki's gemaakt worden.

SketchUp

Google SketchUp is een eenvoudige tekenprogramma waarmee 3D modellen gemaakt kunnen worden. Gebouwen die in 3D worden gemaakt met Sketchup kunnen worden geïntegreerd als 3D model in Google Maps en/of Google Earth.

Talk

Dit is een chatprogramma waarmee je ook eenvoudig kunt bellen. Het alternatief voor Skype.

Vertalen

Dit is de online vertaalmachine van Google. Hiermee kun je zelf teksten vertalen, maar ook hele webpagina's kunnen worden vertaald in de taal naar keuze.

YouTube

Youtube is het medium voor het uploaden, bekijken en delen van zelfgemaakte video's.

Mobile

Dit is een applicatie voor de mobiele telefoon waarmee de standaard zoekmachine geschikt wordt gemaakt voor de mobiel. Hierdoor is de zoekmachine makkelijk te gebruiken en eenvoudiger te lezen.

Maps voor mobiel

Dit is een applicatie voor de mobiele telefoon waarmee Google Maps wordt aangepast voor het gebruik op een mobiele telefoon. Hiermee kunnen adressen/bedrijven worden gevonden en routes worden gepland.

Pack

Deze verzameling software is een combinatie van de beste en meest gebruikte software van en door Google. Denk hierbij aan Google Chrome, Google Apps, Gmail, Agenda, Documenten, Google Desktop, Adobe Reader, Google Earth, Google Toolbar, Spyware Doctor met Antivirus, Google Picasa en Skype .

Tot slot

Het aanbod hierboven is nog maar het tipje van de ijsberg. Google is continu in ontwikkeling en produceert iedere dag nieuwe applicaties en zal dit voorlopig ook blijven doen. Voor extra diensten van Google kunnen de bronnen hieronder worden geraadpleegd.
© 2011 - 2017 Letterlijk, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Google's browser ChromeGoogle maakte in 2008 zijn eigen browser namelijk Google Chrome, maar waarom deden ze dat en hoe komt het dat Chrome zo…
Hoe verwijder je je Google plus-account?Hoe verwijder je je Google plus-account?Google+ is een sociale netwerksite geleverd door Google. Wanneer je je voor een van de diensten van Google hebt aangemel…
Afstand en oppervlakte meten met Google Maps en Google EarthAfstand en oppervlakte meten met Google Maps en Google EarthHet meten van afstanden, hoogtes en oppervlaktes kan heel handig zijn. En het kan snel en eenvoudig, je moet alleen even…
Advertenties blokkeren in Google ChromeAdvertenties blokkeren in Google ChromeWord je ook altijd zo gek van de pop-ups bij spelletjes, advertenties op je nieuwspagina of reclame tijdens je favoriete…
Wat is Google VoiceWat is Google VoiceGoogle breidt zijn diensten steeds verder uit. Op internet is Google al onmisbaar. Nu lijkt ook de telefonie en spraakhe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JoshRLucas / Wikimedia Commons
  • http://www.google.nl/intl/nl/options/ http://www.google.nl http://www.google.com/support/a/bin/answer.py?hl=nl&answer=181865

Reageer op het artikel "De diensten van Google in een notendop"

Infoteur: Letterlijk
Gepubliceerd: 23-02-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!