InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Google Goggles: visuele zoekmachine

Google Goggles: visuele zoekmachine

Zoekmachine Google heeft met Google Goggles een geheel nieuwe zoekmachine in de maak. Google Goggles zoekt niet op woorden, maar op beeld. Maak met je mobieltje een foto van bijvoorbeeld de Euromast en Goggles geeft zoekresultaten. Volgens Google zorgt visueel zoeken met Google Goggles voor een ware zoekrevolutie.
Stel je voor: een zoekmachine waarvoor je geen woorden meer hoeft in te typen, maar simpleweg de camera van je mobiele telefoon op een voorwerp of gebouw richt. Google Goggles herkent beelden en of GPS-coordinaten en komt met de juiste zoekresultaten. Zo’n visuele zoekmachine is geen toekomst meer. Google Goggles is gratis te downloaden in de Android Market. Dit is de online winkel voor apps die werken op het besturingssysteem Android.

Hoe werkt Google Goggles?

Om Google Goggles te gebruiken heb je een smartphone nodig die op Android versie 1.6 of nieuwer draait. Ga naar android.com/market en download gratis de nieuwste versie van Google Goggles. Start nu de applicatie Google Goggles op en maak een schermvullende foto van bijvoorbeeld een winkel of schilderij. Google Goggles probeert nu een match te maken tussen jouw foto en foto’s in de database. Als er een match wordt gevonden, geeft Goggles zoekresultaten weer alsof je op de naam van de winkel of het schilderij gezocht zou hebben.

Voor sommige gebouwen hoef je niet eens een foto te maken. Door de beeldfunctie van je ingebouwde camera in combinatie met GPS bepaalt Goggles op basis van de GPS-coordinaten naar welk gebouw je staat te kijken.

Wat kun je vinden via Google Goggles?

Google Goggles is geschikt voor het visueel zoeken naar o.a.:
  • (Beroemde) gebouwen, zoals bijvoorbeeld de Eiffeltoren
  • Winkels en restaurant, via de GPS-functie
  • Schilderijen en andere kunstwerken in musea
  • Boeken en CD's

Google Goggles staat nu nog in de kinderschoenen. Nog lang niet alle gebouwen bijvoorbeeld staan in de database van Google. Ook het herkennen van soorten dieren, planten of auto’s is nu nog niet beschikbaar. In de komende jaren zal Google Goggles verder ontwikkelen, zodat je bijvoorbeeld met een foto van een bepaalde hond alles te weten komt over het ras. Of een foto van die nieuwe golfbaan maakt, zodat je advies kunt inwinnen hoe je het beste kunt afslaan.

Werkt Google Goggles ook op personen?

In verband met privacy kan en mag Google Goggles niet voor het fotograferen van personen gebruikt worden.

Met Google Goggles kun je dus nu al zoeken zonder typen. Google verwacht deze dienst in de komende jaren verder te ontwikkelen, zodat je kunt zoeken op vrijwel elk voorwerp, dier of gebouw. Voorlopig is Google Goggles alleen beschikbaar voor mobiele telefoons die gebruik maken van Android.
© 2010 - 2017 Michielonline, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.android.com www.google.com/mobile/goggles/#landmark

Reageer op het artikel "Google Goggles: visuele zoekmachine"

Infoteur: Michielonline
Laatste update: 03-08-2010
Gepubliceerd: 14-03-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!