Collega, chef, vijand en concurrent bespieden je op internet

Collega, chef, vijand en concurrent bespieden je op internet Even iemands naam intypen op Google, Facebook, uitslagen.nl of Wieowie. Hopelijk komen er voornamelijk positieve gegevens over je naar voren. Let dus op wat je allemaal over jezelf schrijft en welke foto's van feestjes je publiceert. Want als die gevoelige informatie er eenmaal opstaat is het vaak niet meer te verwijderen. Vervelend als dat een afspraak met een leuke date in de weg staat of een sollicitatie naar een goede baan verpest. En is het wel verstandig om op Facebook te zetten dat je met vakantie gaat, zodat de hele wereld weet dat je huis onbeheerd is. Dan heeft die schakelklok voor de verlichting ook weinig nut.

Werkgever, GGZ, tegenstanders, concurrent etc.

Steeds meer artsen, therapeuten, psychologen enz. houden hun patiënten via Google, facebook etc. in de gaten, of we het nu leuk vinden of niet. Maar hetzelfde doen onze sporttegenstanders, onze (toekomstige)werkgever (ex)vrienden en collega's. We moeten er dus goed op letten dat we met gevoelige en vertrouwelijke privézaken niet traceerbaar zijn op het net.

Privacy op Internet

Bijna iedereen die niet als kluizenaar leeft is tegenwoordig via het internet te traceren. Daar is niets op tegen en er is trouwens ook weinig tegen te doen, ook al zouden we willen. Het gaat erom dat we ons hiervan bewust zijn en ons de consequenties van deze transparantie realiseren en dat we, voordat we het in de gaten hebben, of zonder dat we het weten, wel voorkomen op sites als:
  • Facebook
  • Linkedin
  • Yahoo
  • YouTube
  • Schoolbank
  • Myspace
  • Twitter
  • Telefoongids
  • sportuitslagen uitslagen.nl
  • Diverse prikborden en forums
  • Netlog
  • Myspace
  • Google

Zaken die we met opzet bekend maken

Je bent bijvoorbeeld te vinden op Facebook en dergelijke sites. Je publiceert daar foto's en bepaalde nieuwtjes. Of je neemt deel op de verschillende prikborddiscussies al dan niet met naam en toenaam. Of je hebt een eigen site of weblog. Het is duidelijk dat we dan met opzet bepaalde zaken bekend willen maken. Het is echter ook duidelijk dat we beslist niet in alle gevallen traceerbaar willen zijn, want er zijn zaken waarvan het verstandig is dat die niet zo openlijk door iedereen waar te nemen zijn.

Intimiteiten die we beslist geheim willen houden

Allerlei privé zaken gaan een ander en zeker een vreemde natuurlijk niets aan. We moeten ons echter realiseren dat alles wat we vragen en schrijven door de hele wereld kan worden gelezen. Nog lang niet ieder prikbord of forum is namelijk alleen toegankelijk voor ingelogde leden, maar zelfs dan weet je natuurlijk niet wie er allemaal kunnen inloggen

Een voorbeeld uit de praktijk

Een goedbetaalde manager, wiens bedrijf wordt overgenomen door een ander bedrijf en die vreest voor z’n baan, stelt op de site van z’n vakorganisatie de vraag welke mogelijkheden hij heeft om zich teweer te stellen. Hij noemt niet z’n eigen naam, maar wel de naam van het huidige bedrijf waar hij werkt en ook de naam het nieuwe bedrijf. Door simpelweg op Google tegelijk de beide bedrijfsnamen in te typen en te zoeken, komt het forum van deze vakorganisatie boven water en kan iedereen de wanhopige vraag van deze manager lezen en zullen collega’s en chefs van deze werknemer makkelijk achterhalen of desnoods raden om wie het gaat. Hoeft niet in een fatale afloop te resulteren, maar echt prettig voor deze manager is het natuurlijk ook niet. En ook nogal onzorgvuldig van de websitebeheerder het forum niet beter af te schermen.

Sport maakt bekend

Stel je neemt deel aan sportwedstrijden (bijvoorbeeld de Dam tot Damloop) dan zal je naam bij de uitslagen op Internet worden gepubliceerd, maar ook je woonplaats en ook je startnummer. Via je startnummer kan je dan vervolgens je persoonlijke foto vinden op de website van de Damloop. Maar niet alleen jij kan dat. Als je de dus per sé met dat leuke hardloopmeisje in contact wil komen weet je alvast hoe ze heet en in welke plaats ze woont. De rest is dan heel eenvoudig. Je doet ook een vlot hardlooppakje aan en zorgt dat je haar tegen komt.

Googlen op naam

Als je een nieuwe collega krijgt en je wilt wat meer over haar/hem te weten komen, dan zul je er soms verbaasd over zijn wat je via Google of via wieowie.nl allemaal kunt vinden over die nieuwe collega. Stel dat ze Chantal Janssen heet en je kent ook haar woonplaats. Dat type je in op Google:
“Chantal Janssen” Woonplaats (voornaam en achternaam dus tussen aanhalingstekens). Haar Chef heeft al die gegevens natuurlijk ook al opgespoord, maar dan vanzelfsprekend reeds op het moment van sollicitatie.

Je gaat solliciteren

Je dient er ernstig rekening mee te houden dat je toekomstige werkgever reeds het nodige over je aan de weet is gekomen via Google of wieowie.nl. Dat kan natuurlijk net zo goed heel positief zijn. Hij ziet bijvoorbeeld dat je lid bent van een rotarieclub, of dat je regelmatig bepaalde interessante publicaties op je vakgebied doet. Waar het omgaat is dat jezelf ook even je eigen naam met woonplaats, zoals hierboven aangegeven intikt, zodat je niet verrast kan worden. En als je toch bezig bent waarom zou je dan gelijk niet de naam van je gesprekspartner even Googlen, dan wat je ook weer wat meer. Misschien is je toekomstige chef een leuke amateurvoetballer, dan kunt je hem vertellen dat je het ook zo’n leuke sport vindt.

Conclusie

Realiseer je, vooral als je deelneemt aan openbare forums e.d., dat je te peilen bent indien je te veel over jezelf los laat. Noem dan ook desgewenst niet je eigen naam, maar kies voor een pseudoniem. Bedenk dat bepaalde berichten tot in lengten van jaren op Internet blijven.

Lees verder

© 2009 - 2024 Robbie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
7 tips voor je kind op facebook7 tips voor je kind op facebookFacebook is het meest gebruikte social media platform van de wereld. Ook steeds meer kinderen maken gebruik van Facebook…
Dode zoekmachines, kent u ze nog?Dode zoekmachines, kent u ze nog?Het opzetten van een zoekmachine leek zo winstgevend te zijn, dat er door de jaren heen steeds meer het web betraden. Go…

Google: meer dan een zoekmachineGoogle: meer dan een zoekmachineNatuurlijk is Google een zoekmachine, maar het bedrijf biedt nog veel meer succesvolle (en minder succesvolle) diensten…
Googles Street ViewMomenteel rijdt er een auto door Brussel waarop een camera is gemonteerd. Bedoeling is Brussel in kaart te brengen voor…
Bronnen en referenties
Robbie (588 artikelen)
Laatste update: 27-03-2020
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.