InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > De nadelen van de zoekwoordplanner van Google

De nadelen van de zoekwoordplanner van Google

De nadelen van de zoekwoordplanner van Google De zoekwoordplanner van Google wordt veel gebruikt om keywords te vinden voor teksten. Deze tool is speciaal door Google ontwikkeld en kan een handige manier zijn om een idee te krijgen voor het schrijven van een tekst. Wat vaak vergeten wordt, is dat de zoekwoordplanner van Google geen ideale manier is om direct aan de slag te gaan. Er zijn namelijk een aantal nadelen verbonden aan de keywordplanner die ervoor zorgen dat deze keywordtool in jouw nadeel kan gaan werken. Waar moet je op letten?

Wat is de zoekwoordplanner van Google precies?

De zoekwoordplanner geeft een overzicht van het aantal maandelijkse zoekopdrachten. Door een keyword in te voeren, gaat het programma op zoek naar categorieën die verbonden zijn aan dit keyword. De geschatte maandelijkse zoekopdrachten worden vervolgens weergegeven voor verschillende zoekopdrachten, met een geschatte waarde voor de mensen die een reclamecampagne willen draaien aan de hand van dit zoekwoord.

Het eerste probleem

De zoekwoordplanner schat het aantal maandelijkse zoekopdrachten in de Google zoekmachine. Dat betekent dat er nooit concrete gegevens zijn. Een ander punt waar het vaak verkeerd gaat, is het invullen van de parameters. Het is belangrijk dat er een taal of een locatie ingevuld wordt waarbij de doelgroep een ijzeren wet vormt. Wanneer de doelgroep niet helemaal duidelijk is, is de zoekwoordplanner niet te gebruiken. Wanneer de parameters verkeerd ingesteld worden, stapelen de nadelen zich al snel op. Wanneer je verkeerde keywords gebruikt, is de hele opzet van je content immers in de verkeerde richting. Maar er is nog een veel groter probleem.

Het grootste probleem met de zoekwoordplanner

Wanneer je een website hebt, dan wil je bezoekers trekken. Zij moeten uiteindelijk het doel van de website verzorgen. Je wilt informeren, een product verkopen of geld verdienen aan de hand van reclames. Maar de zoekwoordplanner kan je daar niet goed bij helpen. Om een grote groep bezoekers aan te trekken, kun je de zoekwoordplanner van Google inschakelen. Maar dit zijn niet noodzakelijk de mensen die interesse hebben in jouw product. Sterker nog, de opdrachten die het meest ingevoerd worden in Google, zijn de meest algemene zoekopdrachten. Iemand die schaatsen wil kopen, die zoekt niet op ‘schaatsen’. Die persoon zal zoeken op ‘schaatsen te koop maat 43 Gelderland’ bijvoorbeeld. En die ene persoon die echt jouw product wil hebben, die vind je niet terug in de resultaten van de keywordplanner.

Er is nog een ander probleem. Wanneer jij de website van de toekomst wilt hebben, dan moet je weten in welke richting de trend gaat. Je moet niet weten wat nu in de mode is, maar je moet weten wat de mode gaat worden. Je moet de keywords weten die over een maand belangrijk zijn. Daar kan de keywordplanner je echter helemaal niet bij helpen. De zoekwoordplanner heeft immers alleen maar geschatte aantallen uit het verleden en dat is niet waar je op in wilt zetten. Je wilt weten waar de trend heen gaat, niet waar deze vandaan komt.

Hoe los je dit het beste op?

De beste keywords worden gegeven door jouw doelgroep. Het is daarom belangrijk dat je onderdeel uit gaat maken van de doelgroep, of mensen kent die middenin de doelgroep leven. Zij hebben een eigen jargon, hebben hun eigen taal en weten precies waar zij naar zoeken en op welke manier zij dat doen. Wanneer jij weet hoe jouw doelgroep zoekt, dan weet je ook hoe je gevonden moet worden. De zoekwoordplanner kun je vervolgens altijd nog ter ondersteuning gebruiken, maar zeker niet als een orakel dat alleen maar ware antwoorden geeft.

Het is altijd goed om meer research te doen dan alleen het kijken in een keywordtool. Wanneer je zelf al een langere tijd een website hebt, kun je de zoekwoorden vergelijken die de bezoekers gebruikt hebben om op jouw pagina terecht te komen. Wat ook altijd een goede graadmeter is, is te monitoren wat mensen in de zoekfunctie op jouw website ingevuld hebben. Zeker de mensen die te zien kregen dat er geen resultaten waren, zijn de mensen die belangrijk zijn voor jouw keywordonderzoek.
© 2015 - 2017 Historia, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De nadelen van de zoekwoordplanner van Google"

Infoteur: Historia
Gepubliceerd: 15-12-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!